Určitým koloritem bylo vždy tvrzení, že po změně pravidel konstruktéři hledali únikové prostory, jak využít jejich nedostatky. Současná změna předpisů by tak měla být doslova eldorádem, jenže tak snadné už to být nemusí.
Stačí vzpomenout například na rok 2009, kdy týmy Brawn, Williams a Toyota dokázaly využít nedostatečné znění pravidel v oblasti dvojitého difuzoru. Nebo se vraťme ještě dál, do roku 1981, kdy přišel Brabham s aktivním pérováním, které obešlo povinnou světlou výšku monopostu. Tentokrát má být situace jiná, alespoň si to myslí šéf výkonnosti u Williams Rob Smedley. I když má dojít k zásadním změnám aerodynamiky, která v minulosti nabízela prostor pro různé výklady pravidel.
"Pokaždé, když se objevil nový soubor předpisů, alespoň za mého působení v F1, byly prostory pro manévrování pořád menší. Důvodem je skutečnost, že technické změny jsou do značné míry předkládaný zkušenými odborníky v jednotlivých týmech. Právě ti si velice dobře pamatují, jaké jsme hledali cestičky v pravidlech, abychom se dostali před své konkurenty. A protože dochází na proces spolupráce s lidmi, kteří dříve sami měli na svědomí různé úskoky, nyní se podobná možnost stále zmenšuje. Dokazuje to současná sada pravidel, ve které jsme se podobné mezery snažili maximálně eliminovat. Naskýtají se otázky: Existují ještě vůbec nějaké možnosti? Samozřejmě! Našli už ostatní takové řešení? To se teprve uvidí!" vysvětluje situaci Smedley.
Williams před zimní přestávku provedl několik personálních změn. Už jsme informovali o odchodu Pata Symondse, který odešel koncem loňského roku a eventuálním příchodu Paddy Lowea na jeho místo, pokud se vyřeší některé okolnosti s tím spojené. Smedley předpokládá, že tyto změny se v dalším závodním působení Williamsu nijak zásadně neprojeví.
"Vůz, který přivezeme do Austrálie a budeme ho používat v první polovině sezóny, je připraven. Už jsme připravili balíček pro toto období s možností dalšího vývoje. Co musíme zajistit, je technický vývoj týmu na všech úrovních, ať už se jedná o absolventy nebo lidi postupující na nejvyšší úroveň, musíme jim umožnit maximalizovat svůj potenciál a poskytnout jim možnost pracovat co nejlepším způsobem. Jejich práce se musí zúročit v co nejkratší době, aby veškeré změny měly minimální dopad. Obvykle je začnete vnímat po šesti až osmi měsících," dodává Smedley.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.