Skončilo období vzletných frází o boji, který se ještě nevzdává, o nutnosti vítězit a ubírání z náskoku dominantního Mercedesu. Prezident Ferrari během Grand Prix Itálie přiznal, že sezóna 2016 nesplní cíle, které si Ferrari vytklo.
Když Sergio Marchionne přebíral před dvěma lety tým Ferrari, určitě si nemyslel, že pod jeho vedením se tým dostane na srovnatelnou úroveň s obdobím, kdy ještě vládl Luca di Montezemolo, či možná ještě o něco málo horší.
Po loňském náznaku a třech triumfech Sebastiana Vettela letos přišlo rozčarování v podobně bojů nikoli s Mercedesem, ale s Red Bullem. A hrozí reálné riziko, že tým skončí sezónu až na třetím místě v Poháru konstruktérů. Proto je Marchionneho projev nikoli pesimističtější, nýbrž podstatně realističtější.
Takže nastává změna plánu - už se neusiluje o vítězné závody v letošním roce, ale soustředění se obrací plně na rok 2017. Prezident Ferrari nechce dopustit, aby ve snaze zachránit letos ještě částečnou prestiž neutrpěla příprava na příští sezónu, která bude díky změnám v pravidlech hodně důležitá.
"Nepodařilo se nám splnit naše cíle, není jediný důvod o tom pochybovat. Nemá smysl si něco namlouvat, náš vůz není tam, kde bychom ho rádi viděli, a nemyslím, že má ještě smysl ho dále vyvíjet. Myslím, že jsme v Austrálii dobře začali, domnívám se, že jsme neuspěli při vývoji vozu během sezóny, ať byly příčiny jakékoliv.
Jsem přesvědčen, že tento tým je schopen otočit kolo osudu Scuderie. Bohužel nám v této sezóně nezbývá čas. Ale dokončeme ročník 2016 nejlépe, jak můžeme, a začněme bojovat v příštím roce od prvního závodu," vyznává se Marchionne.
Jak to bylo s AllisonemJe logické, že padla také otázka, nakolik bylo pro tým oslabením, když odešel technický šéf James Allison, který se se Scuderií Ferrari rozloučil minulý měsíc. Zdroje blízké týmy uvádějí, že Marchionne prosazoval novou strukturu týmu, v níž by Allison byl spoluodpovědný za přípravu šasi a hnacího ústrojí.
Brit ale odmítl s tím, že stávající struktura týmu je podle něj správná. Mezitím prošla lhůta určená ke zhodnocení výsledků, a protože nebylo dosaženo zlepšení, Allison se poroučel. V současné době o jeho služby eminentně usilují Renault a Williams.
"Neustále se snažíme najít odpověď na všechny problémy pouze v osobně jediného člověka. James byl skvělý technik a myslím, že měl spoustu schopností, které byly pro dané oblasti přínosem. Ale nikdy se nezabýval pohonnou jednotkou a ani nebude.
Mattia Binotto ano, a stojím si za tím, že od konce roku 2014 odvedl skvělou práci, proto jsme dnes tam, kde jsme. Myslím, že je v naší struktuře velkým talentem. Na rozdíl od některých jiných lidí nehledám žádného hrdinu, který přijde a všechno změní. Míra dovedností pracovníků ve Scuderii je obrovská, jen je nechte pracovat," žádá Marchionne.
Podle mediálního oddělení má Scuderia Ferrari nyní strukturu, která je více korporátní a podle některých odborníků by se dala přirovnat k modelu společnosti Procter & Gamble. Je zde větší dohled a přehlednější složení. Tým ale není ochoten sdělit bližší informace o tom, kdo má pod vedením Mattia Binotta jakou funkci a kdo se stará o šasi a pohonnou jednotku. Jisté je, že vůz pro rok 2017 navrhoval opět Simone Resta, šéfkonstruktér a tvůrce vozu pro letošní rok.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.