Až do předposledního závodu hýčkal Manor naději na slušné prizemoney a tím pádem lepší výchozí pozici do roku 2017. Grand Prix Brazílie ale učinila těmto nadějím přítrž. Desáté místo získal Sauber a Manor nyní stojí před značnými problémy.
Stephen Fitzpatrick učinil na konci roku 2015 malý zázrak. Ačkoliv se všeobecně předpokládalo, že dobrodružství týmu, jehož názvy se postupně měnily na základě různých spojení, skončí krachem, opak byl pravdou a Manor letos s motory Mercedes hodlal postoupit startovním polem o něco výš. A téměř se mu to podařilo. Nakonec svou velkou bitvu prohrál, ale přispěl k tomu, že poprvé od roku 2008 zase bodovaly všechny týmy ve startovním poli.
Tým nyní vydal opatrné prohlášení, že jeho snaha se účastnit i příštího ročníku F1 je podpořena "dohodou s investorem". V odborných kruzích se hovoří o Tavo Hellmundovi, jehož přispěním se do kalendáře F1 dostaly závody v USA a Mexiku. V tomto směru ale zatím nedošlo k žádné konkrétní dohodě, i když Fitzpatrick opakovaně tvrdí, že situace je stále ještě otevřená a v běhu.
Fitzpatrick i přes statečný postoj dlouho nemohl rozdýchat "opravdové zklamání" z poklesu za tým Sauber, ale nakonec sportovně ocenil jeho výkon a zhodnotil souboj se švýcarskou stájí, který jeho tým vedl po celý rok 2016.
"Moje první reakce odrážela opravdové zklamání, které tým musel prožít. Myslím, že jsme posledních 18 měsíců pracovali opravdu neuvěřitelně tvrdě, aniž bychom čekali nějaké zázraky a najednou to vypadalo, že bychom skončili desátí, což by pro nás byla obrovská vzpruha. Dokázal jsem se na druhé straně vcítit do pocitů, které vládly v garáži Sauberu. Musím říci, že pro nás byli po celý rok fantastickými konkurenty, byla to skutečná bitva a naprosto chápu, co ony body z Brazílie pro ně znamenají. Dokázal jsem si představit tu radost, jakou měli - dřeli opravdu celou sezónu, aby se přes nás nakonec dostali," hodnotí situaci z hlediska svého týmu Fitzpatrick.
Manoru bohužel zbyl na zvrácení situace jediný matchball právě v Abú Zabí, které týmu navíc nikdy příliš nesedělo. Vzájemná kolize mezi Oconem a Wehrleinem pak jenom podtrhla marnou snahu. Podle odhadů tak tým prodělal na bonusech ze strany FOM nějaký 15 milionů liber.
"Víme, že máme před sebou ještě velké úkoly, ale zároveň je vnímáme jako obrovskou výzvu, abychom v roce 2017 posunuli Manor zase o kousek výš, na což se všichni v týmu těšíme," uvedl ještě v Abú Zabí závodní ředitel Dave Ryan.
Manor nyní zůstává jediným týmem, který ještě nemá uzavřenou jezdeckou sestavu. Nemá smysl znovu připomínat, že situaci poněkud zkomplikoval odchod Nico Rosberga. Z toho důvodu je prakticky jisté, že Pascal Wehrlein bude nejspíš vybírat mezi Mercedesem a Williamsem, Ocon má angažmá u Force Indie. Je tedy otázkou, jakou cestou se Manor vydá, zda sáhne kvůli chybějícím prostředkům po platících pilotech, nebo se pokusí ulovit nějaký ryzí talent. Ve hře je pořád několik jmen, která se hodlají v F1 opět etablovat, navíc tu jsou další adepti, o kterých se nahlas nemluví, ale do uvolněných kokpitů by usedli rádi. Stačí počítat nebo si připomenout: Pierre Gasly, Pastor Maldonado, Alexander Rossi, Jordan King...
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.