Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Nadávky na trati se mohou pilotům nově pořádně prodražit. FIA nastavila tvrdý „sazebník“ pokut, kde za první prohřešek může jezdec zaplatit až 40 tisíc dolarů. A to je teprve začátek – při opakovaném porušení pravidel se tresty stupňují.
Druhý přešlap už vyjde na 80 tisíc eur, zatímco třetí může znamenat pokutu až 120 tisíc eur. Pokud by se pilot dopustil neslušného vyjadřování při oficiálních ceremoniích, třeba během pódiového rozhovoru, hrozí mu při třetím přestupku sankce ve výši 180 tisíc eur.
Jenže FIA nezůstala jen u finančních trestů. Pokud jezdec pravidla poruší dvakrát, může dostat podmíněný zákaz startu na měsíc. Třetí přestupek už může vést k nepodmíněnému zákazu činnosti na měsíc nebo dokonce ke stržení mistrovských bodů.
A právě tento poslední bod vzbuzuje obrovské obavy. Pravidla totiž nijak nespecifikují, kolik bodů může jezdec ztratit, což otevírá prostor pro masivní kontroverze. Rozhodnutí FIA by tak v krajním případě mohlo ovlivnit celý boj o titul.
Alex Wurz, předseda GPDA, přiznává, že téma drakonických trestů za nadávky už mezi jezdci rezonuje, ale zatím nebyl čas na oficiální stanovisko. „Samozřejmě, že jsme se mezi sebou o tom bavili, ale v posledních dnech jsme neměli čas si společně k tomu sednout a prodiskutovat, jak k tomu chceme přistoupit,“ vysvětluje. Podle něj je důvod jednoduchý: „Piloti byli zaneprázdněni prací na simulátoru a ostatními přípravami na sezónu.“
Bývalý závodník se zamýšlí nad tím, zda má FIA jezdcům skutečně hrozit tvrdými tresty, když už sami vědí, že by měli jít příkladem. „V konečném důsledku i já jsem otec a nejlepší je nenadávat. Toto však není o nadávání. Všichni víme, že naším úkolem je také být vzory. Každý pilot chce jít dobrým příkladem, ani jeden z 20 jezdců není žádný rebel, který by chtěl nadávat a vykřikovat zde. Tak tomu opravdu není.“
Podle Wurze není třeba vytvářet atmosféru strachu, ale spíše rozumně zvažovat jednotlivé situace. „Musíme však doufat, že vyhraje zdravý rozum například ve chvíli, kdy někomu vyklouzne nějaké slovo a ti, kteří mají na starosti přímý přenos, nedokážou najít 'pípací tlačítko'.“
Předseda GPDA zároveň připouští, že autenticita jezdců je důležitá. „Musíme se k tomu postavit společně a jezdci musí zůstat autentičtí.“ Tvrdí však, že to neznamená, že by se měla uvolnit pravidla úplně. „To však dokážeme i bez nadávání,“ dodává.
Jezdci tak zatím čekají na další kroky GPDA, která se k věci oficiálně vyjádří až po společné debatě. FIA však zatím dává jasně najevo, že na slušnost bude dohlížet s železnou pěstí.
Lando Norris mluvil o významu nadcházejícího závodu a jeho osobním pohledu na určité okruhy. Diskutoval také o historických vazbách týmu a tradici spojené s Brazílií.
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.