V sérii historických článků, týkajících se na přelomu 70. a 80. let minulého století střetu FOCA a FISA, což mělo pro existenci F1 rozhodující význam, jsme zmínili i zásadní Concordskou dohodu. Její další existence se pomalu dostává na přetřes.
Zmíněná "dohoda o svornosti", jejíž jméno se vykládá různými způsoby (jedním z nich je náměstí Concorde, tedy místo, kde byla podepsána), vyprší v roce 2020. Když Formuli 1 převzala Liberty Media, bylo celkem pochopitelné, že další existence Convention de la Concorde asi nebude na pořadu dne. Chase Carey ostatně už dal najevo, že ony tři roky ještě bude fungovat stará dohoda, ale má zájem ji nahradit systémem méně problematickým.
"Máme »neslavný« dokument Concorde Agreement, který je obnovován každých šest až osm let a definuje finanční vyrovnání s týmy F1. Ten doběhne v roce 2020. Myslím, že by naším cílem mělo být vytvoření dlouhodobějšího partnerství, nikoli časově omezeného, které musíme každých osm let obnovovat," oznámil Carey.
Podle jeho názoru je vždy v závěru každé etapy mnoho problémů, protože různé strany usilují o to, aby právě ony získaly co nejlepší pozici pro sebe, což nevyhnutelně působí určitou nejistotu a ztěžuje jakékoli plánování do budoucna.
"Vytváří to sporné situace. V takovém časovém bodě přicházejí lidé, kteří se dohadují ve stylu »Co z toho můžeme vytěžit?« Byl bych rád, aby po ony tři roky veškerá priorita nebyla zaměřena jen na určité body, ale komplexní společné snažení. Aby všichni zúčastnění byli rádi, že jsou součástí, musíme je k tomu ale dovést," pokračuje Carey.
Nový generální ředitel F1 je nadále přesvědčen, že týmy naplní jeho vizi a budou společně usilovat o kolektivní dobro, zvláště když si uvědomí, že z dané situace budou mít vlastní prospěch, zvláště když se této sportovní oblasti povede úspěšná expanze. Ovšem změnit stávající kulturu F1 rozhodně nebude jednoduché.
"Naše motto je, že pracujeme jako partneři. Na závodní dráze jsme soupeři, ale sdílíme vizi toho, kam náš sport směřuje a chceme z této skutečnosti mít společný profit. Historicky se tento sport jeví tak, že si každý chce vydobýt výhody pro sebe. Rádi bychom šli nikoli cestou, že »jedna a jedna je jedna a půl, nýbrž jedna a jedna jsou tři«. To je náš cíl, změnit kulturu tohoto sportu, využít jeho výjimečné aspekty a posunout ji dál. A mám dobrý pocit, že tato snaha je podporována. Není pochyb, že příprava takových změn s dlouhodobým výhledem bude potřebovat určitý čas, ale myslím, že není třeba ho litovat pro vytvoření dlouhodobějších a zdravějších vztahů, které nám všem prospějí," uzavírá Carey.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.