Isack Hadjar musel na cestě do Formule 1 překonat mnoho překážek, ale nyní, když dostal šanci, ji využívá naplno a zanechává silný dojem.
Teprve dvacetiletý Isack Hadjar si mezi nováčky rychle získal své místo v královně motorsportu. Po těžkém debutu v Melbourne, kde havaroval ještě před startem závodu, se dokázal zvednout a zazářit, výsledkem jsou postupy do Q3 v Číně a Japonsku i bodované výsledky v Japonsku a Saúdské Arábii. Jeho rychlost a stabilní výkony už stihly zaujmout i poradce Red Bullu Helmuta Marka, který jej neváhal označit za „překvapení sezóny“.
Hadjarova cesta k vrcholu začala docela nevinně u oblíbeného filmu. „Bylo to při sledování filmu Auta,“ vzpomíná. „Byly mi asi dva roky. Pamatuju si, jak jsme kupovali to DVD. Je šílené, že si to pamatuju! A pak jsem začal sledovat Formuli 1 v televizi. Tak to všechno začalo.“ Už v šesti letech se poprvé posadil do motokáry a okamžitě ukázal přirozený talent. Jak ale později přiznal, vyšší úrovně motokárových závodů byly náročnější a často rozhodovaly spíše peníze než talent.
Na svou motokárovou kariéru Hadjar vzpomíná se smíšenými pocity. „Ve Francii jsem začal závodit skvěle, první dvě, tři sezony byly fantastické,“ říká. „Ale když jsme postoupili na vyšší úroveň, bylo to těžší. Neměl jsem nejlepší techniku ani dostatečný rozpočet.“ Přesto našel mezi soupeři i blízkého přítele, Samiho Meguetounifa. „Je to asi můj nejlepší kamarád v motorsportu. Bojovali jsme spolu na trati, ale vždycky férově,“ dodává Hadjar. „Teď čekám, až se dostane taky do F1. Má na to všechny předpoklady.“
Přechod na závodní auta pro něj znamenal zlom. V monopostech se cítil mnohem silnější než v motokárách a brzy začal sbírat vítězství, nejprve ve francouzské F4, později v evropské regionální formuli FRECA. Klíčovým momentem byl triumf v Monaku, po kterém se mu ozval sám Helmut Marko. „Máma mi volala, že mě Helmut chce vidět v hotelu v Monte Carlu. Sešli jsme se a řekl, že mi pošle smlouvu. Bylo to neuvěřitelné,“ vzpomíná Hadjar na okamžik, který změnil jeho kariéru.
Pod křídly Red Bullu pokračoval Hadjar ve strmém vzestupu – vítězství ve sprintu i hlavních závodech F3 mu v roce 2022 otevřelo dveře do F2. Tam sice zažil těžký začátek, ale Red Bull v něj nadále věřil. „Na začátku F2 to bylo těžké, ale nikdy mě neodepsali. Helmut se ke mně vždycky choval férově,“ říká Hadjar. Postupně se propracoval až k testům F1 a v roce 2025 si splnil svůj dětský sen, dostal šanci stát se závodním pilotem.
Hadjar dnes tvrdí, že velkou zásluhu na jeho vývoji má Guillaume Rocquelin, bývalý inženýr Sebastiana Vettela. „Byl mým osobním poradcem mimo trať. Kdykoli jsem něco potřeboval, šel jsem za ním. A pořád to tak je,“ popisuje Hadjar. Přezdívku Le Petit Prost bere s úsměvem: „Nevím přesně, odkud to přišlo. Helmut říkal, že si koušu nehty jako Prost. Ale jsem rád – je to přece legenda,“ dodává mladý Francouzo-Alžířan, který se rychle stává jednou z nejzajímavějších postav nové generace Formule 1.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.