Skončilo období vzletných frází o boji, který se ještě nevzdává, o nutnosti vítězit a ubírání z náskoku dominantního Mercedesu. Prezident Ferrari během Grand Prix Itálie přiznal, že sezóna 2016 nesplní cíle, které si Ferrari vytklo.
Když Sergio Marchionne přebíral před dvěma lety tým Ferrari, určitě si nemyslel, že pod jeho vedením se tým dostane na srovnatelnou úroveň s obdobím, kdy ještě vládl Luca di Montezemolo, či možná ještě o něco málo horší.
Po loňském náznaku a třech triumfech Sebastiana Vettela letos přišlo rozčarování v podobně bojů nikoli s Mercedesem, ale s Red Bullem. A hrozí reálné riziko, že tým skončí sezónu až na třetím místě v Poháru konstruktérů. Proto je Marchionneho projev nikoli pesimističtější, nýbrž podstatně realističtější.
Takže nastává změna plánu - už se neusiluje o vítězné závody v letošním roce, ale soustředění se obrací plně na rok 2017. Prezident Ferrari nechce dopustit, aby ve snaze zachránit letos ještě částečnou prestiž neutrpěla příprava na příští sezónu, která bude díky změnám v pravidlech hodně důležitá.
"Nepodařilo se nám splnit naše cíle, není jediný důvod o tom pochybovat. Nemá smysl si něco namlouvat, náš vůz není tam, kde bychom ho rádi viděli, a nemyslím, že má ještě smysl ho dále vyvíjet. Myslím, že jsme v Austrálii dobře začali, domnívám se, že jsme neuspěli při vývoji vozu během sezóny, ať byly příčiny jakékoliv.
Jsem přesvědčen, že tento tým je schopen otočit kolo osudu Scuderie. Bohužel nám v této sezóně nezbývá čas. Ale dokončeme ročník 2016 nejlépe, jak můžeme, a začněme bojovat v příštím roce od prvního závodu," vyznává se Marchionne.
Jak to bylo s AllisonemJe logické, že padla také otázka, nakolik bylo pro tým oslabením, když odešel technický šéf James Allison, který se se Scuderií Ferrari rozloučil minulý měsíc. Zdroje blízké týmy uvádějí, že Marchionne prosazoval novou strukturu týmu, v níž by Allison byl spoluodpovědný za přípravu šasi a hnacího ústrojí.
Brit ale odmítl s tím, že stávající struktura týmu je podle něj správná. Mezitím prošla lhůta určená ke zhodnocení výsledků, a protože nebylo dosaženo zlepšení, Allison se poroučel. V současné době o jeho služby eminentně usilují Renault a Williams.
"Neustále se snažíme najít odpověď na všechny problémy pouze v osobně jediného člověka. James byl skvělý technik a myslím, že měl spoustu schopností, které byly pro dané oblasti přínosem. Ale nikdy se nezabýval pohonnou jednotkou a ani nebude.
Mattia Binotto ano, a stojím si za tím, že od konce roku 2014 odvedl skvělou práci, proto jsme dnes tam, kde jsme. Myslím, že je v naší struktuře velkým talentem. Na rozdíl od některých jiných lidí nehledám žádného hrdinu, který přijde a všechno změní. Míra dovedností pracovníků ve Scuderii je obrovská, jen je nechte pracovat," žádá Marchionne.
Podle mediálního oddělení má Scuderia Ferrari nyní strukturu, která je více korporátní a podle některých odborníků by se dala přirovnat k modelu společnosti Procter & Gamble. Je zde větší dohled a přehlednější složení. Tým ale není ochoten sdělit bližší informace o tom, kdo má pod vedením Mattia Binotta jakou funkci a kdo se stará o šasi a pohonnou jednotku. Jisté je, že vůz pro rok 2017 navrhoval opět Simone Resta, šéfkonstruktér a tvůrce vozu pro letošní rok.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.