Yuki Tsunoda odstartoval svůj debut u Red Bullu na domácí půdě nadějně. V úvodním tréninku na Velkou cenu Japonska předvedl solidní výkon a zajel šestý nejrychlejší čas, čímž potěšil své domácí fanoušky.
Yuki Tsunoda zahájil svůj debut u Red Bullu na domácí půdě slibně, když v úvodním tréninku na Velkou cenu Japonska zaostal za nejrychlejším Landem Norrisem o šest desetin sekundy. Klíčové však bylo, že na týmového kolegu Maxe Verstappena ztratil pouhou desetinu.
I když výsledky tréninku nejsou rozhodující, Tsunoda se přiblížil Verstappenovi víc než jeho předchůdce Liam Lawson, který se nikdy nedostal tak blízko čtyřnásobnému mistru světa. Tsunoda těží z větších zkušeností, jelikož má za sebou téměř 90 startů ve Formuli 1.
Před japonským pilotem ale stojí obrovská výzva – prolomit „prokletí druhého vozu“ u Red Bullu. Odchody a problémy jeho předchůdců, jako byli Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alex Albon, Sergio Pérez nebo právě Lawson, ukázaly, jak těžké je vedle Verstappena uspět.
Red Bull dlouhodobě hledá stabilního druhého jezdce, který by dokázal držet krok s jejich hvězdou. Tsunoda nyní dostává příležitost ukázat, že na to má – a jeho první výstup naznačuje, že by mohl být nejblíže k prolomení této série neúspěchů.
Druhý trénink na Velkou cenu Japonska se změnil v bizarní podívanou, kterou provázely čtyři červené vlajky. Nejprve se o zastavení postaral Jack Doohan, jenž po těžké havárii v první zatáčce musel na kontrolu do zdravotního střediska. Naštěstí byl v pořádku, ale traťoví maršálové museli opravit bariéry.
Krátce po restartu se do problémů dostal Fernando Alonso, který ve smyku mezi Degnerovými zatáčkami uvízl v trávě a způsobil další přerušení. Poté se situace ještě vyhrotila – stejně jako při nedávné Velké ceně Číny dvakrát vzplála tráva na kraji okruhu, což vedlo k dalším červeným vlajkám a návratu jezdců do boxů.
Výsledkem chaotického tréninku bylo minimální množství odjetých kol. Nejrychlejší byl Oscar Piastri před Landem Norrisem, třetí skončil Isack Hadjar. Favorizovaný Max Verstappen zajel osmý nejrychlejší čas, zatímco Charles Leclerc skončil sedmý a Lewis Hamilton čtvrtý.
Z omezeného programu může nejvíce tratit Yuki Tsunoda, který se snaží přizpůsobit novému vozu. Japonec zajel pouze 12 kol a obsadil 18. místo, přičemž byl 2,5 sekundy za nejlepším časem. „Nikdo pořádně netestoval, týmy prakticky netrénovaly,“ zhodnotil situaci Jacques Villeneuve.
Pro Tsunodu to může být problém – za normálních okolností by měl absolvovat kvalifikační simulaci a delší jízdy, což se nepovedlo. Pokud bude mít podobnou smůlu jako Liam Lawson při GP Austrálie, kde kvůli technickým problémům nestihl klíčový trénink, mohl by se dostat do potíží i v samotné kvalifikaci.
Stejně jako Liam Lawson vstoupí i Yuki Tsunoda do svých prvních skutečně důležitých tréninků v Red Bullu s omezeným časem na přípravu. Kvůli komplikacím při druhém tréninku na Velkou cenu Japonska přišel o cenné kilometry, což může ovlivnit jeho výkon v kvalifikaci i závodě. Přesto má oproti Lawsonovi jednu výhodu – jeho výchozí úroveň je vyšší díky větším zkušenostem.
Čtyřiadvacetiletý japonský jezdec měl na přípravu přibližně týden a půl, zatímco Lawson se o svém sesazení dozvěděl těsně po Velké ceně Číny. Tsunoda navíc zaujal šéfa juniorského programu Red Bullu Helmuta Marka svými výkony na simulátoru v továrně stáje.
Rychlá výměna jezdců v Red Bullu přinesla i zmatky v organizaci závodního víkendu v Suzuce. Ve čtvrtek se Lawson a Tsunoda vůbec neobjevili na transparentu na zadní straně tribuny, kde ještě před několika dny figuroval Novozélanďan v týmových barvách.
Pořadatelé museli narychlo stáhnout všechny snímky Lawsona a místo nich vytvořit nové s Tsunodou. Marketing Red Bullu se snaží co nejvíce využít popularitu domácího jezdce, který má na japonské půdě značnou fanouškovskou základnu.
I přes komplikovaný start a minimální prostor pro testování tak Tsunoda dostává šanci zazářit před domácím publikem. Pokud dokáže svůj potenciál přetavit v dobrý výsledek, může si výrazně upevnit pozici v týmu a ukázat, že je pro Red Bull správnou volbou.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.