Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
FIA zpřísňuje pravidla a jezdci budou muset vážit slova – za vulgarity hrozí tučné pokuty, odečet bodů nebo dokonce zákaz startu.
Vedení šampionátu přitvrzuje od konce loňské sezóny, kdy už trestala ostrý slovník. Leclerc vyfasoval 5 000 eur za sprosté slovo při analýze vlastní chyby, Verstappen musel kvůli nevhodnému vyjádření odpracovat veřejně prospěšné hodiny. Piloti nová opatření kritizují, ale FIA si stojí za svým.
FIA tak usiluje o „další posílení transparentnosti a konzistentnosti v rozhodování,“ uvedla organizace ve čtvrtek v e-mailovém prohlášení.
Tato opatření zveřejněná FIA ve středu se vztahují na „nesprávné chování“, které FIA definuje jako urážlivé výrazy i fyzické napadení, nebo na činy, které jsou považovány za „morální zranění nebo ztrátu“ pro FIA a automobilové závody obecně.
Podobné tresty platí také pro „politická, náboženská a osobní prohlášení nebo komentáře, které porušují obecný princip neutrality prosazovaný FIA“ bez předchozího písemného souhlasu.
FIA nyní přesně vymezila, co bude považováno za přestupek. Sankce budou padat za urážlivé, vulgární či bezohledné vyjadřování, stejně jako za gesta nebo výroky, které mohou být vnímány jako nevhodné či ponižující. Do pravidel spadají i fyzické útoky. Přísnější dohled čeká také na politické a náboženské výroky, které narušují neutralitu FIA.
Tato pravidla platí pro všechny závodní série pod hlavičkou FIA. Za první přestupek se počítá s pokutou 10 000 až 15 000 eur, za druhý se částka zdvojnásobí a za třetí a každé další porušení během dvou let bude pokuta činit 30 000 až 45 000 eur. Ve Formuli 1 se však tresty násobí čtyřmi, takže mohou dosáhnout až 180 000 eur. Při druhém prohřešku hrozí měsíční zákaz činnosti a od třetího porušení se začne odečítat i bodový zisk.
Řídící orgán uvedl, že komisaři budou mít stále možnost vymáhat konkrétní trest, zejména pokud existují polehčující nebo přitěžující okolnosti.
"Cílem tohoto nového dodatku je poskytnout sportovním komisařům jasné pokyny ohledně sankcí za porušení konkrétních článků (mezinárodního sportovního kodexu)," uvedla FIA.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.