Není to poprvé, co Formule 1 vstupuje do nové sezóny s očekáváním, že se stane atraktivnější, přinese víc soubojů a méně předpokládaných výsledků. Doufá, že se k ní opět budou obracet davy fanoušků, kterým nabídne podívanou hodnou královské třídy motorsportu.
Širší pneumatiky, aerodynamické změny a hlasitější motory - to jsou cíle, kterými mají být příznivci F1 přesvědčeni, aby po 21 víkendu zasedali ke svým televizorům nebo zamířili do ochozů té které Grand Prix. Někdejší pilot F1 David Coulthard se domnívá, že třeba poslední Grand Prix Brazílie byla ukázkovým příkladem toho, jak může Formule 1 být pro fanoušky přitažlivá.
Jenže podobných slibů už jsme zažili mnoho a pak se první závod sezóny od oněch prognóz hodně lišil. Skotský závodník, který prošel ve Formuli 1 týmy Williams, McLaren a Red Bull proto přemýšlí, jak lidi, kteří zaplatí dost peněz aby se mohli na závody dívat, ještě více s F1 propojit.
Pojďme ještě jednou k brazilskému závodu. Podle Coultharda šlo o dokonalý scénář závodu, který musí F1 ještě propracovat. Kvůli silnému dešti musel být závod dvakrát přerušen a nikdo v hledišti neměl tušení, co bude následovat. Ani televizní diváci ne, dokud ředitel závodu Charlie Whiting nevyhodnotil situaci tak, že počasí nabízí vhodné "okno" pro další restart. V tomto směru cítí Coulthard další možné zlepšení, které by se mělo inspirovat zkušenostmi z jiných sportů, aby se vazby motoristických fanoušků ještě více posílily.
"Zmínili jste se, a mě napadlo - a přiznám, předtím jsem o tom nepřemýšlel, takže děkuji za váš stimul - že třeba při americkém fotbalu nebo ragby sudí poté, co si prohlédne video a poradí se s ostatními rozhodčími, prostřednictvím mikrofonu vysvětlí verdikt. Protože se video používá v reálném čase, může být průběh utkání ve většině sportů zastaven, V F1 je jedinou výjimkou červená vlajka. Fanouškům by se měla okamžitě poskytnout jasná zpráva nebo vizuální prezentace, co bude následovat. Pak se o tom bude následně jen málo lidí dohadovat," navrhuje Coulthard.
Jeho zkušenost vychází právě z událostí na interlagosu, protože během tří hodin a jedné minuty, po kterou závod trval, to několikrát vypadalo, že bude závod zrušen. Někteří fanoušci opouštěli tribuny, auta kroužící za safety carem vypískali a našli se i tací, kteří ze závodního areálu odešli. Proto se Coulthard domnívá, že tohle není vděk, který by piloti měli sklízet. Jako expert stanice Channel 4 se pětačtyřicetiletý Skot domnívá, že F1 musí být atraktivní a dobře prodejná, což v uplynulém roce nebyl onen případ.
"Myslím, že s lidmi by se mělo jednat jednoduše a otevřeně, protože ošálit někoho lze jen po určitou dobu, ale takovým jednáním nevyhraje. Sport existuje právě v závislosti na vášni lidí a jejich touze snít o pocitu usednout do vozu Grand Prix, výběru a podpory oblíbenců na jejich cestě za úspěchem. Nemůžeme je najednou změnit, ale pravděpodobně máme ještě nějakou příležitost," dodává Coulthard.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.