"Záhadné" chování Ferrari: S Čím bojují Lewis Hamilton a Charles Leclerc?

Lewis Hamilton v Imole
Lewis Hamilton v Imole, foto: Scuderia Ferrari
Dominik Sysel DNES 05:18
Sdílej:

Charles Leclerc sice ovládl domácí Velkou cenu Monaka 2024 z pole position, ale Ferrari čelí technickému problému, který podle expertů zůstává nevyjasněný a může ohrozit ambice nejen v letošní sezóně, ale i plány s Lewisem Hamiltonem pro rok 2025.

Formule 1 vstupuje do druhé etapy sezóny 2025. O víkendu zamíří kolotoč Velkých cen do ulic Monaka, kam dorazí jezdci Ferrari s rozporuplnými pocity z uplynulé Velké ceny Emilia Romagna.

Lewis Hamilton si v Imole připsal svůj dosud nejlepší výsledek od přestupu do Ferrari – po startu z dvanácté pozice dokázal dojet na čtvrtém místě. Pomohlo mu k tomu i strategické rozhodnutí během závěrečného výjezdu safety caru, kdy jako jeden z mála zamířil do boxů pro čerstvé pneumatiky a následně výrazně stáhl ztrátu na Oscara Piastriho.

Naopak Charles Leclerc, který do závodu startoval hned za Hamiltonem z jedenácté příčky, tentokrát takticky ztratil. Během safety caru zůstal na trati, což ho stálo pozice – nakonec se propadl na šesté místo. I přesto si monacký jezdec udržel třetí příčku v celkovém hodnocení šampionátu, s náskokem pouhých 1,4 sekundy právě na Piastriho.

Oba jezdci Ferrari přitom čelili potížím už v sobotu, kdy se v kvalifikaci nedostali do závěrečné části Q3. I přes tyto komplikace si stáj z Maranella odváží z Itálie důležité body a optimismus před domácí Grand Prix Charlese Leclerca, která je na programu již tento víkend.

V roce 2025 však italský tým spoléhá na osvědčenou, nikoliv inovativní cestu: použije zadní křídlo z loňského vítězného vozu, aby snížil náklady spojené s vývojem nového designu s vysokým přítlakem.

Podle Auto Motor und Sport ale Ferrari čelí závažnějším problémům, které vyvstaly už při Velké ceně Miami a znovu se projevily v Imole. "Inženýři v Maranellu nemají odpovědi," cituje německý odborný magazín, podle kterého zůstává záhadou, proč monopost SF-25 funguje lépe s použitými pneumatikami než s novými.

Tato neobvyklá degradace výkonu omezuje možnosti Charlese Leclerca i Lewise Hamiltona – zejména v kvalifikaci, kde nejsou schopni z nových sad Pirelli vytěžit maximum. Výsledkem jsou slabé startovní pozice, které nutí oba jezdce k heroickým výkonům v závodě. V Imole to znamenalo 4. místo pro Hamiltona po startu ze 12. pozice, Leclerc dojel šestý z 11. místa.

V Monaku, kde je předjíždění extrémně obtížné, by však podobné scénáře mohly ambice Ferrari definitivně pohřbít. Problémy se naplno projevily už v Miami, kde se Leclerc a Hamilton kvalifikovali až jako osmý a dvanáctý.

Leclerc loni na domácí trati startoval z pole position a poprvé v kariéře si dojel pro vítězství před domácím publikem. Letos však Ferrari mluví o útlumu ambicí. V Maranellu vládne podle  Auto Motor und Sport „deflační nálada“ a víra v možnost titulového zisku prakticky zmizela.

Před Grand Prix Monaka jsou Leclerc a Hamilton v celkovém pořadí až na páté a šesté příčce, se ztrátou 85, respektive 94 bodů na lídra šampionátu Oscara Piastriho z McLarenu. Letos navíc závod v Monaku přinese novinku v podobě dvou povinných zastávek v boxech, což může s taktikou výrazně zamíchat – avšak pouze za předpokladu, že Ferrari dokáže své záhadné problémy alespoň částečně vyřešit.

Stalo se