Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
FIA zpřísňuje pravidla a jezdci budou muset vážit slova – za vulgarity hrozí tučné pokuty, odečet bodů nebo dokonce zákaz startu.
Vedení šampionátu přitvrzuje od konce loňské sezóny, kdy už trestala ostrý slovník. Leclerc vyfasoval 5 000 eur za sprosté slovo při analýze vlastní chyby, Verstappen musel kvůli nevhodnému vyjádření odpracovat veřejně prospěšné hodiny. Piloti nová opatření kritizují, ale FIA si stojí za svým.
FIA tak usiluje o „další posílení transparentnosti a konzistentnosti v rozhodování,“ uvedla organizace ve čtvrtek v e-mailovém prohlášení.
Tato opatření zveřejněná FIA ve středu se vztahují na „nesprávné chování“, které FIA definuje jako urážlivé výrazy i fyzické napadení, nebo na činy, které jsou považovány za „morální zranění nebo ztrátu“ pro FIA a automobilové závody obecně.
Podobné tresty platí také pro „politická, náboženská a osobní prohlášení nebo komentáře, které porušují obecný princip neutrality prosazovaný FIA“ bez předchozího písemného souhlasu.
FIA nyní přesně vymezila, co bude považováno za přestupek. Sankce budou padat za urážlivé, vulgární či bezohledné vyjadřování, stejně jako za gesta nebo výroky, které mohou být vnímány jako nevhodné či ponižující. Do pravidel spadají i fyzické útoky. Přísnější dohled čeká také na politické a náboženské výroky, které narušují neutralitu FIA.
Tato pravidla platí pro všechny závodní série pod hlavičkou FIA. Za první přestupek se počítá s pokutou 10 000 až 15 000 eur, za druhý se částka zdvojnásobí a za třetí a každé další porušení během dvou let bude pokuta činit 30 000 až 45 000 eur. Ve Formuli 1 se však tresty násobí čtyřmi, takže mohou dosáhnout až 180 000 eur. Při druhém prohřešku hrozí měsíční zákaz činnosti a od třetího porušení se začne odečítat i bodový zisk.
Řídící orgán uvedl, že komisaři budou mít stále možnost vymáhat konkrétní trest, zejména pokud existují polehčující nebo přitěžující okolnosti.
"Cílem tohoto nového dodatku je poskytnout sportovním komisařům jasné pokyny ohledně sankcí za porušení konkrétních článků (mezinárodního sportovního kodexu)," uvedla FIA.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.