Pierre Gasly, úřadující šampion série GP2, se bude moci od tohoto roku pyšnit jednou skutečností. Bude totiž posledním mistrem šampionátu, který je považován za vstupní bránu do Formule 1. Od letošního roku totiž bude mít mistrovství nové jméno.
Automobilová federace FIA už několik let zkoumala a zvažovala návrat k názvu Formule 2, jednala i s organizátory GP2, ale prakticky žádný výsledek nebyl znát. Až s příchodem koncernu Liberty Media se ledy pohnuly – nový vlastník Formule 1 si vzal za cíl zjednodušit cestu do špičkových sfér motorsportu. I proto došlo ve čtvrtek 9. března k úspěšné dohodě.
„Světová rada motoristického sportu schválila vytvoření šampionátu Formule 2 pro rok 2017. FIA dosáhla dohody s Formula One Group – pokud jde o přechod od série GP2 k šampionátu FIA Formule 2. Nový šampionát bude pořádán ve stejných termínech jako Světový šampionát Formule 1,“ uvádí se v oficiálním prohlášení. Monoposty pro letošní rok budou zachovány v provedení, v jakém byly připravovány pro sérii GP2, změna pravidel je naplánována na příští rok.
„Jsem nesmírně rád, že můžeme potvrdit evoluci GP2, která přechází v mistrovství FIA Formule 2. Juniorské kategorie a zejména nadcházející šampionát F2 jsou pro Formula One Group strategickými aktivitami. Jsme rádi, že prostřednictvím dohody s FIA došlo k jejich posílení,“ vyjádřil své pocity šéf Formula One Group Chase Carey. První závod nové Formule 2 je na programu v Bahrajnu 16. dubna.
Série GP2 vznikla v roce 2005 jako nástupnický projekt F3000. Po dobu její existence v ní uspěli budoucí mistři světa jako Nico Rosberg či Lewis Hamilton. Z dvanácti šampionů od roku 2005 se jich do šampionátu F1 prosadilo plných devět, neuspěli pouze Davide Valsecchi, Fabio Leimer a poslední mistr Pierre Gasly. Formule 2 ale není neznámým pojmem, předchozí nejznámější období zaznamenáváme v letech 1967 až 1984. I tady vítězili budoucí hvězdy F1, namátkou Jacky Ickx, Clay Regazzoni, Ronnie Peterson, Patrick Depailler, ale ani jeden z vítězů v tomto období se nestal mistrem světa.
Naposledy byla F2 krátce obnovena v letech 2009-2012 díky společnosti MotorSport Vision patřící expilotu F1 Jonathanu Palmerovi. Byla ale spíše na okraji zájmu a jedinou pochybnou „popularitu“ jí přinesla smrt Henry Surteese, syna někdejšího mistra světa na dvou a čtyřech kolech Johna Surteese (více zde).
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.