Hodnocení prvního závodu letošní sezóny F1 není příliš rozporuplné, dokonce i ti, kteří by měli obhajovat status po zavedení nových pravidel, jsou poněkud rozpačití. Přinášíme vám zajímavý materiál, jak se cítil před Grand Prix Austrálie prezident FIA Jean Todt.
Jedenasedmdesátiletý rodák z Pierrefortu byl těsně před závodem vyzpovídán, jaký průběh Grand Prix předpokládá. S odstupem dvou dnů tedy můžeme nahlédnout do mysli prezidenta FIA a porovnat jeho předpovědi s tím, co se stalo. Francouz sám přiznal, že do jisté míry cítí i odpovědnost směrem k fanouškům, aby nebyli oloupeni o dramatický zážitek.
"Na závod se opravdu moc těším, ale jsem také zároveň trochu nervózní, protože si myslím, že rozdíl mezi jednotlivými vozy během závodu bude. Měli bychom tedy věřit, že se mezera za Mercedesem zmenší. Ferrari po zavedení nových předpisů udělal velký krok, velmi působivý. Mercedes je nicméně nadále velmi silný, navzdory spekulacím ohledně druhého pilota, ale já nikdy nepochyboval, že Bottas bude zárukou konkurenceschopnosti. Red Bull se mi zdá trochu v útlumu, mám zřejmé obavy, že mezi prvním a takovým sedmým až osmým bude dobře dvouvteřinový rozdíl, a to je pořád moc. Asi pořád zůstane pouhým snem, aby se první desítka pohybovala v intervalu sedmi nebo osmi desetin, k tomu jsme se ještě nepřiblížili. Existuje pro to mnoho důvodů, ale je zřejmé, že jsou pořád velké rozdíly v rozpočtu mezi velkými a malými týmy. Naše hřiště by mělo být v tomto směru menší," uvedl před závodem Todt.
Bývalý šéf Ferrari se na rozdíl od některých příznivců domnívá, že lze přijmout jistou daň za nový vzhled vozů a jejich rychlost. Připouští, že díky pravidlům přijatým před touto sezónou může být i komplikovanější předjíždění, ale je přesvědčen, že je to cena, která se vyplatí.
"Auta vypadají skvěle, ale předjíždění nebude asi tak snadné, jak jsme doufali. Ale všichni jsme chtěli, aby byly vozy obtížněji ovladatelné. Jsou takové? Je mi jasné, že jsou. A jsou také rychlejší v zatáčkách," obhajuje Todt novou koncepci monopostů F1. Můžeme nyní jeho slova zasadit do kontextu už známého průběhu Grand Prix a třeba nám prezident FIA poskytne i nějaký názor, jak vnímá premiérové klání sezóny 2017.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.