Skončilo období vzletných frází o boji, který se ještě nevzdává, o nutnosti vítězit a ubírání z náskoku dominantního Mercedesu. Prezident Ferrari během Grand Prix Itálie přiznal, že sezóna 2016 nesplní cíle, které si Ferrari vytklo.
Když Sergio Marchionne přebíral před dvěma lety tým Ferrari, určitě si nemyslel, že pod jeho vedením se tým dostane na srovnatelnou úroveň s obdobím, kdy ještě vládl Luca di Montezemolo, či možná ještě o něco málo horší.
Po loňském náznaku a třech triumfech Sebastiana Vettela letos přišlo rozčarování v podobně bojů nikoli s Mercedesem, ale s Red Bullem. A hrozí reálné riziko, že tým skončí sezónu až na třetím místě v Poháru konstruktérů. Proto je Marchionneho projev nikoli pesimističtější, nýbrž podstatně realističtější.
Takže nastává změna plánu - už se neusiluje o vítězné závody v letošním roce, ale soustředění se obrací plně na rok 2017. Prezident Ferrari nechce dopustit, aby ve snaze zachránit letos ještě částečnou prestiž neutrpěla příprava na příští sezónu, která bude díky změnám v pravidlech hodně důležitá.
"Nepodařilo se nám splnit naše cíle, není jediný důvod o tom pochybovat. Nemá smysl si něco namlouvat, náš vůz není tam, kde bychom ho rádi viděli, a nemyslím, že má ještě smysl ho dále vyvíjet. Myslím, že jsme v Austrálii dobře začali, domnívám se, že jsme neuspěli při vývoji vozu během sezóny, ať byly příčiny jakékoliv.
Jsem přesvědčen, že tento tým je schopen otočit kolo osudu Scuderie. Bohužel nám v této sezóně nezbývá čas. Ale dokončeme ročník 2016 nejlépe, jak můžeme, a začněme bojovat v příštím roce od prvního závodu," vyznává se Marchionne.
Jak to bylo s AllisonemJe logické, že padla také otázka, nakolik bylo pro tým oslabením, když odešel technický šéf James Allison, který se se Scuderií Ferrari rozloučil minulý měsíc. Zdroje blízké týmy uvádějí, že Marchionne prosazoval novou strukturu týmu, v níž by Allison byl spoluodpovědný za přípravu šasi a hnacího ústrojí.
Brit ale odmítl s tím, že stávající struktura týmu je podle něj správná. Mezitím prošla lhůta určená ke zhodnocení výsledků, a protože nebylo dosaženo zlepšení, Allison se poroučel. V současné době o jeho služby eminentně usilují Renault a Williams.
"Neustále se snažíme najít odpověď na všechny problémy pouze v osobně jediného člověka. James byl skvělý technik a myslím, že měl spoustu schopností, které byly pro dané oblasti přínosem. Ale nikdy se nezabýval pohonnou jednotkou a ani nebude.
Mattia Binotto ano, a stojím si za tím, že od konce roku 2014 odvedl skvělou práci, proto jsme dnes tam, kde jsme. Myslím, že je v naší struktuře velkým talentem. Na rozdíl od některých jiných lidí nehledám žádného hrdinu, který přijde a všechno změní. Míra dovedností pracovníků ve Scuderii je obrovská, jen je nechte pracovat," žádá Marchionne.
Podle mediálního oddělení má Scuderia Ferrari nyní strukturu, která je více korporátní a podle některých odborníků by se dala přirovnat k modelu společnosti Procter & Gamble. Je zde větší dohled a přehlednější složení. Tým ale není ochoten sdělit bližší informace o tom, kdo má pod vedením Mattia Binotta jakou funkci a kdo se stará o šasi a pohonnou jednotku. Jisté je, že vůz pro rok 2017 navrhoval opět Simone Resta, šéfkonstruktér a tvůrce vozu pro letošní rok.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.