Určitým koloritem bylo vždy tvrzení, že po změně pravidel konstruktéři hledali únikové prostory, jak využít jejich nedostatky. Současná změna předpisů by tak měla být doslova eldorádem, jenže tak snadné už to být nemusí.
Stačí vzpomenout například na rok 2009, kdy týmy Brawn, Williams a Toyota dokázaly využít nedostatečné znění pravidel v oblasti dvojitého difuzoru. Nebo se vraťme ještě dál, do roku 1981, kdy přišel Brabham s aktivním pérováním, které obešlo povinnou světlou výšku monopostu. Tentokrát má být situace jiná, alespoň si to myslí šéf výkonnosti u Williams Rob Smedley. I když má dojít k zásadním změnám aerodynamiky, která v minulosti nabízela prostor pro různé výklady pravidel.
"Pokaždé, když se objevil nový soubor předpisů, alespoň za mého působení v F1, byly prostory pro manévrování pořád menší. Důvodem je skutečnost, že technické změny jsou do značné míry předkládaný zkušenými odborníky v jednotlivých týmech. Právě ti si velice dobře pamatují, jaké jsme hledali cestičky v pravidlech, abychom se dostali před své konkurenty. A protože dochází na proces spolupráce s lidmi, kteří dříve sami měli na svědomí různé úskoky, nyní se podobná možnost stále zmenšuje. Dokazuje to současná sada pravidel, ve které jsme se podobné mezery snažili maximálně eliminovat. Naskýtají se otázky: Existují ještě vůbec nějaké možnosti? Samozřejmě! Našli už ostatní takové řešení? To se teprve uvidí!" vysvětluje situaci Smedley.
Williams před zimní přestávku provedl několik personálních změn. Už jsme informovali o odchodu Pata Symondse, který odešel koncem loňského roku a eventuálním příchodu Paddy Lowea na jeho místo, pokud se vyřeší některé okolnosti s tím spojené. Smedley předpokládá, že tyto změny se v dalším závodním působení Williamsu nijak zásadně neprojeví.
"Vůz, který přivezeme do Austrálie a budeme ho používat v první polovině sezóny, je připraven. Už jsme připravili balíček pro toto období s možností dalšího vývoje. Co musíme zajistit, je technický vývoj týmu na všech úrovních, ať už se jedná o absolventy nebo lidi postupující na nejvyšší úroveň, musíme jim umožnit maximalizovat svůj potenciál a poskytnout jim možnost pracovat co nejlepším způsobem. Jejich práce se musí zúročit v co nejkratší době, aby veškeré změny měly minimální dopad. Obvykle je začnete vnímat po šesti až osmi měsících," dodává Smedley.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.