Hodnocení prvního závodu letošní sezóny F1 není příliš rozporuplné, dokonce i ti, kteří by měli obhajovat status po zavedení nových pravidel, jsou poněkud rozpačití. Přinášíme vám zajímavý materiál, jak se cítil před Grand Prix Austrálie prezident FIA Jean Todt.
Jedenasedmdesátiletý rodák z Pierrefortu byl těsně před závodem vyzpovídán, jaký průběh Grand Prix předpokládá. S odstupem dvou dnů tedy můžeme nahlédnout do mysli prezidenta FIA a porovnat jeho předpovědi s tím, co se stalo. Francouz sám přiznal, že do jisté míry cítí i odpovědnost směrem k fanouškům, aby nebyli oloupeni o dramatický zážitek.
"Na závod se opravdu moc těším, ale jsem také zároveň trochu nervózní, protože si myslím, že rozdíl mezi jednotlivými vozy během závodu bude. Měli bychom tedy věřit, že se mezera za Mercedesem zmenší. Ferrari po zavedení nových předpisů udělal velký krok, velmi působivý. Mercedes je nicméně nadále velmi silný, navzdory spekulacím ohledně druhého pilota, ale já nikdy nepochyboval, že Bottas bude zárukou konkurenceschopnosti. Red Bull se mi zdá trochu v útlumu, mám zřejmé obavy, že mezi prvním a takovým sedmým až osmým bude dobře dvouvteřinový rozdíl, a to je pořád moc. Asi pořád zůstane pouhým snem, aby se první desítka pohybovala v intervalu sedmi nebo osmi desetin, k tomu jsme se ještě nepřiblížili. Existuje pro to mnoho důvodů, ale je zřejmé, že jsou pořád velké rozdíly v rozpočtu mezi velkými a malými týmy. Naše hřiště by mělo být v tomto směru menší," uvedl před závodem Todt.
Bývalý šéf Ferrari se na rozdíl od některých příznivců domnívá, že lze přijmout jistou daň za nový vzhled vozů a jejich rychlost. Připouští, že díky pravidlům přijatým před touto sezónou může být i komplikovanější předjíždění, ale je přesvědčen, že je to cena, která se vyplatí.
"Auta vypadají skvěle, ale předjíždění nebude asi tak snadné, jak jsme doufali. Ale všichni jsme chtěli, aby byly vozy obtížněji ovladatelné. Jsou takové? Je mi jasné, že jsou. A jsou také rychlejší v zatáčkách," obhajuje Todt novou koncepci monopostů F1. Můžeme nyní jeho slova zasadit do kontextu už známého průběhu Grand Prix a třeba nám prezident FIA poskytne i nějaký názor, jak vnímá premiérové klání sezóny 2017.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.