Která historická éra Formule 1 byla podle Alonsa nudná? Mnohé nejspíš překvapí

Fernando Alonso hodnotí různé oblasti F1
Fernando Alonso hodnotí různé oblasti F1, foto: Honda Racing F1
Robert RoBertino Pavelka 7. ledna 2017 17:15
Sdílej:

Dvojnásobný pilot F1 Fernando Alonso je přesvědčen, že období, které mnozí považují za vrchol Formule 1, ve skutečnosti vůbec nebylo tak atraktivní, jak se tvrdí. On sám se na něj zaměřil poměrně kritickým pohledem.

Mnozí z nás si ještě vzpomenou na vyhrocené bitvy Ayrtona Senny a Alaina Prosta v závěru 80. let minulého století. Jenže šampion let 2005 a 2006 Fernando Alonso je přesvědčen, že s odstupem času je jejich souboj pojímán příliš velkoryse a sám ho považuje ve své podstatě za nudný. On sám tvrdí, že Formule 1 dospěla na svůj vrchol až v novém tisíciletí. 

"Formule 1 v dobách Senny a Prosta byla hodně nudná. Pokud se dnes podíváte na nějaký závod z let 1985, 1988 nebo 1992, tak ho celý prospíte, protože v čele byly dva McLareny, čtvrtý pilot v pořadí byl předjet o kolo a mezi jednotlivými auty byly odstupy 25 vteřin. Navíc kolem deseti monopostů závod nedokončilo, protože se spolehlivostí to bylo tak tak. Počet televizních diváků v současnosti klesá stejně jako tomu bylo v oněch nudných osmdesátých letech, kdy Senna, Prost a všichni ostatní také šetřili pneumatiky, palivo a podobné věci," tvrdí Alonso i s malým omylem, protože v roce 1992 byly dominantní Williamsy dvojice Mansell a Patrese.

"Od roku 2000 Formule 1 hodně vyspěla. Do Formule 1 přišlo několik automobilek - v roce 2000 BMW a Toyota - a také hodně zajímavých lidí. Tehdy byla sledovanost v televizi a počty diváků v ochozech na maximu. Formule 1 se otevřela pro mnoho nových zemí - závodili jsme v Koreji, Indii, pak jsme se vydali do Singapuru, měli jsme dva závody ve Španělsku - to bylo skutečné maximum. Nejspíš jsme tu situaci pořádně nedocenili. Špičková technologie vyžadovala velmi vysoké náklady, takže některé automobilky se z F1 stáhly," komentuje Alonso dále situaci.

Španěl se vyjádřil k posuzování pilotů, kteří se rozhodnou ukončit kariéru. Zdůrazňuje zvláštní rozpor a nepřímo tak naráží na situaci, která nastala po náhlém ukončení závodní kariéry současného mistra světa Nico Rosberga.

"Pokud se rozhodnete skončit se závoděním, stanete se idolem, když budete pokračovat, tak se dočkáte kritiky. Když odejdete, budete z pohledu fanoušků fantastičtí, tak tomu bylo u Felipe Massy nebo Marka Webbera. Lidé 80. let byli velkými mistry a stali se idoly. Piloti současné generace jako Hamilton nebo Vettel budou idoly pro kluky, kteří teď závodí v motokárách," myslí si Alonso.

Jako jednu z hlavních příčin vlastního zklamání týkající se předpisů platících v uplynulé sezóně označuje Alonso skutečnost, že možnosti vyplývající z dané technologie nebylo možno plně využít.

"Prostředky, rozpočty týmů a používané technologie umožňují vytvořit fantastické stroje, možná až za hranicí fyzických možností lidských jedinců. Ale v poslední době jsme ten pocit neměli. Máme auta, která jsou příliš pomalá, bez řádného přítlaku. Sedíme v monopostu, ale máme pocit, jako kdybychom řídili GT. Proto věřím, že nám pravidla pro rok 2017 přinesou lepší aerodynamiku, zrychlení a opět nám vrátí vzrušení a radost z jízdy, protože budeme cítit větší přilnavost a větší možnosti při průjezdu zatáček," dodává Alonso.

Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Boj Lewise Hamiltona nekončí: David Coulthard v jeho výkonu vidí pro Ferrari naději

Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.

Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.