Verstappenova chyba v první zatáčce: Jak přišel o vítězství v závodě?

Max Verstappen s Oscarem Piastrim v prvních kolech GP Saúdské Arábie
Max Verstappen s Oscarem Piastrim v prvních kolech GP Saúdské Arábie, foto: Red Bull Content Pool
Josef Mráček 20. dubna 2025 22:26
Sdílej:

Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.

Po zhasnutí světel Velké ceny Saúdské Arábie se Oscar Piastri skvěle odlepil z druhé pozice a bok po boku s Maxem Verstappenem zamířil do první zatáčky. Australan měl v souboji lepší vnitřní stopu, i když nebyl výrazně vpředu. Verstappen však uvolnil brzdy, narovnal volant a nechal svůj Red Bull vyjet přes obrubník a únikovou zónu, aby se na trať vrátil zpět ve vedení.

„Musí mi to vrátit, byl jsem vepředu,“ hlásil rozhořčený Piastri do týmového rádia.

V podobných případech platí, že je na týmu, aby svého jezdce vyzval k vrácení pozice, jinak riskují pětisekundový trest za zisk výhody mimo trať. Ostatně Andrea Kimi Antonelli z Mercedesu, který za vedoucí dvojicí rovněž projel únikovou zónou a předjel Charlese Leclerca, okamžitě vrátil svou pozici Ferrari.

Bývalý ředitel závodů F1 Niels Wittich, který během víkendu komentoval pro Sky, situaci objasnil: „Téma jsme během let s týmy i jezdci probírali mnohokrát,“ připomněl s odkazem na kontroverzní závěr sezony 2021 v Abú Zabí.

„Bylo vždy jasně stanoveno: pokud jezdec opustí trať a získá tím výhodu – jako v případě, kdy Max udržel vedení – musí svou pozici vrátit. Odpovědnost leží na týmu, který má jezdci dát pokyn ke zpomalení.“

Wittich dodal: „Byl na vnější straně a musel by být alespoň vedle něj nebo před ním, aby měl nárok na tu stopu. Ale to nebyl. A upřímně: kdyby tam byla štěrková zóna, nebyl by teď tam, kde je.“

„Je lepší pustit jedno místo než riskovat pět sekund penalizace,“ uzavřel Wittich.

Ředitelství závodu incident nahlásilo sportovním komisařům, kteří po Verstappenově odmítnutí vrátit pozici udělili pětisekundový trest. Piastri nakonec proměnil situaci ve vítězství.

Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Rakousku.

Lewis Hamilton po závodě v Rakousku s Ferrari znovu zklamaný: Musím přijít na to, proč jsem byl tak pomalý

Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

„Zatracení idioti!“ řval Max Verstappen po bouračce ve Spielbergu. Na trati ale šokoval chováním

Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.

Grand Prix
Lando Norris v Rakousku.

GP Rakouska: McLaren na prvním a druhém místě. Verstappen nedojel

Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho. 

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

Max Verstappen a čas změny? Bernie Ecclestone promluvil o roku 2026, kde by měl závodit

Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.