Mezery v pravidlech se hledají obtížněji, tvrdí Williams

Rob Smedley předpovídá menší manévrovatelnost v rámci nových pravidel
Rob Smedley předpovídá menší manévrovatelnost v rámci nových pravidel, foto: Williams F1 Team
Robert RoBertino Pavelka 1. února 2017 10:55
Sdílej:

Určitým koloritem bylo vždy tvrzení, že po změně pravidel konstruktéři hledali únikové prostory, jak využít jejich nedostatky. Současná změna předpisů by tak měla být doslova eldorádem, jenže tak snadné už to být nemusí.

Stačí vzpomenout například na rok 2009, kdy týmy Brawn, Williams a Toyota dokázaly využít nedostatečné znění pravidel v oblasti dvojitého difuzoru. Nebo se vraťme ještě dál, do roku 1981, kdy přišel Brabham s aktivním pérováním, které obešlo povinnou světlou výšku monopostu. Tentokrát má být situace jiná, alespoň si to myslí šéf výkonnosti u Williams Rob Smedley. I když má dojít k zásadním změnám aerodynamiky, která v minulosti nabízela prostor pro různé výklady pravidel.

"Pokaždé, když se objevil nový soubor předpisů, alespoň za mého působení v F1, byly prostory pro manévrování pořád menší. Důvodem je skutečnost, že technické změny jsou do značné míry předkládaný zkušenými odborníky v jednotlivých týmech. Právě ti si velice dobře pamatují, jaké jsme hledali cestičky v pravidlech, abychom se dostali před své konkurenty. A protože dochází na proces spolupráce s lidmi, kteří dříve sami měli na svědomí různé úskoky, nyní se podobná možnost stále zmenšuje. Dokazuje to současná sada pravidel, ve které jsme se podobné mezery snažili maximálně eliminovat. Naskýtají se otázky: Existují ještě vůbec nějaké možnosti? Samozřejmě! Našli už ostatní takové řešení? To se teprve uvidí!" vysvětluje situaci Smedley.

Williams před zimní přestávku provedl několik personálních změn. Už jsme informovali o odchodu Pata Symondse, který odešel koncem loňského roku a eventuálním příchodu Paddy Lowea na jeho místo, pokud se vyřeší některé okolnosti s tím spojené. Smedley předpokládá, že tyto změny se v dalším závodním působení Williamsu nijak zásadně neprojeví.

"Vůz, který přivezeme do Austrálie a budeme ho používat v první polovině sezóny, je připraven. Už jsme připravili balíček pro toto období s možností dalšího vývoje. Co musíme zajistit, je technický vývoj týmu na všech úrovních, ať už se jedná o absolventy nebo lidi postupující na nejvyšší úroveň, musíme jim umožnit maximalizovat svůj potenciál a poskytnout jim možnost pracovat co nejlepším způsobem. Jejich práce se musí zúročit v co nejkratší době, aby veškeré změny měly minimální dopad. Obvykle je začnete vnímat po šesti až osmi měsících," dodává Smedley.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.