Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Když Zak Brown v roce 2018 převzal roli CEO McLaren Racing, stál před nelehkým úkolem. Tým, který kdysi definoval éru Formule 1 s legendami jako Ayrton Senna, Alain Prost nebo Mika Häkkinen, se tehdy bohužel potácel na chvostu startovního pole. „Když jsem nastoupil, byli jsme devátí v šampionátu, což byl nejhorší rok v historii McLarenu,“ vzpomíná Brown na začátky v rozhovoru pro Bloomberg.
Propad výkonnosti McLarenu nebyl izolovaným problémem – přispěly k němu i roky dominance Ferrari v čele s Michaelem Schumacherem, skandál "Spygate" v roce 2007, za který tým zaplatil rekordní pokutu, a technické problémy během nešťastného partnerství s Hondou v 2010s. Morálka byla na bodu mrazu, sponzoři odcházeli a fanoušci ztráceli trpělivost. Brown ale situaci vnímal jako výzvu: „Viděl jsem v tom příležitost, protože horší to už být nemohlo.“
Jeho první kroky vedly k oživení obchodní stránky týmu, což považoval za klíč k dalšímu technickému rozvoji. „Okamžitě jsem se zaměřil na to, v čem jsem se cítil nejjistější – na komerční stránku. Věděl jsem, že McLaren je obrovská značka a pokud se mi podaří přivést nové partnery, získáme zdroje na nové vybavení, třeba nový aerodynamický tunel nebo moderní výrobní halu.“ Brownovo úsilí začalo přinášet ovoce, lepší zázemí zvýšilo motivaci technického týmu a tým se pomalu vydával zpět vzhůru.
Dnes, o osm let později, sklízí McLaren plody trpělivé práce. V sezoně 2024 tým získal svůj první titul mistra světa v Poháru konstruktérů od roku 1998. „Sport je hlavně o momentu. Potřebovali jsme zvrátit sestupnou spirálu a získat zpátky pozitivní dynamiku. Dnes mám pocit, že poslední osm let uteklo jako dva roky – protože teď už je to zábava a pravidelně vyhráváme závody,“ popisuje Brown proměnu atmosféry v týmu.
Brown se také dotkl vztahu mezi závodním a automobilovým oddělením McLarenu. Zdůraznil, že McLaren je závodní tým, který nyní staví i silniční auta, nikoliv naopak jako Ferrari: „Když si kupujete McLaren, kupujete si technologii a inovace. Existuje silné propojení mezi našimi zákazníky a týmem F1. Využíváme dealerskou síť k oslovení zákazníků a často vidíte silniční McLaren vedle našeho závodního vozu. Jsme dvě firmy s vlastním řízením, ale sdílíme stejnou vášeň a přístup k fanouškům.“
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.