Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Nadávky na trati se mohou pilotům nově pořádně prodražit. FIA nastavila tvrdý „sazebník“ pokut, kde za první prohřešek může jezdec zaplatit až 40 tisíc dolarů. A to je teprve začátek – při opakovaném porušení pravidel se tresty stupňují.
Druhý přešlap už vyjde na 80 tisíc eur, zatímco třetí může znamenat pokutu až 120 tisíc eur. Pokud by se pilot dopustil neslušného vyjadřování při oficiálních ceremoniích, třeba během pódiového rozhovoru, hrozí mu při třetím přestupku sankce ve výši 180 tisíc eur.
Jenže FIA nezůstala jen u finančních trestů. Pokud jezdec pravidla poruší dvakrát, může dostat podmíněný zákaz startu na měsíc. Třetí přestupek už může vést k nepodmíněnému zákazu činnosti na měsíc nebo dokonce ke stržení mistrovských bodů.
A právě tento poslední bod vzbuzuje obrovské obavy. Pravidla totiž nijak nespecifikují, kolik bodů může jezdec ztratit, což otevírá prostor pro masivní kontroverze. Rozhodnutí FIA by tak v krajním případě mohlo ovlivnit celý boj o titul.
Alex Wurz, předseda GPDA, přiznává, že téma drakonických trestů za nadávky už mezi jezdci rezonuje, ale zatím nebyl čas na oficiální stanovisko. „Samozřejmě, že jsme se mezi sebou o tom bavili, ale v posledních dnech jsme neměli čas si společně k tomu sednout a prodiskutovat, jak k tomu chceme přistoupit,“ vysvětluje. Podle něj je důvod jednoduchý: „Piloti byli zaneprázdněni prací na simulátoru a ostatními přípravami na sezónu.“
Bývalý závodník se zamýšlí nad tím, zda má FIA jezdcům skutečně hrozit tvrdými tresty, když už sami vědí, že by měli jít příkladem. „V konečném důsledku i já jsem otec a nejlepší je nenadávat. Toto však není o nadávání. Všichni víme, že naším úkolem je také být vzory. Každý pilot chce jít dobrým příkladem, ani jeden z 20 jezdců není žádný rebel, který by chtěl nadávat a vykřikovat zde. Tak tomu opravdu není.“
Podle Wurze není třeba vytvářet atmosféru strachu, ale spíše rozumně zvažovat jednotlivé situace. „Musíme však doufat, že vyhraje zdravý rozum například ve chvíli, kdy někomu vyklouzne nějaké slovo a ti, kteří mají na starosti přímý přenos, nedokážou najít 'pípací tlačítko'.“
Předseda GPDA zároveň připouští, že autenticita jezdců je důležitá. „Musíme se k tomu postavit společně a jezdci musí zůstat autentičtí.“ Tvrdí však, že to neznamená, že by se měla uvolnit pravidla úplně. „To však dokážeme i bez nadávání,“ dodává.
Jezdci tak zatím čekají na další kroky GPDA, která se k věci oficiálně vyjádří až po společné debatě. FIA však zatím dává jasně najevo, že na slušnost bude dohlížet s železnou pěstí.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.