Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
V předposlední zatáčce před cílem Velké ceny Miami došlo ke srážce mezi Carlem Sainzem a Lewisem Hamiltonem, což odráželo napětí, které mezi nimi panovalo nejen na trati, ale i v jejich emocích. Zatímco Hamiltonova rádiová kritika Ferrari plnila titulky, frustrace Carlose Sainze zůstala dlouho nepovšimnuta, až dokud se Španěl rozhodl otevřeně promluvit, informuje Sky Sports.
„Jestli mi do vysílačky řeknou, že nebudeme mezi sebou bojovat a budeme spolupracovat, a pak mě kolega předjede… jako jezdec si připadáte jako idiot, bezmocný,“ řekl Sainz po závodě. Narážel tím na moment, kdy ho týmový kolega Alexander Albon předjel, ačkoli měl podle domluvy zůstat za ním. „Hrajete si na dobráka, stejně jako v Džiddě, a pak se vám to vrátí tímhle způsobem.“
Kořeny frustrace sahaly ale hlouběji než k jednomu předjetí. Už v sobotním sprintu došlo k chybě, Williams nasadil Sainzovi jeho poslední sadu nových středně tvrdých pneumatik, a navíc si jezdec při stíhací jízdě poškodil auto kontaktem se zdí. Do hlavního závodu tak šel s poškozenou podlahou a bez čerstvých gum, což ho postavilo do zjevné nevýhody oproti Albonovi.
Navzdory slušné kvalifikaci (6. a 7. místo) se napětí začalo stupňovat hned po startu. Sainz při vyhýbání se Landu Norrisovi lehce ťukl do Albonova zadního kola, a i když byl Albonův vůz nepoškozený, Sainzovo auto utrpělo citelnou ztrátu přítlaku. Přesto se Sainz dostal dopředu a žádal tým o jasnou týmovou strategii: „Pojďme dopředu, chlapi. Takhle si jen škodíme.“
Jenže Albon se nehodlal držet zpátky a když tým oznámil, že má kvůli technickému problému držet odstup, byl už v tu chvíli v manévru předjetí. Sainz byl v šoku: „Řekli jste mi, že má instrukce. Tohle si neděláme.“
Napětí mezi Sainzem a boxovou stěnou tím ale neskončilo. Když později neúmyslně zkrátil šikanu, tým mu přikázal zpomalit o další tři desetiny sekundy, přestože už předtím ubral. Kvůli tomu přišel o pozice vůči Leclercovi i Hamiltonovi a právě na něj se v závěru pokusil o riskantní útok, který vyústil v kontakt.
Ani po závodě se napjatá atmosféra nezměnila. Carlos Sainz do vysílačky prohlásil: „Takhle nezávodím. Ztratil jsem důvěru ve všechno.“ Šéf týmu James Vowles zareagoval osobně: „Rozumím ti, Carlosi. Musíme si to interně vyjasnit a souhlasím, že se musíme zlepšit v komunikaci. I tak ti děkuji, že jsi s poškozeným autem dovezl body.“
Albon později potvrdil, že pokyn k držení pozice dostal až ve chvíli, kdy už byl v akci – ale pro Sainze to byla slabá útěcha. Obzvlášť v kontextu toho, že Williams už směřuje vývoj k sezoně 2026 a každá šance na dobrý výsledek může být na dlouho poslední.
„S čerstvou sadou gum a bez poškození bych bojoval o páté místo taky,“ uzavřel Sainz. „Ale tentokrát jsme prostě nevyužili potenciál auta. Moc chyb. Příště to musíme zvládnout líp – protože pokud máme rychlé auto, chci být ten, kdo to zužitkuje.“
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.