Závod v písečných dunách byl nedílnou součástí kalendáře F1. Viděli jsme tu mnoho zajímavých závodů, ale bohužel také dvě tragické nehody, kdy v plamenech skončily životy závodníků Pierse Courage a Rogera Williamsona.
Třicet Grand Prix, které se na tomto okruhu, vybudovaném v roce 1948 asi pětadvacet kilometrů od Amsterdamu v letech 1952 - 1985 jelo, mělo jeden společný rys: všudypřítomný písek, který sem z nedalekého mořského pobřeží "stěhoval" vítr. Holanďané se snažili ze všech sil zachovat si své postavení v kalendáři F1, ale Zandvoort nestačil s dechem. Slavné zatáčky Panorama, Tarzan, Scheivlak či Huzenruk osiřely a diváci mohli jen vzpomínat na různé souboje a dramatické události, jako například "pneumatikové šílenství" Gillese Villeneuva v roce 1979, fackovací souboj dvojice Daly a Alboreto o tři roky později nebo poslední, vydřené vítězství Niki Laudy v roce 1985, který se éra holandské trati pro F1 uzavřela.
Jenže Holanďané se svého snu o návratu do nejvyšší kategorie motoristického sportu nevzdali - jak naznačují zprávy, okruh po celkové rekonstrukci má znovu parametry trati Grand Prix, což dokazuje i přítomnost největší domácí hvězdy Maxe Verstappena, který se na okruh vydal demonstrovat vlastnosti nového Zandvoortu.
Současný pilot Red Bullu se představil v nedělním dopoledni před početným davem diváků na pět let starém monopostu Red Bull RB8 s osmiválcovým motorem Renault, se kterým tehdy jezdili Mark Webber a Sebastian Vettel. Jako měřítko pro jeho výkon mohl sloužit čas, který tu před šestnácti lety zajel Luca Badoer na Ferrari F2001, testpilot italské stáje obkroužil 4.307 metrů dlouhou trať za 1:19,880. Verstappen byl rychlejší a posunul současný rekord na 1:19,511. Mimochodem nejrychlejší kolo při posledním závodě F1 absolvoval Alain Prost, ovšem jeho hodnota 1:16,538 není vypovídající. Trať tehdy vypadala jinak a Francouz měl ve svém McLarenu podstatně výkonnější turbomotor TAG Porsche.
"Bylo skvělé sem zavítat a vyzkoušet Red Bull RB8. Motor V8 vytváří příjemný kravál, který byl vždy výjimečný. Je to mírně odlišné auto, než na jaké jsem zvyklý, ale s lepším zvukem, proto bylo vhodnější ho právě tedy použít. Z mého působení v F3 vím, že Zandvoort je vynikající okruh. Na novém povrchu je přítlak mnohem vyšší. Jede se tu pohodlněji, protože už tu nejsou žádné nerovnosti, to je opravdu pozitivní," popsal své pocity Verstappen.
Mladík se na holandském okruhu prezentoval v rámci akce Jumbo Racedagen, kterou organizuje jeho druhý osobní sponzor Jumbo. Loňská účast byla velice hojná, na setkání s Verstappenem přišlo na 100 000 fanoušků; očekává se, že letošní účast bude ještě vyšší. Verstappen se u příležitosti své prezentace vyjádřil i k možnosti návratu Zandvoortu do seriálu F1, která je nyní ve stadiu zkoumání - pracuje se na studii posuzující možnosti okruhu, která má být dokončena v létě.
"Kdyby záleželo na mně, tak už jsme tu Grand Prix jezdili. Samozřejmě by to bylo moc hezké, ale není to jen o konání závodu, zařídit se toho musí podstatně víc - například rozpočet a infrastruktura. Před pořadateli toho leží ještě mnoho," komentoval možnosti pořádání holandské Grand Prix Max Verstappen.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.