Hodnocení prvního závodu letošní sezóny F1 není příliš rozporuplné, dokonce i ti, kteří by měli obhajovat status po zavedení nových pravidel, jsou poněkud rozpačití. Přinášíme vám zajímavý materiál, jak se cítil před Grand Prix Austrálie prezident FIA Jean Todt.
Jedenasedmdesátiletý rodák z Pierrefortu byl těsně před závodem vyzpovídán, jaký průběh Grand Prix předpokládá. S odstupem dvou dnů tedy můžeme nahlédnout do mysli prezidenta FIA a porovnat jeho předpovědi s tím, co se stalo. Francouz sám přiznal, že do jisté míry cítí i odpovědnost směrem k fanouškům, aby nebyli oloupeni o dramatický zážitek.
"Na závod se opravdu moc těším, ale jsem také zároveň trochu nervózní, protože si myslím, že rozdíl mezi jednotlivými vozy během závodu bude. Měli bychom tedy věřit, že se mezera za Mercedesem zmenší. Ferrari po zavedení nových předpisů udělal velký krok, velmi působivý. Mercedes je nicméně nadále velmi silný, navzdory spekulacím ohledně druhého pilota, ale já nikdy nepochyboval, že Bottas bude zárukou konkurenceschopnosti. Red Bull se mi zdá trochu v útlumu, mám zřejmé obavy, že mezi prvním a takovým sedmým až osmým bude dobře dvouvteřinový rozdíl, a to je pořád moc. Asi pořád zůstane pouhým snem, aby se první desítka pohybovala v intervalu sedmi nebo osmi desetin, k tomu jsme se ještě nepřiblížili. Existuje pro to mnoho důvodů, ale je zřejmé, že jsou pořád velké rozdíly v rozpočtu mezi velkými a malými týmy. Naše hřiště by mělo být v tomto směru menší," uvedl před závodem Todt.
Bývalý šéf Ferrari se na rozdíl od některých příznivců domnívá, že lze přijmout jistou daň za nový vzhled vozů a jejich rychlost. Připouští, že díky pravidlům přijatým před touto sezónou může být i komplikovanější předjíždění, ale je přesvědčen, že je to cena, která se vyplatí.
"Auta vypadají skvěle, ale předjíždění nebude asi tak snadné, jak jsme doufali. Ale všichni jsme chtěli, aby byly vozy obtížněji ovladatelné. Jsou takové? Je mi jasné, že jsou. A jsou také rychlejší v zatáčkách," obhajuje Todt novou koncepci monopostů F1. Můžeme nyní jeho slova zasadit do kontextu už známého průběhu Grand Prix a třeba nám prezident FIA poskytne i nějaký názor, jak vnímá premiérové klání sezóny 2017.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.