Jack Doohan havaroval v druhém tréninku na Velkou cenu Japonska, když nezavřel DRS před první zatáčkou, což vedlo k masivní ztrátě přítlaku a neovladatelnosti vozu. Mistr světa Jacques Villeneuve naznačil, že Doohanovo zoufalství může být způsobeno tlakem, který cítí po příchodu konkurenta Franca Colapinta do týmu Alpine.
Jack Doohan zažil v tréninku na Velkou cenu Japonska dramatický moment, když ztratil kontrolu nad svým Alpine v rychlé první zatáčce. Stalo se to už při jeho druhém ostrém kole na trati, kde v prvním tréninku za Doohana odjel rezervní jezdec Ryo Hirakawa.
Původně se zdálo, že Doohanův monopost kvůli nízkému podvozku ztratil přilnavost, ale detailní analýza ukázala, že jeho zadní křídlo mělo stále aktivovaný systém DRS. Běžně se DRS zavírá automaticky při sešlápnutí brzdy, ale na první zatáčce v Suzuce, kde je obvykle možné jet naplno bez brzdění, musí jezdec zavřít křídlo manuálně. Doohan to neudělal, což vedlo k masivní ztrátě přítlaku a následné nehodě.
Šéf týmu Alpine Oliver Oakes potvrdil, že Doohan je po nehodě v pořádku, ale přiznal, že šlo o jezdeckou chybu. „Byla to špatná kalkulace, když nezavřel DRS před první zatáčkou. Je to něco, z čeho se musí poučit, ale věřím, že on i tým budou na zítřek připraveni,“ uvedl Oakes a poděkoval mechanikům za opravu vozu.
Doohan sám uznal, že nehoda byla tvrdá a nečekaná. „V první řadě jsem v pořádku, což je nejdůležitější. Byla to opravdu velká rána, překvapila mě, ale musím se z toho poučit,“ prohlásil australský jezdec. „Tým má teď hodně práce s opravou vozu, takže jim předem děkuji za jejich úsilí.“
Expert Sky Sports F1 Anthony Davidson podrobně analyzoval nehodu a zdůraznil, že hlavním faktorem bylo otevřené DRS. „Na zpomaleném záběru je jasně vidět, že DRS zůstalo otevřené. Nešlo o žádný nízký podvozek, ale o to, že ztratil obrovské množství přítlaku, což vedlo k prudké ztrátě kontroly.“
K situaci se vyjádřil i mistr světa F1 z roku 1997 Jacques Villeneuve, který naznačil, že Doohan možná jedná pod tlakem. „Je pod obrovským tlakem, hlavně ze strany Flavia Briatoreho, protože na svou šanci čeká Franco Colapinto,“ uvedl Villeneuve. „Jeho jízda ukazuje známky zoufalství, protože se snaží dokázat, že je lepší než Gasly a měl by si místo udržet. Když už mu bylo řečeno, že asi sezónu nedokončí, začínají se dít tyhle chyby.“
Doohan má smlouvu u Alpine pouze na jeden rok a jeho budoucnost je nejistá. Red Bull nedávno vyměnil Liama Lawsona za Jukiho Cunodu, což podle Naomi Schiff může ovlivnit i Alpine. „Pokud Red Bull udělá takové rozhodnutí po dvou závodech, může to inspirovat i ostatní týmy k rychlým změnám,“ upozornila expertka Sky Sports.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.