Prakticky každá nehoda ve formuli 1, ale samozřejmě i v jiných sportovních odvětví, spustí většinou debaty nejen o smysluplnosti té či oné oblasti, ale především co by se ještě mělo zlepšit. Je však otázkou, zda to vůbec je možné a jestli to má smysl.
Velice dobře si vzpomínám na úvod útlé publikace výborného novináře a bývalého šéfredaktora časopisu MOTOR Miloše Kováříka, kterou ovšem podepsal jedním ze svých pseudonymů Henri Devos. Jmenovala se Miláček François a pojednávala o nezapomenutelném idolu žen a talentovaném pilotovi Cevertovi: "Když se o víkendu mezi dvěma desítkami obětí automobilových nehod zabije pan XY, dozvíme se o tom maximálně z krátké noticky v novinách. Pokud však zemře známý pilot F1, pak se ihned začne mluvit o krutém sportu a zbytečné ztrátě života. Pochopitelně, je to slavná osobnost, denně vídaná v novinách, televizi, časopisech..."
Stačí připomenout, co se dělo po některých úmrtích. Když se na Monze 1970 zabil Jochen Rindt, zvedla se vlna odporu nejen proti Colinu Chapmanovi, že staví příliš nebezpečné konstrukce, ale také proti sponzorům, že podporují "smrtelný sport" (nikdo už ale neobvinil záplavu automobilek, že vyrábí vozy, do nichž každou vteřinu na celém světě usedají kandidáti smrti). Po Laudově těžké nehodě najednou přestal být Nürburgring "výzvou pro skutečné muže" a po Petersonově tragédii na Monze o dva roky později málem legendární trať šampionátu F1 z kalendáře zmizela. Když se v roce 1982 zabil Gilles Villeneuve, přišly na přetřes technické neduhy F1, krátce poté po skonu Riccarda Palettiho zazněly kritické hlasy proti mladým a nepříliš zkušeným pilotům. A úmrtí fenomenálního Ayrtona Senny (zvláštní je, jak často se v této souvislosti zapomíná na Rolanda Ratzenbergera) dokonce zpochybňovalo samotnou existenci formule 1, Niki Lauda o tom určitě ví své, pokud už nezapomněl...
Chci tím říci, že každá tragická událost vyvolá pochopitelně smutek, ale také někdy až hysterickou snahu honem něco napravovat. A ono kolikrát opravdu není co. Ostatně není to právě ona velekampaň za obnovu skutečné F1 a její očistu od nudy, která možná má důsledky v opatrnosti? Vzpomínám si při této příležitosti na jeden vtip, kdy matka v obavách o život syna-bojového pilota své ratolesti radí: "Lítej, synáčku, pomalu a nízko!" Bezpečnost F1 se za posledních dvacet let, tedy od dob smrti Ratzenbergera a Senny nesmírně zvedla, ostatně když si vzpomeneme na některé hrůzostrašné nehody, pak z nich piloti většinou odkráčeli po svých a pokud už došlo k nějakým následkům, pak pouze ohledně počtu vynechaných závodů na základě lékařského rozhodnutí. Vliv na to pochopitelně měly a mají nové technologie, které dokáží piloty více ochránit. Rád bych ale připomněl slova jednoho z rytířů F1 a muže, který o nehodách věděl svoje a jedna taková ho upoutala i na kolečkové křeslo. Clay Regazzoni po Sennově smrti vyslovil zajímavý názor: "Formule 1 potřebuje vozy bezpečné, potřebuje ochranu diváků, nesmí se stát krvavým sportem. Musíme si ale také uvědomit, že ani sebelepší bezpečnostní opatření nemohou nikdy vyloučit nehody, a to nehody s tragickými konci. Když vůz vyletí z trati v rychlosti kolem 250 km/h, lze předpokládat, že může nastat situace, kdy ani sebelepší prevence prostě nebude mít šanci."
Lze samozřejmě předcházet různými analýzami právě takovým náhodám a poučit se z předchozích karambolů. Je ale také nutné si uvědomit, že mluvíme o závodním sportu, kde se dá předpokládat kontakt obou vozů, chyba pilota či technické selhání. Pokud vám při výjezdu z tunelu v Monacu praskne pneumatika, upadne kolo či dojde k závadě brzd, máte zhruba 50% šanci, že (ne)trefíte středový dělící pás svodidel. Případně vám Karl Wendlinger a Sergio Pérez podají exaktní informace. Došlo pochopitelně k patřičnému obalení daného místa ochranným materiálem, ale tím se hrozba jen snížila, nikoli eliminovala. Úmrtí Grahama Beveridge a Paola Ghislimbertiho za svodidly také neznamenala, že traťoví maršálové tyto posty vyklidili. A podobné to je i se situací, která vedla k těžkému Bianchiho zranění.
Pokud dojde k havárii, je pochopitelné, že nepojízdný monopost by měl být odstraněn co nejdříve. Ale také se musí brát ohled na místo, kde vůz stojí a co se děje s pilotem. Jde-li o vážné ohrožení, vyvěsme červené vlajky a není co řešit. Zvláště je-li vůz na takovém místě, že hrozí řetězová reakce. I když ani to není všelék, stačí si vzpomenout na nehodu Michalea Schumachera na Silverstone 1999; tehdy už bylo vyvěšeno... Pokračujme dále: co pilot, jak poznat, je-li v nebezpečí nebo jen otřesen? To už tak jednoznačné být nemusí. Bianchiho nehoda byla, jak píší mnohé osobnosti F1, součtem několika nemilých náhod, mezi nimiž je však jedna připomínaná, a tu žádné bezpečnostní opatření neobsáhne, totiž chyba pilota. A při vší úctě k Julesovi tam taková indicie je.
Co s tím? Zvláště ve fázi safety caru nebo VSC? Snad nikdo nepřijde na to, že jakmile se objeví SC nebo VSC, zmáčkne pilot knoflík a vůz se automaticky nastaví na konzistentní rychlost, senzory vpředu a vzadu začnou vysílat paprsky, které nedovolí, aby se zmenšila daná vzdálenost pod předepsanou mez. Jak by si pak takoví bezpečnostní agenti poradili se situací těsně před restartem? Ti, kteří zase budou prosazovat okamžité přerušení a nový start nechť připustí, že se tím značně zvyšuje možnost karambolu, jenž takovou proceduru obvykle provází. Pokud bude chtít letmý start, je to v podstatě totéž, co restart po zajetí safety caru do boxů. A to ani nemluvím o variantě, že takových něhod uvidíme v jednom závodě třeba pět. Opravdu by potom prospělo startovat celkem šestrát? A to vůbec nemluvím o prodlení, které by přípravu startu provázelo.
Možná to chce něco docela jiného - připustit fakt, že piloti by měli být myslící lidé a musí nést odpovědnost za to, co provedou. Udělá-li jedinec natolik hrubou chybu, že se tím vystaví do neřešitelné situace, těžko budeme pro každý takový případ vymýšlet adekvátní ochranu. A pak je třeba si připomenout to, co po Laudově nehodě v roce 1976 řekl Arturo Merzario: "Je to naše práce, kterou jsme si vybrali, se všemi riziky, nebezpečím a vším, co z toho vyplývá. Nikdo nad námi nestojí a nenutí nás do toho auta sednout, to jsme si zvolili sami..." Piloti to i přiznávají, někteří dokonce připouštějí, že ono nebezpečí je do jisté míry přitahuje. Pokud si pustíte kultovní italský film Formula Uno, febbre della velocitá, určitá část diváků otevřeně sdělí, že jde na závod s nadějí, že uvidí nějakou tu bouračku, samozřejmě se šťastným koncem. Leč i to štěstí někdy zrovna má na práci něco jiného a někde jinde...
Vzpomněl jsem si na poněkud bizarní případ - Alan Stacey se zabil v Belgii 1960 jen proto, že mu do obličeje vlétl opeřenec. Můžeme si říci, že to dnes není možné, ale vzpomeňme nedávného incidentu, kdy se pod hledí přilby Lewise Hamiltona dostal nějaký hnyz. K tragédii v F1 stačí setina vteřiny. Obalíme kvůli takovým případům závodní tratě sterilním prostředím, kterým sotva pronikne vzduch? Bude prevence tak dokonalá, až bude bezpečnost sama o sobě nebezpečná?
Skon Bianchiho je bezpochyby událostí tragickou, na tom se všichni shodneme. Bylo by ale dobré se s chladnou hlavou zamyslet nad tím, co je ještě možné v F1 změnit a zda je to vůbec smysluplné. Bernie Ecclestone řekl, že se podobná situace nesmí opakovat. Určitě si to během své dlouhé kariéry říkal už v případě Pierse Courage, Jo Sifferta, Helmuta Marka, Rogera Williamsona, Françoise Ceverta, Helmuta Koinniga, Marka Donohue, Niki Laudy, Toma Pryce, Ronnie Petersona, Claye Regazzoniho, Gillese Villeneuva, Riccarda Palettiho, Philippa Streiffa, Martina Donnellyho, Ayrtona Senny, Rolanda Ratzenbergera... všechny tyhle havárie během svého působení v F1 zažil a pro zmíněné piloty znamenaly buď smrt nebo velice těžká zranění, která ve většině případů znamenala konec závodní kariéry. Pokud chceme mít opravdovou F1 a v ní piloty, kteří jsou pro nás výjimeční právě tím, že dokáží tyto pro nás neskutečně rychlé stroje ovládat a tím také riskovat, musíme se smířit s tím, že bude i nebezpečná. Stejně nebezpečná jako vlastně většina sportů, ve kterých dochází také k úmrtí, ať to je z důvodů podcenění schopností, vlastních sil nebo nedostatkem zkušeností... či pouhou shodou náhod. Cyklistika, maratóny, dostihy, horolezectví, lyžování a v poslední době extrémní sporty nejsou výjimkou.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.