Až do předposledního závodu hýčkal Manor naději na slušné prizemoney a tím pádem lepší výchozí pozici do roku 2017. Grand Prix Brazílie ale učinila těmto nadějím přítrž. Desáté místo získal Sauber a Manor nyní stojí před značnými problémy.
Stephen Fitzpatrick učinil na konci roku 2015 malý zázrak. Ačkoliv se všeobecně předpokládalo, že dobrodružství týmu, jehož názvy se postupně měnily na základě různých spojení, skončí krachem, opak byl pravdou a Manor letos s motory Mercedes hodlal postoupit startovním polem o něco výš. A téměř se mu to podařilo. Nakonec svou velkou bitvu prohrál, ale přispěl k tomu, že poprvé od roku 2008 zase bodovaly všechny týmy ve startovním poli.
Tým nyní vydal opatrné prohlášení, že jeho snaha se účastnit i příštího ročníku F1 je podpořena "dohodou s investorem". V odborných kruzích se hovoří o Tavo Hellmundovi, jehož přispěním se do kalendáře F1 dostaly závody v USA a Mexiku. V tomto směru ale zatím nedošlo k žádné konkrétní dohodě, i když Fitzpatrick opakovaně tvrdí, že situace je stále ještě otevřená a v běhu.
Fitzpatrick i přes statečný postoj dlouho nemohl rozdýchat "opravdové zklamání" z poklesu za tým Sauber, ale nakonec sportovně ocenil jeho výkon a zhodnotil souboj se švýcarskou stájí, který jeho tým vedl po celý rok 2016.
"Moje první reakce odrážela opravdové zklamání, které tým musel prožít. Myslím, že jsme posledních 18 měsíců pracovali opravdu neuvěřitelně tvrdě, aniž bychom čekali nějaké zázraky a najednou to vypadalo, že bychom skončili desátí, což by pro nás byla obrovská vzpruha. Dokázal jsem se na druhé straně vcítit do pocitů, které vládly v garáži Sauberu. Musím říci, že pro nás byli po celý rok fantastickými konkurenty, byla to skutečná bitva a naprosto chápu, co ony body z Brazílie pro ně znamenají. Dokázal jsem si představit tu radost, jakou měli - dřeli opravdu celou sezónu, aby se přes nás nakonec dostali," hodnotí situaci z hlediska svého týmu Fitzpatrick.
Manoru bohužel zbyl na zvrácení situace jediný matchball právě v Abú Zabí, které týmu navíc nikdy příliš nesedělo. Vzájemná kolize mezi Oconem a Wehrleinem pak jenom podtrhla marnou snahu. Podle odhadů tak tým prodělal na bonusech ze strany FOM nějaký 15 milionů liber.
"Víme, že máme před sebou ještě velké úkoly, ale zároveň je vnímáme jako obrovskou výzvu, abychom v roce 2017 posunuli Manor zase o kousek výš, na což se všichni v týmu těšíme," uvedl ještě v Abú Zabí závodní ředitel Dave Ryan.
Manor nyní zůstává jediným týmem, který ještě nemá uzavřenou jezdeckou sestavu. Nemá smysl znovu připomínat, že situaci poněkud zkomplikoval odchod Nico Rosberga. Z toho důvodu je prakticky jisté, že Pascal Wehrlein bude nejspíš vybírat mezi Mercedesem a Williamsem, Ocon má angažmá u Force Indie. Je tedy otázkou, jakou cestou se Manor vydá, zda sáhne kvůli chybějícím prostředkům po platících pilotech, nebo se pokusí ulovit nějaký ryzí talent. Ve hře je pořád několik jmen, která se hodlají v F1 opět etablovat, navíc tu jsou další adepti, o kterých se nahlas nemluví, ale do uvolněných kokpitů by usedli rádi. Stačí počítat nebo si připomenout: Pierre Gasly, Pastor Maldonado, Alexander Rossi, Jordan King...
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.