George Russell, pilot Mercedesu, je přesvědčen, že jeho tým je po pěti závodech v sezóně 2025 „mnohem blíže“ lídrovi šampionátu McLarenu, než se původně očekávalo. Podle Russella se Mercedesu podařilo výrazně zúžit rozdíl a teď už je zcela jasné, že McLaren není jediným tým, který má šanci na titul.
Během Grand Prix Bahrajnu nemohl Lando Norris najít potřebnou rychlost, aby předjel George Russella, který skončil na druhém místě. McLaren, ačkoliv se očekávalo, že bude výrazně rychlejší, neprokázal takovou výkonnost, která by se mohla rovnat dominanci Red Bullu z rekordní sezóny 2023. Tento výsledek vyvolal diskuzi o tom, jak úzký je rozdíl mezi McLarenem a Mercedesem, přičemž Russell srovnal letošní situaci s minulou sezónou, kdy byl rozdíl mezi McLarenem a Red Bullem velmi podobný, informuje GPblog.
Russell, který byl příjemně překvapen rychlostí Mercedesu ve srovnání s McLarenem, zdůraznil, že jeho druhé místo v Bahrajnu nebylo výsledkem náhody. „Bylo to pro nás všechny překvapení. Mysleli jsme si, že Norris projde polem, měl na to potřebnou rychlost,“ řekl Russell, když komentoval závod. Zároveň dodal, že Norrisovo umístění bylo ovlivněno penalizacemi a nutností vrátit místo Lewisovi Hamiltonovi. „Ale pravda je, že rozdíl mezi McLarenem a Mercedesem je nyní mnohem menší než mezi McLarenem a Red Bullem loni,“ pokračoval Russell, přičemž poznamenal, že minulý rok Red Bull částečně zpomalil, což umožnilo McLarenu se zlepšit.
Russell má za sebou výborný začátek sezóny 2025, kdy se nachází na čtvrtém místě s 73 body po třech pódiových umístěních z pěti závodů. Vzhledem k velkým změnám v pravidlech, které vstoupí v platnost během Grand Prix Španělska, kdy budou zrušeny 'flexi-křídla', se však očekává, že by mohla být sezóna 2025 zásadně ovlivněna. „Barcelona bude pro všechny velmi zajímavý závod,“ uvedl Russell s tím, že bude fascinující sledovat, jak se týmy vyrovnají s novými regulacemi.
Vzhledem k těmto změnám si Russell myslí, že do té doby nebude pořadí týmů výrazně ovlivněno. „Dokud nebude Barcelona, nevidím, že by se pořadí na předních místech změnilo, ale to bude rozhodující víkend, abychom viděli, zda McLaren udělá krok zpět a balíček se znovu stáhne,“ řekl. Tento vývoj bude mít klíčový vliv na to, jak se špičkové týmy vyrovnají s novými technickými pravidly.
Russell také ví, že McLaren se v některých typech tratí, jako je Miami, bude cítit velmi silně. „Jasně, že dělají něco výjimečného s pneumatikami. Viděli jsme to v FP3 minulý víkend, byli o sekundu rychlejší než všichni ostatní. To je neuvěřitelné,“ uzavřel Russell. Nicméně, jak říká, v některých závodech, jako je Vegas, by Mercedes mohl mít šanci na vítězství, protože McLarenova výkonnost na těchto specifických tratích nemusí být tak dominantní.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.