Manor musí zvládnout náročnou situaci, aby se v roce 2017 postavil na startovní rošt

Pascal Wehrlein byl dlouho nositelem naděje Manoru
Pascal Wehrlein byl dlouho nositelem naděje Manoru, foto: Manor Racing
Robert RoBertino Pavelka 15. prosince 2016 10:30
Sdílej:

Až do předposledního závodu hýčkal Manor naději na slušné prizemoney a tím pádem lepší výchozí pozici do roku 2017. Grand Prix Brazílie ale učinila těmto nadějím přítrž. Desáté místo získal Sauber a Manor nyní stojí před značnými problémy.

Stephen Fitzpatrick učinil na konci roku 2015 malý zázrak. Ačkoliv se všeobecně předpokládalo, že dobrodružství týmu, jehož názvy se postupně měnily na základě různých spojení, skončí krachem, opak byl pravdou a Manor letos s motory Mercedes hodlal postoupit startovním polem o něco výš. A téměř se mu to podařilo. Nakonec svou velkou bitvu prohrál, ale přispěl k tomu, že poprvé od roku 2008 zase bodovaly všechny týmy ve startovním poli.

Tým nyní vydal opatrné prohlášení, že jeho snaha se účastnit i příštího ročníku F1 je podpořena "dohodou s investorem". V odborných kruzích se hovoří o Tavo Hellmundovi, jehož přispěním se do kalendáře F1 dostaly závody v USA a Mexiku. V tomto směru ale zatím nedošlo k žádné konkrétní dohodě, i když Fitzpatrick opakovaně tvrdí, že situace je stále ještě otevřená a v běhu.

Fitzpatrick i přes statečný postoj dlouho nemohl rozdýchat "opravdové zklamání" z poklesu za tým Sauber, ale nakonec sportovně ocenil jeho výkon a zhodnotil souboj se švýcarskou stájí, který jeho tým vedl po celý rok 2016.

"Moje první reakce odrážela opravdové zklamání, které tým musel prožít. Myslím, že jsme posledních 18 měsíců pracovali opravdu neuvěřitelně tvrdě, aniž bychom čekali nějaké zázraky a najednou to vypadalo, že bychom skončili desátí, což by pro nás byla obrovská vzpruha. Dokázal jsem se na druhé straně vcítit do pocitů, které vládly v garáži Sauberu. Musím říci, že pro nás byli po celý rok fantastickými konkurenty, byla to skutečná bitva a naprosto chápu, co ony body z Brazílie pro ně znamenají. Dokázal jsem si představit tu radost, jakou měli - dřeli opravdu celou sezónu, aby se přes nás nakonec dostali," hodnotí situaci z hlediska svého týmu Fitzpatrick.

Manoru bohužel zbyl na zvrácení situace jediný matchball právě v Abú Zabí, které týmu navíc nikdy příliš nesedělo. Vzájemná kolize mezi Oconem a Wehrleinem pak jenom podtrhla marnou snahu. Podle odhadů tak tým prodělal na bonusech ze strany FOM nějaký 15 milionů liber.

"Víme, že máme před sebou ještě velké úkoly, ale zároveň je vnímáme jako obrovskou výzvu, abychom v roce 2017 posunuli Manor zase o kousek výš, na což se všichni v týmu těšíme," uvedl ještě v Abú Zabí závodní ředitel Dave Ryan.

Manor nyní zůstává jediným týmem, který ještě nemá uzavřenou jezdeckou sestavu. Nemá smysl znovu připomínat, že situaci poněkud zkomplikoval odchod Nico Rosberga. Z toho důvodu je prakticky jisté, že Pascal Wehrlein bude nejspíš vybírat mezi Mercedesem a Williamsem, Ocon má angažmá u Force Indie. Je tedy otázkou, jakou cestou se Manor vydá, zda sáhne kvůli chybějícím prostředkům po platících pilotech, nebo se pokusí ulovit nějaký ryzí talent. Ve hře je pořád několik jmen, která se hodlají v F1 opět etablovat, navíc tu jsou další adepti, o kterých se nahlas nemluví, ale do uvolněných kokpitů by usedli rádi. Stačí počítat nebo si připomenout: Pierre Gasly, Pastor Maldonado, Alexander Rossi, Jordan King... 

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.