Když se v roce 1972 stal Emerson Fittipaldi světovým šampionem, neměla Brazílie ani vlastní Grand Prix. Po jeho triumfu nedalo otci Fittipaldimu velkou práce přesvědčit domácí pořadatele a potažmo FIA, aby se to změnilo. A historie se může opakovat.
Naši čtenáři mohou namítnout, že o přidělování Grand Prix rozhodují především možnosti pořadatelů. Jenže jak jsme se v minulosti přesvědčili v případě Koreji, Indie či Turecka, zdaleka to nestačí. Pokud chybí dostatečné divácké zázemí a podpora, pak se asi jen málokterý promotér bude jako klíště držet pořádání Grand Prix s tribunami zejícími prázdnotou.
Holanďané patřili roky k tradičním pořadatelům Grand Prix. "Písečné duny" v Zandvoortu byly svědky mnoha zajímavých soubojů, bohužel i dvou velkých tragédií: v roce 1970 tu v důsledku technické závady zahynul Piers Courage (pečlivé zkoumání vraku potvrdilo, že Brit byl na 96 % mrtev už při nárazu jeho de Tomasa do bariéry, takže následný požár nebyl příčinou jeho smrti), o pouhé tři roky později před zraky mnoha milionů televizních diváků skonal v plamenech nováček Roger Williamson. Hrůzostrašný dokument se stal jedním z hlavních bodů výborného italského filmu Formula uno: febbre della velocità (1978).
Proti Zandvoortu se vznášely protesty zejména z toho důvodu, že leží na samém mořském pobřeží a jemný písek trať vytrvale zanášel dráhu a působil pilotům značné potíže. Konec ve Formuli 1 zaznamenali Holanďané v roce 1985, poslední závod a shodou okolností poslední Grand Prix v životě tu vyhrál Niki Lauda. Poté se onen písek začal symbolicky snášet na samotnou Grand Prix. Zástupci tulipánů, dřeváků a větrných mlýnů dlouho neměli solidního zástupce - Jos Verstappen při vší úctě do širší špičky neprorazil a jména jako Huub Rothengatter, Christijan Albers, Robert Doornbos či Giedo van der Garde (pokud bereme v úvahu období od konce holandské Grand Prix) díru do světa neudělala.
Jeden z klasických závodů, rok 1977: kolize Andretti-Hunt v čase cca 1:30
Nástupem meteoru zvaného Max Verstappen se situace dramaticky změnila. Vůbec první pilot z Holandska, který vyhrál Grand Prix, rapidně zvýšil zájem veřejnosti o Formuli 1, což se odrazilo i v přístupu odpovědných míst k posouzení možnosti opětovného pořádání závodů F1 na okruhu Zandvoort, kde se v současné době jezdí závody F3 a jedno klání německé série DTM.
Pokud k návratu dojde, může to být cesta možná hodně dlouhá, ale zdá se, že ji Holanďané berou vážně. Podle listu Haarlem Dagblad okruh zástupci okruhu začali pracovat na studii možné realizace úprav pro závody F1 z hlediska modernizace infrastruktury a současných standardů F1, samozřejmě i po stránce finanční, zda by návrat do světa Grand Prix měl svůj smysl a byl rentabilní.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.