V sérii historických článků, týkajících se na přelomu 70. a 80. let minulého století střetu FOCA a FISA, což mělo pro existenci F1 rozhodující význam, jsme zmínili i zásadní Concordskou dohodu. Její další existence se pomalu dostává na přetřes.
Zmíněná "dohoda o svornosti", jejíž jméno se vykládá různými způsoby (jedním z nich je náměstí Concorde, tedy místo, kde byla podepsána), vyprší v roce 2020. Když Formuli 1 převzala Liberty Media, bylo celkem pochopitelné, že další existence Convention de la Concorde asi nebude na pořadu dne. Chase Carey ostatně už dal najevo, že ony tři roky ještě bude fungovat stará dohoda, ale má zájem ji nahradit systémem méně problematickým.
"Máme »neslavný« dokument Concorde Agreement, který je obnovován každých šest až osm let a definuje finanční vyrovnání s týmy F1. Ten doběhne v roce 2020. Myslím, že by naším cílem mělo být vytvoření dlouhodobějšího partnerství, nikoli časově omezeného, které musíme každých osm let obnovovat," oznámil Carey.
Podle jeho názoru je vždy v závěru každé etapy mnoho problémů, protože různé strany usilují o to, aby právě ony získaly co nejlepší pozici pro sebe, což nevyhnutelně působí určitou nejistotu a ztěžuje jakékoli plánování do budoucna.
"Vytváří to sporné situace. V takovém časovém bodě přicházejí lidé, kteří se dohadují ve stylu »Co z toho můžeme vytěžit?« Byl bych rád, aby po ony tři roky veškerá priorita nebyla zaměřena jen na určité body, ale komplexní společné snažení. Aby všichni zúčastnění byli rádi, že jsou součástí, musíme je k tomu ale dovést," pokračuje Carey.
Nový generální ředitel F1 je nadále přesvědčen, že týmy naplní jeho vizi a budou společně usilovat o kolektivní dobro, zvláště když si uvědomí, že z dané situace budou mít vlastní prospěch, zvláště když se této sportovní oblasti povede úspěšná expanze. Ovšem změnit stávající kulturu F1 rozhodně nebude jednoduché.
"Naše motto je, že pracujeme jako partneři. Na závodní dráze jsme soupeři, ale sdílíme vizi toho, kam náš sport směřuje a chceme z této skutečnosti mít společný profit. Historicky se tento sport jeví tak, že si každý chce vydobýt výhody pro sebe. Rádi bychom šli nikoli cestou, že »jedna a jedna je jedna a půl, nýbrž jedna a jedna jsou tři«. To je náš cíl, změnit kulturu tohoto sportu, využít jeho výjimečné aspekty a posunout ji dál. A mám dobrý pocit, že tato snaha je podporována. Není pochyb, že příprava takových změn s dlouhodobým výhledem bude potřebovat určitý čas, ale myslím, že není třeba ho litovat pro vytvoření dlouhodobějších a zdravějších vztahů, které nám všem prospějí," uzavírá Carey.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.