V minulosti se objevilo několik pilotů, kteří byli nazývání "rainmasters". Ale i sebevětší expert na mokré počasí se někdy "seknul", takže z tušené výhody se stala hořká porážka. Nejnovějším expertem na závody je nyní označován Max Verstappen.
Vždy se říkalo, že na mokru by měli - s ohledem na typické počasí - závodit nejlépe Angličané. V minulosti se titulu expertů na deštivé podmínky dostalo třeba Michaelu Schumacherovi, Ayrtonu Sennovi, vynikající závody v dešti zajeli třeba Jean-Pierre Beltoise, Clay Regazzoni či Jacky Ickx, i když ten vždy tvrdil, že závody na vodě vůbec nemá rád.
Nyní je novým "mistrem dešťů" Max Verstappen. Jeho šéf Christian Horner o něm říká, že má pro tyto podmínky vysloveně "šestý smysl" a podpírá své tvrzení nejen výkonem z loňské Grand Prix Brazílie, ale především z letošního závodu v Číně. Max se během prvního kola dokázal posunout ze šestnáctého místa na průběžné sedmé a nakonec se mu podařilo dokončit závod na stupních vítězů. Podle Hornera je to další důkaz nezměrného Verstappenova talentu - dokonce prý jednoho z největších v F1.
"Vypadá to, jako by měl šestý smysl pro jízdu na mokru. V žádném směru ho nic nedokáže zastrašit, je schopen atakovat všechny dostupné možnosti na okruhu a zjistil hraniční stav přilnavosti. V jednom okamžiku šel v zatáčce 6 na vnější stranu a zdolal dvě nebo tři auta - to bylo opravdu velmi, velmi působivé," rozplývá se nadšením Horner.
Na otázku srovnání Verstappena s nejlepšími jezdci F1 vůbec neváhal Horner svého svěřence posadit hodně vysoko: "Má právo být mezi nimi. Není to náhoda. Teď jsme se mohli přesvědčit, že Grand Prix Brazílie nebyla jen jednorázovou záležitostí. Napadá mě, že někdejší Bernieho myšlenka na traťové sprinklery by pro nás byla hodně zajímavá. Max vyrostl na motokárách, které jezdily na hladkých pneumatikách i za mokra, takže se u něj vyvinul patřičný instinkt a cit. Vzpomínám si, že Sebastian Vettel byl ve svém prvním závodě na mokru vynikající a vyhrál ho (Grand Prix Itálie 2008), ale všichni velcí piloti vždy ukázali své skutečné kvality na mokru, což byl i případ Lewise v Silverstone 2008. Velcí řidiči si tak posílili svou vlastní značku," pokračuje Horner.
Proč v Číně nevyhrálVerstappen možná měl slušnou šanci dostat se ještě výš, ale jeho úděl připomínal tak trochu závod v Rakousku 1976, kdy v době deště překvapivě obhajoval vedoucí pozici Ronnie Peterson na Marchu, ale jakmile začala trať osychat, propadal se dozadu. A to samé se odehrálo i letos v Číně. Verstappen v závěru závodu dokonce musel čelit silnému tlaku kolegy Daniela Ricciarda.
"Max z toho byl krajně rozladěný, protože nebyl až tak spokojen s nastavením vozu, ten začal být stále více nedotáčivý. Jakmile se dostal do jakékoliv turbulentní oblasti, ještě se to zhoršilo. Bylo to tak v případě Renaultu a později i Romaina Grosjeana. Všechno navyšovalo jeho problémy, potřeboval mít před sebou volno," popisoval závěr šanghajského závodu Horner.
Většinu lidí pochopitelně napadlo, jestli z boxové zídky Red Bullu nepřijde pokyn, aby Verstappen pustil Ricciardo dopředu. To Horner rozhodně zamítl. "Daniel měl o něco větší přítlak než Max, takže nebyl tak rychlý na rovinkách, ale získával hodně v prostředním sektorů. V úvodních fázích závodu spolu svedli zajímavý duel, tak jsme se rozhodli je nechat těch posledních deset kol mezi sebou bojovat. Jediný příkaz, který jsme jim dali, byl respektovat jeden druhého, což dodrželi. Pokud to tak bude i nadále, budeme rádi, když si to zase na trati rozdají," uzavírá Horner.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.