Slýchali jste to určitě v životě mnohokrát - První vyhrání, z kapsy vyhání. Možná tohle rčení není až tak šité na míru pilotům F1, ale dokázali byste bez problémů spočítat, kolik budoucích šampionů v té které sezóně dokázalo začít sezónu vítězstvím?
Je to celkem jednoduché, stačí vyhledat všech 67 šampionátů a zjistit, kdo vyhrál první závod. Ale to by byla pouhá a suchá statistika. Sice by bylo velmi efektní napsat, že z výše zmíněného počtu s prakticky přesně polovina sezónu začala vyhranou Grand Prix a na jejím konci se radovala z koruny automobilového krále. Ale to bychom přišli o zajímavé povídání.
Tak třeba první dvě sezóny si mistr nenechal ujít vítězství v prvním závodě. Ve třetí triumfoval v úvodní Grand Prix Piero Taruffi, ovšem pouze proto, že budoucí šampion do závodu vůbec nezasáhl. Ascari pak vyhrál všechny závody do konce sezóny (pochopitelně vyjma 500 mil INDY) a nikoho nenechal na pochybách, že si titul zaslouží.
V roce 1956 zase došlo k jiné zajímavosti. Tehdy ještě mohli piloti v případě defektu využít výměny vozu s týmovým kolegou. První závod roku tak vyhráli společně Juan Manuel Fangio a Luigi Musso. Takže při svém předposledním titulu si El Maestro mohl započítat jen poloviční úspěch. Jinak ale v první desetiletce byli budoucí mistři velmi efektivní - pouze ve dvou popsaných případech nevyhráli úvodní závod. To v druhých deseti letech existence F1 to bylo přesně naopak: ono první vyhrání vedoucí k titulu si mohli vychutnat pouze Graham Hill (1962), Jim Clark (1965) a Jackie Stewart (1969). A zdálo se, že pro budoucího držitele koruny F1 je stále těžší dokázat hodit hned v první Grand Prix soupeřům důrazně rukavici: v letech 1970-1979 to dokázal jediný Andretti (1978). Například dvojnásobný mistr světa Emerson Fittipaldi ani v jednom případě nezačal mistrovský ročník vítězně, nepovedlo se to ani Niki Laudovi, který má na kontě tituly tři.
V tomto směru se piloti pochlapili mezi lety 1990 - 2009. Během těchto dvaceti sezón se stávalo jen opravdu zřídka, aby se z premiérových vavřínů v sezóně těšil někdo jiný, než pozdější celkový vítěz. Stalo se to vlastně jen čtyřikrát a ve dvou případech pokazil pozdějšímu vládci F1 radost David Coulthard (1997 J. Villeneuvovi a o šest let později M. Schumacherovi). Michael Schumacher je díky svým sedmi titulům vůbec nejlepším mužem v F1, který dokázal začít mistrovskou sezónu vítězstvím, vlastně ona Coulthardova "zlomyslnost" byla jediným případem, kdy se mu to nepovedlo.
Od roku 2010 je situace zatím téměř vyrovnaná - třikrát začal sezónu triumfem pozdější mistr (Vettel 2011, Hamilton 2015 a Rosberg 2016). V neděli tedy nebudeme ještě vědět, jestli vítěz díky předchozím rokům nakročí k titulu, ale s ohledem na vyváženost by se to slušelo, protože těch "kazititulů" je v tomto období víc.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.