Slýchali jste to určitě v životě mnohokrát - První vyhrání, z kapsy vyhání. Možná tohle rčení není až tak šité na míru pilotům F1, ale dokázali byste bez problémů spočítat, kolik budoucích šampionů v té které sezóně dokázalo začít sezónu vítězstvím?
Je to celkem jednoduché, stačí vyhledat všech 67 šampionátů a zjistit, kdo vyhrál první závod. Ale to by byla pouhá a suchá statistika. Sice by bylo velmi efektní napsat, že z výše zmíněného počtu s prakticky přesně polovina sezónu začala vyhranou Grand Prix a na jejím konci se radovala z koruny automobilového krále. Ale to bychom přišli o zajímavé povídání.
Tak třeba první dvě sezóny si mistr nenechal ujít vítězství v prvním závodě. Ve třetí triumfoval v úvodní Grand Prix Piero Taruffi, ovšem pouze proto, že budoucí šampion do závodu vůbec nezasáhl. Ascari pak vyhrál všechny závody do konce sezóny (pochopitelně vyjma 500 mil INDY) a nikoho nenechal na pochybách, že si titul zaslouží.
V roce 1956 zase došlo k jiné zajímavosti. Tehdy ještě mohli piloti v případě defektu využít výměny vozu s týmovým kolegou. První závod roku tak vyhráli společně Juan Manuel Fangio a Luigi Musso. Takže při svém předposledním titulu si El Maestro mohl započítat jen poloviční úspěch. Jinak ale v první desetiletce byli budoucí mistři velmi efektivní - pouze ve dvou popsaných případech nevyhráli úvodní závod. To v druhých deseti letech existence F1 to bylo přesně naopak: ono první vyhrání vedoucí k titulu si mohli vychutnat pouze Graham Hill (1962), Jim Clark (1965) a Jackie Stewart (1969). A zdálo se, že pro budoucího držitele koruny F1 je stále těžší dokázat hodit hned v první Grand Prix soupeřům důrazně rukavici: v letech 1970-1979 to dokázal jediný Andretti (1978). Například dvojnásobný mistr světa Emerson Fittipaldi ani v jednom případě nezačal mistrovský ročník vítězně, nepovedlo se to ani Niki Laudovi, který má na kontě tituly tři.
V tomto směru se piloti pochlapili mezi lety 1990 - 2009. Během těchto dvaceti sezón se stávalo jen opravdu zřídka, aby se z premiérových vavřínů v sezóně těšil někdo jiný, než pozdější celkový vítěz. Stalo se to vlastně jen čtyřikrát a ve dvou případech pokazil pozdějšímu vládci F1 radost David Coulthard (1997 J. Villeneuvovi a o šest let později M. Schumacherovi). Michael Schumacher je díky svým sedmi titulům vůbec nejlepším mužem v F1, který dokázal začít mistrovskou sezónu vítězstvím, vlastně ona Coulthardova "zlomyslnost" byla jediným případem, kdy se mu to nepovedlo.
Od roku 2010 je situace zatím téměř vyrovnaná - třikrát začal sezónu triumfem pozdější mistr (Vettel 2011, Hamilton 2015 a Rosberg 2016). V neděli tedy nebudeme ještě vědět, jestli vítěz díky předchozím rokům nakročí k titulu, ale s ohledem na vyváženost by se to slušelo, protože těch "kazititulů" je v tomto období víc.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.