Alex Wurz, předseda GPDA a bývalý jezdec F1, navrhl tři úpravy trati v Monaku, které by mohly zvýšit šance na předjíždění bez ztráty jejího charakteru.
Bývalý jezdec F1 a současný předseda Asociace jezdců Grand Prix (GPDA) Alex Wurz znovu otevřel dlouhodobě diskutované téma úprav slavné monacké trati. Po dalším ročníku Velké ceny Monaka, který sklidil kritiku za nedostatek akce a podezření z týmové režie, představil konkrétní návrhy, jak legendární, avšak z hlediska závodění problematický okruh upravit, aniž by ztratil svůj jedinečný charakter, informuje The Race.
Ve svém videu na Instagramu, kde prezentoval potenciální změny, představil tři možné úpravy, které podle něj nejsou jen teoretické, ale reálně proveditelné. Jeho návrhy navíc získávají na váze díky zkušenostem z oblasti designu tratí, neboť prostřednictvím své společnosti Wurz Design stojí například za vznikajícím okruhem Qiddiya v Saúdské Arábii a podílí se i na návrhu trati v Rwandě.
První zásadní úpravou by byla změna polohy Nouvelle šikany, která následuje po výjezdu z tunelu. Podle Wurze by její posunutí dále směrem k zatáčce Tabac mohlo výrazně ovlivnit průběh závodů. „Jsem velmi přesvědčený ze své zkušenosti při sledování závodů a z rozhovorů s ostatními jezdci, že posunutí šikany by mělo být proveditelné,“ uvedl. „Bránění této zatáčky, které je nyní poměrně snadné díky klopení a nerovnostem, by se tak stalo mnohem náročnějším.“
Další podle něj jednodušší úpravou je přeprofilování zatáčky Rascasse. Posunutím jejího apexu o dva až tři metry směrem ven a rozšířením trati, s ohledem na stávající rampu parkoviště, by se otevřely nové možnosti pro útok zezadu. „Když se apex posune, změní se nájezdová linie. Zatáčka se otevře a nabídne prostor pro pozdní brzdění,“ vysvětlil. „Jezdec vpředu bude muset buď bránit, nebo nechat dveře otevřené. A pokud se bude bránit, zpomalí výjezd a vytvoří za sebou vlak.“
Třetí navrhovanou změnou je rozšíření nájezdu a výjezdu ze zatáčky Fairmont Hairpin. Tato ikonická pomalá zatáčka je známá tím, že nepovoluje téměř žádný prostor pro manévry. Wurz věří, že přidání více než dvou metrů na šířce by umožnilo odvážnější pokusy o předjetí. „To znamená, že jezdci dostanou větší příležitost na nájezd pod brzdami,“ řekl. „Vedoucí jezdec bude muset více bránit, a tím bude pomalejší.“
Zároveň však podotýká, že přínos této změny se nemusí projevit přímo v zatáčce samotné. „Ideální stopa se nezmění. Ale díky nutnosti bránit se vytvoří prostor pro akci v dalších zatáčkách, zejména v navazující šikaně,“ dodal.
Wurzův návrh tak ukazuje cestu, jak zachovat kouzlo monackého okruhu a zároveň přinést fanouškům více vzrušení. „Celý tento soubor úprav by měl vést ke zlepšení možností předjíždění a celkově ke kvalitnějším závodům v ulicích Monaka,“ uzavírá.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.
Christian Horner při Velké ceně Velké Británie otevřeně přirovnal Red Bull k Ferrari, což získalo nový rozměr poté, co byl sám nečekaně odvolán z vedení týmu Red Bull.
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.
Aston Martin spustil v červnu 2025 vlastní jezdeckou akademii. Cílem programu je vychovávat nové talenty pro budoucnost motorsportu, včetně Formule 1.