Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Tlak kolem Franca Colapinta po jeho přestupu do týmu Alpine sílí. Po sedmi odjetých velkých cenách má na kontě nula bodů, nejlépe dojel třináctý a v kvalifikaci zatím jen jednou porazil týmového kolegu Pierra Gaslyho. Navzdory rostoucím spekulacím o jeho setrvání v týmu však argentinský pilot nehodlá házet flintu do žita: „Musíme dál makat. Výsledky se dostaví, i když to teď není jednoduché.“
Colapinto do Alpine naskočil po šestém závodě sezony, kdy tým po sérii kolizí a slabých výkonů vyměnil Jacka Doohana. Jenže ani změna jezdeckého obsazení kýžený obrat nepřinesla. Colapinto se stále potýká se záludnou povahou monopostu A525, který je podle slov obou jezdců extrémně citlivý a má velmi úzké provozní okno. I Gasly přiznal, že jízda s letošním vozem je „triková“ a snadno v něm udělá chybu.
Zatímco zkušenější Gasly dokáže limity auta občas překonat — viz šesté místo v Silverstonu po povedené kvalifikaci — Colapinto stále hledá ideální nastavení a jistotu za volantem. „Neumím z auta dostat výkon hned v pátek. Pak doháníme čas až do soboty, a to je pozdě,“ posteskl si před víkendem ve Velké Británii. Nepomohla mu ani kvalifikační nehoda, která smetla veškerý potenciální pokrok ze stolu.
Alpine se navíc ocitl pod silným tlakem konkurence. Zatímco Williams, Sauber či Haas během sezony dokázaly přidat, Enstone se rozhodlo soustředit primárně na sezonu 2026 a vývoj aktuálního vozu tak víceméně zamrzl. Technický šéf David Sanchez sice tvrdí, že dlouhodobě je to správný krok, ale krátkodobě tým bojuje o holé přežití ve středu pole. „Letos jsme možná nešli tak do hloubky jako ostatní, ale příští rok to může přinést ovoce,“ říká.
Otazník přesto visí nad Colapintovou budoucností. Zprávy z Argentiny, že má zajištěnou sedačku do konce sezony, nejsou podle zákulisních informací zcela pravdivé. Jezdec zůstává na tzv. „race-by-race“ bázi, a jeho výkonnost bude pečlivě sledována — zejména Flaviem Briatorem, který v týmu zaujímá stále silnější roli.
Přesto má Colapinto několik výhod, které jeho setrvání napomáhají: zaprvé komerční podpora z rodné Argentiny, zadruhé fakt, že Alpine aktuálně nemá k dispozici jasně lepší alternativu. V zákulisí se mluví o možném využití Estonce Paula Arona, ale tým si je vědom, že neřeší jen jezdce, ale především špatné auto.
Colapinto se nenechává tlakem rozhodit. „Vím, že se o tom mluví, ale soustředím se na práci. Potřebuji lépe pochopit auto, získat jistotu a výkony přijdou,“ říká, informuje Motorsport.com. Zmiňuje i rozdíl oproti loňské roli rezervního jezdce Williamsu: „Loni to bylo jednodušší. Letos mi chybí ta důvěra, ten pocit stability na brzdách i v zatáčkách. Ale pomalu to přichází.“
Otázkou zůstává, zda ono „pomalu“ nebude příliš pomalé na to, aby si udržel místo ve formuli 1. Vzhledem ke strategii Alpine a jejich vývoji směrem k nové technické éře to však může být právě trpělivost s mladým jezdcem, co týmu v budoucnu přinese nečekané výsledky.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.
Max Verstappen si suverénně zajistil pole position pro Velkou cenu USA, když porazil Landa Norrise. Oscar Piastri tentokrát nestačil ani na top 3.
Max Verstappen ovládl chaotický sprint před Velkou cenou USA 2025. Oba jezdci McLarenu přitom skončili hned v první zatáčce po úvodní kolizi.
Nico Hülkenberg překvapil výborným výkonem a zajistil si nejlepší startovní pozici sezóny ve Sprintu během víkendu Velké ceny USA.
Fernando Alonso si v kvalifikaci na okruhu Circuit of the Americas připsal jedno ze svých nejlepších letošních umístění. Přestože jej čeká náročný závodní víkend, zůstává odhodlaný a motivovaný bojovat.
Andrea Stella po sprintové kvalifikaci v Austinu naznačuje, že McLaren skrývá určité trumfy, které by mohly použít v následujícím závodě.