Závod v písečných dunách byl nedílnou součástí kalendáře F1. Viděli jsme tu mnoho zajímavých závodů, ale bohužel také dvě tragické nehody, kdy v plamenech skončily životy závodníků Pierse Courage a Rogera Williamsona.
Třicet Grand Prix, které se na tomto okruhu, vybudovaném v roce 1948 asi pětadvacet kilometrů od Amsterdamu v letech 1952 - 1985 jelo, mělo jeden společný rys: všudypřítomný písek, který sem z nedalekého mořského pobřeží "stěhoval" vítr. Holanďané se snažili ze všech sil zachovat si své postavení v kalendáři F1, ale Zandvoort nestačil s dechem. Slavné zatáčky Panorama, Tarzan, Scheivlak či Huzenruk osiřely a diváci mohli jen vzpomínat na různé souboje a dramatické události, jako například "pneumatikové šílenství" Gillese Villeneuva v roce 1979, fackovací souboj dvojice Daly a Alboreto o tři roky později nebo poslední, vydřené vítězství Niki Laudy v roce 1985, který se éra holandské trati pro F1 uzavřela.
Jenže Holanďané se svého snu o návratu do nejvyšší kategorie motoristického sportu nevzdali - jak naznačují zprávy, okruh po celkové rekonstrukci má znovu parametry trati Grand Prix, což dokazuje i přítomnost největší domácí hvězdy Maxe Verstappena, který se na okruh vydal demonstrovat vlastnosti nového Zandvoortu.
Současný pilot Red Bullu se představil v nedělním dopoledni před početným davem diváků na pět let starém monopostu Red Bull RB8 s osmiválcovým motorem Renault, se kterým tehdy jezdili Mark Webber a Sebastian Vettel. Jako měřítko pro jeho výkon mohl sloužit čas, který tu před šestnácti lety zajel Luca Badoer na Ferrari F2001, testpilot italské stáje obkroužil 4.307 metrů dlouhou trať za 1:19,880. Verstappen byl rychlejší a posunul současný rekord na 1:19,511. Mimochodem nejrychlejší kolo při posledním závodě F1 absolvoval Alain Prost, ovšem jeho hodnota 1:16,538 není vypovídající. Trať tehdy vypadala jinak a Francouz měl ve svém McLarenu podstatně výkonnější turbomotor TAG Porsche.
"Bylo skvělé sem zavítat a vyzkoušet Red Bull RB8. Motor V8 vytváří příjemný kravál, který byl vždy výjimečný. Je to mírně odlišné auto, než na jaké jsem zvyklý, ale s lepším zvukem, proto bylo vhodnější ho právě tedy použít. Z mého působení v F3 vím, že Zandvoort je vynikající okruh. Na novém povrchu je přítlak mnohem vyšší. Jede se tu pohodlněji, protože už tu nejsou žádné nerovnosti, to je opravdu pozitivní," popsal své pocity Verstappen.
Mladík se na holandském okruhu prezentoval v rámci akce Jumbo Racedagen, kterou organizuje jeho druhý osobní sponzor Jumbo. Loňská účast byla velice hojná, na setkání s Verstappenem přišlo na 100 000 fanoušků; očekává se, že letošní účast bude ještě vyšší. Verstappen se u příležitosti své prezentace vyjádřil i k možnosti návratu Zandvoortu do seriálu F1, která je nyní ve stadiu zkoumání - pracuje se na studii posuzující možnosti okruhu, která má být dokončena v létě.
"Kdyby záleželo na mně, tak už jsme tu Grand Prix jezdili. Samozřejmě by to bylo moc hezké, ale není to jen o konání závodu, zařídit se toho musí podstatně víc - například rozpočet a infrastruktura. Před pořadateli toho leží ještě mnoho," komentoval možnosti pořádání holandské Grand Prix Max Verstappen.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.