Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Nadávky na trati se mohou pilotům nově pořádně prodražit. FIA nastavila tvrdý „sazebník“ pokut, kde za první prohřešek může jezdec zaplatit až 40 tisíc dolarů. A to je teprve začátek – při opakovaném porušení pravidel se tresty stupňují.
Druhý přešlap už vyjde na 80 tisíc eur, zatímco třetí může znamenat pokutu až 120 tisíc eur. Pokud by se pilot dopustil neslušného vyjadřování při oficiálních ceremoniích, třeba během pódiového rozhovoru, hrozí mu při třetím přestupku sankce ve výši 180 tisíc eur.
Jenže FIA nezůstala jen u finančních trestů. Pokud jezdec pravidla poruší dvakrát, může dostat podmíněný zákaz startu na měsíc. Třetí přestupek už může vést k nepodmíněnému zákazu činnosti na měsíc nebo dokonce ke stržení mistrovských bodů.
A právě tento poslední bod vzbuzuje obrovské obavy. Pravidla totiž nijak nespecifikují, kolik bodů může jezdec ztratit, což otevírá prostor pro masivní kontroverze. Rozhodnutí FIA by tak v krajním případě mohlo ovlivnit celý boj o titul.
Alex Wurz, předseda GPDA, přiznává, že téma drakonických trestů za nadávky už mezi jezdci rezonuje, ale zatím nebyl čas na oficiální stanovisko. „Samozřejmě, že jsme se mezi sebou o tom bavili, ale v posledních dnech jsme neměli čas si společně k tomu sednout a prodiskutovat, jak k tomu chceme přistoupit,“ vysvětluje. Podle něj je důvod jednoduchý: „Piloti byli zaneprázdněni prací na simulátoru a ostatními přípravami na sezónu.“
Bývalý závodník se zamýšlí nad tím, zda má FIA jezdcům skutečně hrozit tvrdými tresty, když už sami vědí, že by měli jít příkladem. „V konečném důsledku i já jsem otec a nejlepší je nenadávat. Toto však není o nadávání. Všichni víme, že naším úkolem je také být vzory. Každý pilot chce jít dobrým příkladem, ani jeden z 20 jezdců není žádný rebel, který by chtěl nadávat a vykřikovat zde. Tak tomu opravdu není.“
Podle Wurze není třeba vytvářet atmosféru strachu, ale spíše rozumně zvažovat jednotlivé situace. „Musíme však doufat, že vyhraje zdravý rozum například ve chvíli, kdy někomu vyklouzne nějaké slovo a ti, kteří mají na starosti přímý přenos, nedokážou najít 'pípací tlačítko'.“
Předseda GPDA zároveň připouští, že autenticita jezdců je důležitá. „Musíme se k tomu postavit společně a jezdci musí zůstat autentičtí.“ Tvrdí však, že to neznamená, že by se měla uvolnit pravidla úplně. „To však dokážeme i bez nadávání,“ dodává.
Jezdci tak zatím čekají na další kroky GPDA, která se k věci oficiálně vyjádří až po společné debatě. FIA však zatím dává jasně najevo, že na slušnost bude dohlížet s železnou pěstí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.