Jos Verstappen uvítal nové technické směrnice ohledně předního křídla, které vstupují v platnost o víkendu při Velké ceně Španělska v Barceloně.
Jos Verstappen, otec trojnásobného mistra světa Maxe Verstappena, podpořil novou technickou směrnici FIA, která se o víkendu začne uplatňovat při Velké ceně Španělska. Podle něj jde o ideální scénář pro Formuli 1, která tímto krokem směřuje k větší spravedlnosti a napínavějšímu průběhu sezony.
Devátý závod letošního ročníku v Barceloně přináší zpřísnění pravidel týkajících se flexibilních předních křídel. Nová směrnice výrazně omezuje povolený pohyb těchto prvků a očekává se, že by mohla přispět k částečnému srovnání výkonů mezi jednotlivými týmy. Tato změna by také mohla zamíchat dosavadním pořadím v některých částech startovního pole.
Mezi týmy, které byly v minulosti podezřívány z využívání flexibilního předního křídla, patří McLaren. Britská stáj však pokaždé prošla technickými kontrolami FIA bez zjištění jakéhokoliv porušení pravidel. Vedení týmu přesto zůstává v klidu i tváří v tvář blížícím se úpravám.
Jos Verstappen ale volá po férovosti napříč celým paddockem a podle svých slov doufá, že týmy, které z flexibilních prvků těžily, nyní o tuto výhodu přijdou. „Pro fanoušky i pro Formuli 1 je to ideální scénář. Chtějí sledovat napínavou sezonu, ne aby někdo vyhrál dvacet závodů a všechno bylo monotónní,“ uvedl Jos pro nizozemský deník De Telegraaf. „Ale především by měla platit rovná pravidla. Týmy, které z flexibilních křídel profitovaly, měly tu výhodu až příliš dlouho. To není fér.“
Jos Verstappen letos v paddocku dlouho chyběl a poprvé se ukázal až při nedávné Velké ceně Monaka. Znamenalo to, že na vlastní oči neviděl Maxovo vítězství v Imole, ani jeho odvážný manévr v první zatáčce proti Oscaru Piastrimu. Přesto se k němu zpětně dostalo množství reakcí.
„Max dělá rozdíl. Když předvede něco takového, skáču radostí do vzduchu a zároveň nevěřím vlastním očím. Lidé ke mně přicházeli, i úplní cizinci, a mluvili o tom. Všem to připadalo neuvěřitelné. Ale to je prostě Max. Už v motokárách předváděl podobné akce.“
Jos pokračoval i v hodnocení Maxovy koncentrace a výkonnosti. „Viděli jste to v Imole při restartu po safety caru. Jak byl ostrý a soustředěný, skvělé. Je v něm pořád ta vnitřní síla, na sto procent. V Red Bullu musí být šťastní, že ho mají. A myslím, že si to uvědomují. Je to hodný kluk, ale nedělejte ho naštvaným. Pak může být opravdu nepříjemný. Hlavně musí mít pocit, že tým dělá maximum. A myslím, že teď ten pocit opravdu má.“
Na Velké ceně Rakouska by měla být aktivována klauzule ve smlouvě Maxe Verstappena, která zajistí jeho setrvání u Red Bullu i pro rok 2026. Tým tak získá klíčovou jistotu před příchodem nové motorové éry, ve které bude nasazovat vlastní pohonné jednotky vyvíjené s Fordem.
Guenther Steiner letos nevěří, že Max Verstappen dokáže reálně ohrozit Oscara Piastriho a Landa Norrise z McLarenu v boji o titul mistra světa ve Formuli 1. Podle šéfa týmu Haas má McLaren v současné době lepší formu a silnější týmovou podporu než Verstappen.
Andy Cowell reagoval na slova Adriana Neweyho o „slabém“ technickém zázemí Aston Martinu s tím, že každá stáj má prostor pro zlepšení a výzvy jsou součástí vývoje.
Nová pravidla omezující flexibilitu předních křídel od španělské Grand Prix mohou výrazně ovlivnit výkonnost týmů ve Formuli 1, protože ohýbání křídel pomáhá zlepšit aerodynamickou rovnováhu a stabilitu vozu.
Ferrari překvapilo v Monaku silným výkonem, který předčil vlastní očekávání. V Maranellu teď doufají, že nová pravidla pro přední křídla v Barceloně přinesou zásadní posun.
Red Bull netrpělivě vyhlíží Velkou cenu Španělska, která zároveň přinese první zkoušku nové technické direktivy FIA zaměřené na pružná přední křídla. Helmut Marko doufá, že změna naruší výkonnostní vzestup McLarenu a vyrovná podmínky v boji na špici.
Velká cena Španělska nabídne v pátečních trénincích starty nováčků Ryo Hirakawy v Haasu a Victora Martinse u Williamsu. Oba jezdci využijí tuto příležitost k získání cenných zkušeností a splnění FIA kvóty nováčků.
Rubens Barrichello varuje, že jezdit za Ferrari je mentálně nejtěžší výzva v celém šampionátu. Lewis Hamilton teď podle něj čelí tlaku, který zvládnou jen psychicky nejsilnější jezdci.
Šéf motorového programu Audi F1 Mattia Binotto věří ve výkon svého motoru, ale varuje, že pravidla pro rok 2026 mohou přinést dominanci jiného týmu. „Nová pravidla mohou zásadně přerozdělit síly na startovním roštu,“ dodal.
Toto Wolff očekává, že Ferrari nejvíce vytěží ze změn pravidel ohledně flexibilních křídel, které vstoupí v platnost při Velké ceně Španělska. Podle něj mají Italové díky své rychlé reakci a inovacím šanci výrazně posílit svou konkurenceschopnost.
Alex Wurz, předseda GPDA a bývalý jezdec F1, navrhl tři úpravy trati v Monaku, které by mohly zvýšit šance na předjíždění bez ztráty jejího charakteru.
Jos Verstappen uvítal nové technické směrnice ohledně předního křídla, které vstupují v platnost o víkendu při Velké ceně Španělska v Barceloně.