Když se v roce 1972 stal Emerson Fittipaldi světovým šampionem, neměla Brazílie ani vlastní Grand Prix. Po jeho triumfu nedalo otci Fittipaldimu velkou práce přesvědčit domácí pořadatele a potažmo FIA, aby se to změnilo. A historie se může opakovat.
Naši čtenáři mohou namítnout, že o přidělování Grand Prix rozhodují především možnosti pořadatelů. Jenže jak jsme se v minulosti přesvědčili v případě Koreji, Indie či Turecka, zdaleka to nestačí. Pokud chybí dostatečné divácké zázemí a podpora, pak se asi jen málokterý promotér bude jako klíště držet pořádání Grand Prix s tribunami zejícími prázdnotou.
Holanďané patřili roky k tradičním pořadatelům Grand Prix. "Písečné duny" v Zandvoortu byly svědky mnoha zajímavých soubojů, bohužel i dvou velkých tragédií: v roce 1970 tu v důsledku technické závady zahynul Piers Courage (pečlivé zkoumání vraku potvrdilo, že Brit byl na 96 % mrtev už při nárazu jeho de Tomasa do bariéry, takže následný požár nebyl příčinou jeho smrti), o pouhé tři roky později před zraky mnoha milionů televizních diváků skonal v plamenech nováček Roger Williamson. Hrůzostrašný dokument se stal jedním z hlavních bodů výborného italského filmu Formula uno: febbre della velocità (1978).
Proti Zandvoortu se vznášely protesty zejména z toho důvodu, že leží na samém mořském pobřeží a jemný písek trať vytrvale zanášel dráhu a působil pilotům značné potíže. Konec ve Formuli 1 zaznamenali Holanďané v roce 1985, poslední závod a shodou okolností poslední Grand Prix v životě tu vyhrál Niki Lauda. Poté se onen písek začal symbolicky snášet na samotnou Grand Prix. Zástupci tulipánů, dřeváků a větrných mlýnů dlouho neměli solidního zástupce - Jos Verstappen při vší úctě do širší špičky neprorazil a jména jako Huub Rothengatter, Christijan Albers, Robert Doornbos či Giedo van der Garde (pokud bereme v úvahu období od konce holandské Grand Prix) díru do světa neudělala.
Jeden z klasických závodů, rok 1977: kolize Andretti-Hunt v čase cca 1:30
Nástupem meteoru zvaného Max Verstappen se situace dramaticky změnila. Vůbec první pilot z Holandska, který vyhrál Grand Prix, rapidně zvýšil zájem veřejnosti o Formuli 1, což se odrazilo i v přístupu odpovědných míst k posouzení možnosti opětovného pořádání závodů F1 na okruhu Zandvoort, kde se v současné době jezdí závody F3 a jedno klání německé série DTM.
Pokud k návratu dojde, může to být cesta možná hodně dlouhá, ale zdá se, že ji Holanďané berou vážně. Podle listu Haarlem Dagblad okruh zástupci okruhu začali pracovat na studii možné realizace úprav pro závody F1 z hlediska modernizace infrastruktury a současných standardů F1, samozřejmě i po stránce finanční, zda by návrat do světa Grand Prix měl svůj smysl a byl rentabilní.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.
Více než 5 000 nadšených tifosi zaplnilo Fiorano, aby byli svědky historického momentu – Lewis Hamilton a Charles Leclerc poprvé vyrazili na trať s novým vozem Ferrari SF-25.
Po propuštění z pozice šéfa týmu Haas vedl Guenther Steiner právní spor proti svému bývalému zaměstnavateli. Spor byl nyní ukončen, když Steiner žalobu stáhl po mimosoudním urovnání konfliktu mezi oběma stranami.
Po testech s modelem F1 75 se Lewis Hamilton a Charles Leclerc okamžitě vrátili do Itálie, aby poprvé usedli za volant Ferrari SF-25. Na okruhu Fiorano se popasovali s novým vozem pro sezonu 2025 a ukázali své rychlé kolo.