Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Když Zak Brown v roce 2018 převzal roli CEO McLaren Racing, stál před nelehkým úkolem. Tým, který kdysi definoval éru Formule 1 s legendami jako Ayrton Senna, Alain Prost nebo Mika Häkkinen, se tehdy bohužel potácel na chvostu startovního pole. „Když jsem nastoupil, byli jsme devátí v šampionátu, což byl nejhorší rok v historii McLarenu,“ vzpomíná Brown na začátky v rozhovoru pro Bloomberg.
Propad výkonnosti McLarenu nebyl izolovaným problémem – přispěly k němu i roky dominance Ferrari v čele s Michaelem Schumacherem, skandál "Spygate" v roce 2007, za který tým zaplatil rekordní pokutu, a technické problémy během nešťastného partnerství s Hondou v 2010s. Morálka byla na bodu mrazu, sponzoři odcházeli a fanoušci ztráceli trpělivost. Brown ale situaci vnímal jako výzvu: „Viděl jsem v tom příležitost, protože horší to už být nemohlo.“
Jeho první kroky vedly k oživení obchodní stránky týmu, což považoval za klíč k dalšímu technickému rozvoji. „Okamžitě jsem se zaměřil na to, v čem jsem se cítil nejjistější – na komerční stránku. Věděl jsem, že McLaren je obrovská značka a pokud se mi podaří přivést nové partnery, získáme zdroje na nové vybavení, třeba nový aerodynamický tunel nebo moderní výrobní halu.“ Brownovo úsilí začalo přinášet ovoce, lepší zázemí zvýšilo motivaci technického týmu a tým se pomalu vydával zpět vzhůru.
Dnes, o osm let později, sklízí McLaren plody trpělivé práce. V sezoně 2024 tým získal svůj první titul mistra světa v Poháru konstruktérů od roku 1998. „Sport je hlavně o momentu. Potřebovali jsme zvrátit sestupnou spirálu a získat zpátky pozitivní dynamiku. Dnes mám pocit, že poslední osm let uteklo jako dva roky – protože teď už je to zábava a pravidelně vyhráváme závody,“ popisuje Brown proměnu atmosféry v týmu.
Brown se také dotkl vztahu mezi závodním a automobilovým oddělením McLarenu. Zdůraznil, že McLaren je závodní tým, který nyní staví i silniční auta, nikoliv naopak jako Ferrari: „Když si kupujete McLaren, kupujete si technologii a inovace. Existuje silné propojení mezi našimi zákazníky a týmem F1. Využíváme dealerskou síť k oslovení zákazníků a často vidíte silniční McLaren vedle našeho závodního vozu. Jsme dvě firmy s vlastním řízením, ale sdílíme stejnou vášeň a přístup k fanouškům.“
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.