Svátek motorsportu v Miami představil významné osobnosti mnoha sportovních oblastí. Na rozdíl od mrazivého počasí v naší domovině sváděli piloti souboje na identických vozech za slunečného a horkého počasí, které jim poskytl Marlins Park v Miami.
Největší hvězdou se stal někdejší pilot F1 vítěz sedmi Grand Prix a dvojnásobný držitel bronzové příčky konečného hodnocení mistrovstí světa Formule 1 Juan Pablo Montoya. Jedenačtyřicetiletý Kolumbijec tak řádně oslavil svůj debut v tomto podniku, když ve finále porazil dalšího výborného pilota Toma Kristensena. Devětačtyřicetiletý Dán se může pyšnit devíti triumfy v 24 hodin Le Mans nebo šesti poháry z dvanáctihodinovky v Sebringu.
Zatímco Kristensen vyrovnal rekord patnácti po sobě jdoucích účastí v Race of Champions, který držel jiný Seveřan Stig Blomqvist, navíc Tom se pětkrát dostal do finále (ale ani jednou nevyhrál), jeho soupeř, rodák z Bogoty, se v tradičním podniku objevil poprvé.
"Především chci poděkovat všem fanouškům, kteří dnes přišli. Fredrik Johnsson a všichni lidé z Race of Champions připravili úžasnou událost, je to neuvěřitelné. Dnes jsem opravdu litoval, že jsem si tento podnik nezkusil už dříve. Byl to úžasný zážitek. Nebyla to práce, byla to obrovská zábava. Ale pak jdete na start, zahříváte pneumatiky a brzdy. Soustředíte se na spojku, co uděláte v první zatáčce. Je neuvěřitelné, jaké tu panuje soustředění. Je to jako při kvalifikaci. Pýcha šla stranou, ptal jsem se pořád lidí, co a jak. A ukládal jsem si ty poznatky do paměti, abych věděl, jak mám jet. Těsně před finále jsem hovořil s Davidem Coulthardem a ptal se ho, jak mám správně řadit, protože jsem to vůbec netušil. Dopadlo to dobře... nováček někdy musí mít štěstí," popisoval svou účast Montoya.
"Jsem hrdý na to, že jsem se dostal až do finále, nesmírně jsem si to užíval. Před dvěma lety jsem odpadl, přijel jsem opět, abych na ten neúspěch zapomněl. Pozvání na Race of Champions je pro nás ctí a snažíme se předvést to nejlepší. Pokud jste příliš opatrní, nevyhrajete, pokud budete příliš odvážní, snadno skončíte špatně. Snažíte se být co nejlepší, ale všechny závody jsou velmi těsné, takže netušíte, kdo vyhraje. Juan-Pablo byl výborný. Znám ho plno let a vždy jsem byl přesvědčen, že jeho kariéra je výjimečná," dodal poražený finalista Kristensen.
Kdo byl na startu?Team USA NASCAR: Kurt Busch, Kyle BuschTeam USA IndyCar: Ryan Hunter-Reay, Alexander RossiTeam USA RallyX: Travis Pastrana, Scott SpeedTEAM ROC Factor Canada: James Hinchcliffe, Stefan Rzadzinski
Team Great Britain: Jenson Button, David CoulthardTeam Germany: Sebastian Vettel, Pascal WehrleinTeam Nordic: Tom Kristensen, Peter Solberg
Team ROC Factor Latin America: Helio Castroneves, Gabriel GlusmanTeam Brazil: Tony Kaanan, Felipe MassaTeam Colombia: Juan-Pablo Montoya, Gabby Chaves
Po první elimininaci (vypadli Speed, Glusman, Chaves a Rzadzinski) si šestnáct pilotů muselo v odpoledních rozjížďkách ve čtyřech skupinách po čtyřech účastnících vybojovat právo nastoupit k vyřazovacím jízdám. Skupině A dominoval Pastrana, který vyhrál všechny tři rozjížďky, Castroneves pak dvě. Šokem pak byl výkon čtyřnásobného mistra světa F1 - Sebastian Vettel se vůbec do "play-off" nedostal, stejně jako poslední vítěz 500 mil INDY a někdejší pilot F1 Alexander Rossi. Ten aspoň v kvalifikačním souboji posledních amerických účastníků Formule 1 porazil Scotta Speeda.
Skupina B byla mnohem vyrovnanější, když Massa a Montoya vybojovali každý dvě výhry. Tím pádem byl ze hry Peter Solberg, třebaže právě on Massu porazil. Naděje F1 Pascal Wehrlein také jednu rozjížďku vyhrál, ale v té poslední, pro něj nejdůležitější, neuspěl kvůli havárii.
Ve skupině C "zničil" soupeře Jenson Button třemi triumfy, do semifinále ho následoval Kyle Busch s dvěma výhrami. Zklamání pro ochozy, ve kterých se sešlo 15 000 diváků, představoval výkon vítěze 500 mil INDY 2013 Tony Kaanana, který vypadl stejně jako loňský nejrychlejší v tréninku na stejné trati James Hinchcliffe.
Veteránům to stále šlape - David Coulthard postoupil z poslední skupiny D s čistým rejstříkem v zádech s Kristensenem, který vyhrál dvakrát. Protože šampión NASCAR Kurt Busch neuspěl, nebyla tak v semifinále bratrská dvojice, porazil alespoň vítěze 500 mil INDY 2015 Ryan Hunter-Reaye.
Vettel získal malou útěchuPřed nedělním kláním se piloti zúčastnili nesmírně populární dovednostní soutěže RoC Skills Challenge na speciálním prostoru poblíž Marlins Park. Projížděli speciální slalomovou tratí, prováděli otočky o 360 ° či paralelní parkování. Tam si trochu napravili reputaci poražení - nejlepší byl James Hinchcliffe následován Sebastianem Vettelem.
Čtvrtfinále už bylo tvrdým bojem - nejdramatičtější bitvu svedli Kristensen a Button. Dán opravdu těsný souboj vyhrál až v rozhodující rozjížďce rozdílem 0,06 vteřiny. Coulthard asi diváky příliš nepotěšil, když poslal na odpočinek posledního amerického zástupce Kyle Busche. Předtím vyřadil Montoya sportovní legendu Pastrana, v brazilském souboji zase Felipe Massa zdolal trojnásobného vítěze 500 mil INDY Helia Castronevese.
Semifinále vyprofilovalo konečnou dvojici, když Kristensen nedal šanci Davidu Coulthardovi, který tu triumfoval v roce 2014. Montoyovi do finále zase pomohl sám Felipe Massa, protože v jedné z jízd kolidoval s ochrannou bariérou a za to následuje časová penalizace. Montoya tak vyhrál obě jízdy a mohl vykročit za svým premiérovým titulem.
Doprovodné akceZávod šampionů je samozřejmě znám i velkým množstvím charitativních akcí. Jednou z nejvýznamnějších je nadace Racing For Cancer (Piloti proti rakovině), unikátní záležitostí bylo RoC Art Car ozdobené domácím umělcem Alexem Mijaresem, které pilotoval Montoya s Kaananem. Byla vydána i limitovaná edice hodinek RoC Watch Louis Moinet, dále overaly, rukavice a závodní boty - vše podepsané všemi účastníky Race of Champions.
Spojení Závodu šampionů s AutoNation a Racing For Cancer bylo podopřeno akcí zasláním deseti dolarů prostřednictvím mobilní zprávy. Také tady se zapojili všichni zůčastnění piloti - výtěžek akce bude věnován nové jednotce dětského onkologického oddělení Niclaus Children Hospital v Miami. Další akcí bude vůbec první Ryder Cup pojatý jako Amerika versus Svět.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.