Těch trestů se v poslední době nakupilo poměrně hodně a pořád se o nich intenzivně hovoří. Vettel si jich rozhodně užil - nejdřív dostal 10vteřinovou penalizaci v Mexiku, která ho odsunula ze stupňů vítězů, potom mu ještě hrozil trest za nadávání v radiokomunikaci.
Občas se stává, že evidentní přestupek je zmírněn a nahrazen formou trestu, která nazvedne svět F1, jindy zase nicotný prohřešek ocení odpovědní pracovníci "flastrem", který je dle většinové skupiny přehnaný. Vettelova penalizace za změnu závodní stopy během brzdného manévru se stále nelíbí stáji Ferrari, která se pokusila zvrátit výsledek uvedením "nových okolností", které ale byly zamítnuty.
Daniel Ricciardo, který na zmíněném incidentu vydělal a posunul se z pátého na třetí místo, by na Vettelově místě řekl týmu, aby trest přijal a nechal celou situaci plavat. "Pro mě by skončilo všechno nedělním večerem, ať to dopadlo jakkoli, prostě se stalo a hotovo. Zaslechl jsem, že se k tomu případu z Mexika chtějí zase vrátit, ale pak by se mohli také zabývat Maxovým manévrem a jaký to měl vliv na ten náš. Řekl bych, že už to je ukončené. Tak to je. Pochopitelně to je boj týmů o každý bod, takže usilují o to, aby je dostali nazpátek, ale co se týče závodu, tak ten skončil v neděli a jde se dál," komentuje situaci Australan.
"Také se rád nenacházím v podobné pozici, kdy protestujeme, ale cítil jsem, že je třeba něco udělat. Není hezké, že boj pokračuje i poté, co klesla šachovnicová vlajka - určitě o takovou záležitost nikdo nestojí, ale měli jsme pro to své důvody. Ale to bylo před týdnem nebo dvěma a pořád se to táhne. Myslel jsem, že už je po všem. Pohyb během brzdného manévru je pro každého složitý - pokud jste nezávodili nebo nemáte blízko k motorsportu, je to těžké z vnějšího pohledu posoudit. Panuje názor »Hele, on byl ještě vpředu, takže to je jeho zatáčka«, ale my přesně víme, o co jde. Já bych to nechal plavat a Vettel by se k tomu měl postavit jako chlap a uznat svou chybu," dodal Ricciardo.
Jenže Sebastian Vettel má právě na tuto situaci jiný názor a v podstatě zastává stejně stanovisko jako Ricciardo - posuzuje trest pro Ferrari v Mexiku jako nespravedlivý a podporuje právo Ferrari na odvolání.
"Samozřejmě, že ho podporuji. S přijatým rozhodnutím nejsme spokojeni, v tom se náš názor liší. Ale teď se chceme soustředit na probíhající závodní víkend. Nicméně ke všemu nemáme co více dodat, už jsme o tom mluvili mnohokrát. Nemáme pocit, že by penalizace byla adekvátní, zbytek už je jenom jeden z důsledků," uvádí Vettel.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.
Po slabším víkendu v Monaku se začaly objevovat pochybnosti o spolupráci Hamiltona s inženýrem Adamim, které pilot rychle odmítl. Zdůraznil, že adaptace na nový tým vyžaduje čas, ale vzájemná důvěra a odhodlání společně postupovat jsou pevné.
David Croft rozvířil debatu o budoucnosti jezdecké sestavy Red Bullu po roce 2025, kdy končí smlouva Sergia Péreze. Zmiňuje možné nástupce včetně Liama Lawsona, ale upozorňuje, že tým musí pečlivě zvažovat každý krok, aby nenarušil Verstappenovu dominanci.
Lando Norris a Oscar Piastri dorazili do Španělska s tříbodovým rozdílem a potvrzují, že McLaren patří mezi nejvyrovnanější týmy sezony. Přestože se spekuluje o možných týmových příkazech, Piastri trvá na tom, že je zatím čas nechat oba jezdce závodit na rovinu.
Na Velké ceně Rakouska by měla být aktivována klauzule ve smlouvě Maxe Verstappena, která zajistí jeho setrvání u Red Bullu i pro rok 2026. Tým tak získá klíčovou jistotu před příchodem nové motorové éry, ve které bude nasazovat vlastní pohonné jednotky vyvíjené s Fordem.
Guenther Steiner letos nevěří, že Max Verstappen dokáže reálně ohrozit Oscara Piastriho a Landa Norrise z McLarenu v boji o titul mistra světa ve Formuli 1. Podle šéfa týmu Haas má McLaren v současné době lepší formu a silnější týmovou podporu než Verstappen.
Andy Cowell reagoval na slova Adriana Neweyho o „slabém“ technickém zázemí Aston Martinu s tím, že každá stáj má prostor pro zlepšení a výzvy jsou součástí vývoje.
Nová pravidla omezující flexibilitu předních křídel od španělské Grand Prix mohou výrazně ovlivnit výkonnost týmů ve Formuli 1, protože ohýbání křídel pomáhá zlepšit aerodynamickou rovnováhu a stabilitu vozu.