Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Tým Racing Bulls (bývalé Minardi - Toro Rosso - Alpha Tauri - Visa Cash App RB) prochází zásadní restrukturalizací, která zahrnuje rozšíření kampusu v Milton Keynes, kde se buduje nový aerodynamický tunel a zázemí pro výrobu motorů Red Bull Powertrains na rok 2026. Uvedl to italský web Motorsport.
Nový monopost VCARB 02 vznikl v Buckinghamshire, ale jeho výroba probíhá ve Faenze. Design vozu výrazně odráží vliv Red Bullu – od technologií až po aerodynamiku vyvíjenou v Bedfordu. Bílý lak přináší vizuální kontrast ke stávajícím týmovým barvám a odráží technickou spolupráci s hlavním týmem.
Technická spolupráce s Red Bullem pomáhá Racing Bulls nejen zrychlit vývoj, ale také optimalizovat rozpočtové výdaje. Kromě současného VCARB 02 už tým pracuje na monopostu pro rok 2026, který přinese nové revoluční předpisy a pohonnou jednotku od RBPT namísto Hondy.
Nový vůz přebírá klíčové prvky z mistrovského RB20, zejména přední zavěšení typu push-rod a zadní pull-rod, přičemž celá zadní část pochází přímo z Milton Keynes – včetně motoru, převodovky a odpružení. Tým vedený Jodym Eggintonem se však rozhodl vyhnout složitému chladicímu systému RB20, který se ukázal jako problematický.
VCARB 02 představuje výrazný posun oproti loňskému vozu, i když se Racing Bulls stále nachází na osmém místě Poháru konstruktérů namísto očekávaného středu pole. První rendery monopostu zveřejněné při slavnostní show 75 let F1 v Londýně skrývaly některé detaily, ale snímky ze shakedownu v Imole ukázaly plošší příď inspirovanou Red Bullem. Nové aerodynamické prvky, včetně předního křídla s pružnými klapkami, naznačují, že tým se snaží přiblížit konceptům úřadujícího šampiona.
Regulační změny FIA ohledně aerodynamické elasticity ovlivní vývoj vozu, což vedlo ke změně tvaru bočních přepážek a přidání nových kanálů pro lepší proudění vzduchu. Racing Bulls se také zaměřil na přepracování boční části a ústí chladiče, které nyní využívá populární P-koncept známý z Red Bullu a Ferrari. Asymetrický design chladičových vstupů a propracovanější práce s dynamikou tekutin svědčí o snaze maximalizovat výkon vozu při zachování stabilní aerodynamické efektivity.
Další změny se týkají airboxu, který dostal hranatější tvar, a zadní části vozu, kde jsou patrné úpravy v chlazení a výstupu horkého vzduchu inspirované RB20. Zadní křídlo s podpěrou monopylonu bylo v Imole testováno v konfiguraci s lžícovitým tvarem, což by mohlo pomoci s optimalizací přítlaku.
Júki Cunoda a nováček Isack Hadjar budou mít v bahrajnských testech možnost ověřit, zda VCARB 02 dokáže splnit ambici bojovat o šesté místo v šampionátu.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.