Dvojnásobný pilot F1 Fernando Alonso je přesvědčen, že období, které mnozí považují za vrchol Formule 1, ve skutečnosti vůbec nebylo tak atraktivní, jak se tvrdí. On sám se na něj zaměřil poměrně kritickým pohledem.
Mnozí z nás si ještě vzpomenou na vyhrocené bitvy Ayrtona Senny a Alaina Prosta v závěru 80. let minulého století. Jenže šampion let 2005 a 2006 Fernando Alonso je přesvědčen, že s odstupem času je jejich souboj pojímán příliš velkoryse a sám ho považuje ve své podstatě za nudný. On sám tvrdí, že Formule 1 dospěla na svůj vrchol až v novém tisíciletí.
"Formule 1 v dobách Senny a Prosta byla hodně nudná. Pokud se dnes podíváte na nějaký závod z let 1985, 1988 nebo 1992, tak ho celý prospíte, protože v čele byly dva McLareny, čtvrtý pilot v pořadí byl předjet o kolo a mezi jednotlivými auty byly odstupy 25 vteřin. Navíc kolem deseti monopostů závod nedokončilo, protože se spolehlivostí to bylo tak tak. Počet televizních diváků v současnosti klesá stejně jako tomu bylo v oněch nudných osmdesátých letech, kdy Senna, Prost a všichni ostatní také šetřili pneumatiky, palivo a podobné věci," tvrdí Alonso i s malým omylem, protože v roce 1992 byly dominantní Williamsy dvojice Mansell a Patrese.
"Od roku 2000 Formule 1 hodně vyspěla. Do Formule 1 přišlo několik automobilek - v roce 2000 BMW a Toyota - a také hodně zajímavých lidí. Tehdy byla sledovanost v televizi a počty diváků v ochozech na maximu. Formule 1 se otevřela pro mnoho nových zemí - závodili jsme v Koreji, Indii, pak jsme se vydali do Singapuru, měli jsme dva závody ve Španělsku - to bylo skutečné maximum. Nejspíš jsme tu situaci pořádně nedocenili. Špičková technologie vyžadovala velmi vysoké náklady, takže některé automobilky se z F1 stáhly," komentuje Alonso dále situaci.
Španěl se vyjádřil k posuzování pilotů, kteří se rozhodnou ukončit kariéru. Zdůrazňuje zvláštní rozpor a nepřímo tak naráží na situaci, která nastala po náhlém ukončení závodní kariéry současného mistra světa Nico Rosberga.
"Pokud se rozhodnete skončit se závoděním, stanete se idolem, když budete pokračovat, tak se dočkáte kritiky. Když odejdete, budete z pohledu fanoušků fantastičtí, tak tomu bylo u Felipe Massy nebo Marka Webbera. Lidé 80. let byli velkými mistry a stali se idoly. Piloti současné generace jako Hamilton nebo Vettel budou idoly pro kluky, kteří teď závodí v motokárách," myslí si Alonso.
Jako jednu z hlavních příčin vlastního zklamání týkající se předpisů platících v uplynulé sezóně označuje Alonso skutečnost, že možnosti vyplývající z dané technologie nebylo možno plně využít.
"Prostředky, rozpočty týmů a používané technologie umožňují vytvořit fantastické stroje, možná až za hranicí fyzických možností lidských jedinců. Ale v poslední době jsme ten pocit neměli. Máme auta, která jsou příliš pomalá, bez řádného přítlaku. Sedíme v monopostu, ale máme pocit, jako kdybychom řídili GT. Proto věřím, že nám pravidla pro rok 2017 přinesou lepší aerodynamiku, zrychlení a opět nám vrátí vzrušení a radost z jízdy, protože budeme cítit větší přilnavost a větší možnosti při průjezdu zatáček," dodává Alonso.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.