Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Když Zak Brown v roce 2018 převzal roli CEO McLaren Racing, stál před nelehkým úkolem. Tým, který kdysi definoval éru Formule 1 s legendami jako Ayrton Senna, Alain Prost nebo Mika Häkkinen, se tehdy bohužel potácel na chvostu startovního pole. „Když jsem nastoupil, byli jsme devátí v šampionátu, což byl nejhorší rok v historii McLarenu,“ vzpomíná Brown na začátky v rozhovoru pro Bloomberg.
Propad výkonnosti McLarenu nebyl izolovaným problémem – přispěly k němu i roky dominance Ferrari v čele s Michaelem Schumacherem, skandál "Spygate" v roce 2007, za který tým zaplatil rekordní pokutu, a technické problémy během nešťastného partnerství s Hondou v 2010s. Morálka byla na bodu mrazu, sponzoři odcházeli a fanoušci ztráceli trpělivost. Brown ale situaci vnímal jako výzvu: „Viděl jsem v tom příležitost, protože horší to už být nemohlo.“
Jeho první kroky vedly k oživení obchodní stránky týmu, což považoval za klíč k dalšímu technickému rozvoji. „Okamžitě jsem se zaměřil na to, v čem jsem se cítil nejjistější – na komerční stránku. Věděl jsem, že McLaren je obrovská značka a pokud se mi podaří přivést nové partnery, získáme zdroje na nové vybavení, třeba nový aerodynamický tunel nebo moderní výrobní halu.“ Brownovo úsilí začalo přinášet ovoce, lepší zázemí zvýšilo motivaci technického týmu a tým se pomalu vydával zpět vzhůru.
Dnes, o osm let později, sklízí McLaren plody trpělivé práce. V sezoně 2024 tým získal svůj první titul mistra světa v Poháru konstruktérů od roku 1998. „Sport je hlavně o momentu. Potřebovali jsme zvrátit sestupnou spirálu a získat zpátky pozitivní dynamiku. Dnes mám pocit, že poslední osm let uteklo jako dva roky – protože teď už je to zábava a pravidelně vyhráváme závody,“ popisuje Brown proměnu atmosféry v týmu.
Brown se také dotkl vztahu mezi závodním a automobilovým oddělením McLarenu. Zdůraznil, že McLaren je závodní tým, který nyní staví i silniční auta, nikoliv naopak jako Ferrari: „Když si kupujete McLaren, kupujete si technologii a inovace. Existuje silné propojení mezi našimi zákazníky a týmem F1. Využíváme dealerskou síť k oslovení zákazníků a často vidíte silniční McLaren vedle našeho závodního vozu. Jsme dvě firmy s vlastním řízením, ale sdílíme stejnou vášeň a přístup k fanouškům.“
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.