Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Podle bývalého pilota Formule 1 Ralfa Schumachera by se současná výkonnostní krize Landa Norrise mohla stát klíčovým zlomem jeho kariéry, a to ne nutně v pozitivním smyslu. Jak Schumacher uvedl v podcastu Backstage Boxengasse, pokud Brit nezvládá tlak ve chvílích, kdy jde skutečně o všechno, může se to v očích šéfů nejlepších týmů stát nepřehlédnutelným varováním. „Tohle výkonnostní zakolísání v rozhodujících momentech by pro něj mohlo být osudné,“ prohlásil otevřeně Schumacher, informuje PlanetF1.com.
Přitom ještě před rokem působil Norris jako vycházející hvězda a vlastně i potvrzený lídr nové generace. První vítězství ve Formuli 1 na loňské Velké ceně Miami znamenalo symbolický zlom nejen pro něj, ale i pro McLaren, který tím posílil svou pozici v Poháru konstruktérů. Norris tehdy sice nezastavil Verstappenovu dominanci, ale mnozí už v něm viděli přímého vyzyvatele.
Nástup do sezony 2025 pak všechna očekávání jen posílil. Rychlé McLareny během testů, vítězství v úvodní Grand Prix v Austrálii, Norris měl konečně vše, co potřeboval k titulu. Jenže od té doby se začal příběh odvíjet jinak, než by sám chtěl.
Chyby se kupily, například havárie v kvalifikaci v Saúdské Arábii, která ho poslala na desáté místo na startu a připravila ho o možnost zabojovat o vítězství. Oscar Piastri naopak zůstává bezchybný a suverénně sbírá jedno vítězství za druhým, čímž si upevnil vedení v šampionátu a možná i post hlavního vůdce McLarenu.
Pro Norrise tak může být největší hrozbou nikoli technika nebo soupeři z jiných týmů, ale jeho vlastní psychika. Pokud se mu nepodaří rychle najít zpět jistotu a přesnost, hrozí, že místo vytouženého boje o titul se ocitne mimo pozornost týmů, které hledají jezdce schopné přinést titul právě ve chvílích, kdy je to nejtěžší.
Ralf Schumacher se opět nezdráhal říci nahlas to, o čem možná tiše přemýšlí i jiní. Norrisova chyba v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie podle něj nevyplynula z technického problému, ale z přemíry chtění a nedostatku klidu ve vypjatém momentu. „Chtěl až moc,“ zhodnotil Schumacher lakonicky a poukázal na to, že mladý Brit jednoduše netrefil vrchol zatáčky kvůli přetlačení auta do limitu.
Tato chyba by sama o sobě nemusela být fatální. V každém sportu se stane, že jezdec udělá krok vedle, jenže v boji o titul ve Formuli 1 platí jiná pravidla. Tam se počítá každá desetina, každé zaváhání a každá známka slabosti. Schumacher si nebral servítky: „Tohle by se při boji o titul stávat nemělo.“ Zdůraznil také, že ačkoliv my nemáme přístup k telemetrickým datům, optika celé situace byla jasná, Norris udělal chybu.
Možná ještě důležitější než samotný incident je ale to, jaký obraz tím Norris vysílá do paddocku. Schumacher připomíná, že ve Formuli 1 reputace vzniká a zaniká rychle. „Jakmile si o vás začnou myslet, že nemáte na to být mentálně šampionem, dveře k nejlepším týmům se vám začnou zavírat,“ varuje bez obalu. Podle něj je právě letošní sezona tou, která může rozhodnout, zda bude Norris i v příštích letech považován za vážného kandidáta na titul, nebo zda zapadne mezi talentované, ale ne zcela vyzrálé piloty, kteří nikdy nenaplní očekávání.
Norris má stále dost času na nápravu. Šampionát je dlouhý a rychlost mu nechybí. Ale jak naznačil Schumacher, trpělivost ostatních se nemusí rovnat délce sezony. Potřebné zlepšení by mělo přijít co nejdříve.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.
Lewis Hamilton letos v sezóně 2025 zatím zápasí s nepříznivými výsledky. Ačkoliv Silverstone přineslo zlepšení, Brit stále hledá formu a není s dosavadním výkonem spokojený.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.