McLaren vede šampionát s Piastrim a Norrisem, ale šéf Zak Brown trvá na rovnosti mezi jezdci, i kdyby to mělo stát titul. „Raději titul ztratíme, než abychom porušili zásady férovosti,“ vzkazuje v době, kdy většina týmů sází na jednoznačnou týmovou hierarchii.
Oscar Piastri a Lando Norris po sedmi závodech okupují první dvě příčky v šampionátu, přičemž před nimi je neúnavný Max Verstappen na třetím místě. McLaren tak má šanci získat svůj první titul mistra světa jezdců od doby, kdy Lewis Hamilton slavil svůj první triumf v roce 2008.
Zak Brown trvá na tom, že rovnost musí předcházet slávě. Výzvou pro něj a šéfa týmu Andreu Stellu je, jak zvládnout individuální ambice svých vysoce soutěživých jezdců.
Formule 1 je týmový sport, kde velké týmy zaměstnávají přes tisíc lidí, kteří společně podporují dva jezdce. McLaren si záměrně vybral dva špičkové piloty Oscara Piastriho a Landa Norrise, kteří už dokázali vyhrávat závody a mají potenciál získat mistrovský titul.
Tento přístup se odlišuje od běžného modelu ve F1, kde většina předních týmů soustředí své úsilí na jednoho jezdce, zatímco druhý plní spíše podpůrnou roli. Historie ukázala, že nasazení dvou špičkových jezdců je často komplikované a problematické.
Brown však zastává pragmatický názor, který dává na první místo ambice McLarenu a na druhé jezdce samotné. „Nejlepší způsob, jak vyhrát Pohár konstruktérů, je skončit v šampionátu jezdců první a druhý, a o to usilujeme,“ uvedl Brown pro PlanetF1.com. „A pak je na jezdcích, aby rozhodli, kdo bude první a kdo druhý, a to tím, že je budeme plně, spravedlivě a transparentně podporovat. Například v posledním závodě v Imole postoupil v kvalifikaci jako první Oscar a v tom předchozím zase Lando.“
Zak Brown z McLarenu vysvětluje, jak tým přistupuje k rozdělování vylepšení mezi své dva jezdce, Oscara Piastriho a Landa Norrise, v kontextu jejich těsného boje o titul. „Když přijdou upgrady, pokud jeden je dostane v jednom závodním víkendu, protože nemůžeme dodat oběma, druhý je dostane o víkend později a naopak,“ říká Brown. Tento přístup zajišťuje, že oba jezdci mají férové podmínky, i když se to ne vždy projeví naprosto současně.
V případech, kdy není možné zajistit stejnou výbavu jako takovou, McLaren usiluje o rovnost prostřednictvím jiných konkrétních opatření. Nicméně klíčová otázka zní, kdy a zda vůbec tým opustí tuto filozofii rovného přístupu a začne upřednostňovat jednoho z jezdců.
Už v letošní sezoně jsme viděli, jak Piastri podpořil Norrise například v sprintu GP v Sao Paulu, kde se stáhl, aby Brit mohl maximalizovat bodový zisk proti Verstappenovi. Tehdy už Australan na titul neměl reálnou šanci, a proto dává smysl, aby pomáhal svému kolegovi. V Kataru pak Norris oplatil stejnou službu, což podtrhuje, jak hluboce je princip férovosti v McLarenu zakořeněný.
Brown o tomto přístupu říká: „Pro nás je to poměrně snadné. Naši jezdci nežádají o favorizování, chtějí spravedlnost, a tu jim poskytujeme. Myslím, že jsou s tím velmi spokojení. Ať zvítězí ten, kdo odvede lepší práci.“
Šéf McLarenu je připraven akceptovat i situaci, kdy ani jeden z jeho jezdců titul nezíská, pokud by to znamenalo upřednostnění druhého. „Jsem s tím v pohodě,“ prohlašuje. „Jak jinak byste mohli někoho vyřadit ze šampionátu, když ještě bojuje o titul? To není správné. Pokud by druhý jezdec neměl šanci na titul, chápu, že byste ho mohli obětovat kvůli podpoře lídra. Ale pokud máte dva jezdce první a druhý v šampionátu, kteří jsou od sebe vzdáleni méně než o jedno druhé místo, jak byste mohli jednoho z nich poslat do podpůrné role? To rozhodně neuděláme.“
McLaren klade velký důraz na Pohár konstruktérů, který přináší významné finanční výhody. Vítězství v této soutěži znamená vyšší podíl z prize money, což může výrazně ovlivnit finanční zdraví týmu. Vzhledem k tomu, že McLaren vyhrál Pohár konstruktérů v minulém roce, očekává, že i letos si udrží stabilní finanční příjmy, které mu umožní pokračovat v investicích do týmu.
Zak Brown zdůrazňuje, že dokud nebude jasné, že jeden jezdec má výrazně větší šanci na titul než druhý, nikdy tým nebude preferovat jednoho z nich. „Z pohledu Poháru konstruktérů nám to jen pomáhá,“ říká. „Max Verstappen má v Red Bullu 110 procent podpory, proto pravděpodobně získá pár bodů navíc, protože jeho kolega mu pomáhá, kdežto naši jezdci si body berou navzájem – přesně jako v roce 2007, kdy jsme titul nezískali.“
Brown připomíná, že tehdy Kimi Räikkönen získal titul těsně před Fernando Alonsem a Lewisem Hamiltonem, kteří skončili v šampionátu na shodných bodech a oba byli jeho tehdejšími kolegy v McLarenu. Podobná situace může nastat i letos, kdy Verstappen těsně dýchá na paty Norrisovi a Piastrimu. Přesto Brown odmítá taktiku, která by podporovala jednoho jezdce na úkor druhého. „Naši jezdci chtějí vyhrát tím, že porazí všech 19 soupeřů, včetně svého týmového kolegy,“ uzavírá. „Nejsou moc ochotni vyhrát titul proto, že jsme jednoho stáhli do role dvojky.“
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.