Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel se znovu ozval k plánovaným změnám pravidel Formule 1, které vstoupí v platnost v roce 2026. Podle něj hrozí, že se situace bude podobat roku 2014, kdy přechod na hybridní pohonné jednotky přinesl spíše problémy než skutečný pokrok.
„Regulace z roku 2014 byly v principu dobré, nápad měl smysl,“ připomněl Vettel v rozhovoru pro Auto Motor und Sport. „Ale jejich provedení nebylo správné. Stálo to příliš mnoho peněz a sérii to nic nepřineslo.“
Nové předpisy počítají s tím, že 50 % výkonu bude pocházet z elektrické energie, monoposty ztratí přibližně 30 kilogramů váhy a aerodynamika se stane efektivnější. Přesto má Vettel výhrady. „Inovativní řešení z minulých pravidel se vyhazují, aby to bylo levnější. Elektřina je potřebná a dobrá věc, ale na silnicích jsme už mnohem dál s plně elektrickou mobilitou. Ve Formuli 1 to ale takto fungovat nebude.“
Němec zdůrazňuje, že motorsport má zcela odlišné požadavky než běžná doprava. „Motorsport má jiné potřeby než auta pro každodenní provoz. V Le Mans jsou úplně jiné než ve Formuli 1. A plně elektrické pohony prostě nejsou cestou,“ říká.
Zpochybnil i samotnou koncepci hybridního systému. „Rekuperace energie je dobrá věc, ale když se děje jen na zadní nápravě a ignoruje se přední, nedává mi to smysl,“ upozornil.
Ani slibované snížení hmotnosti monopostů nepovažuje za dostatečné. „Je to jen kapka v moři. Auta jsou pořád příliš těžká. Měla by být o 200 kilo lehčí,“ dodal.
Od svého odchodu z F1 se Vettel stal aktivním podporovatelem udržitelných paliv. Jeho projekt Race Without a Trace už několikrát ukázal, že klimaticky neutrální paliva mohou fungovat i ve vozech F1 bez technických úprav. „Myslím, že udržitelná paliva jsou správná cesta. Potřebujeme je i mimo motorsport – pro lodě, letadla a miliony aut na silnicích,“ vysvětluje.
Zároveň však varuje před opakováním chyb z minulosti. „Je nutné hlídat původ těchto paliv. Pokud se spustí klasické vývojové závody, může to skončit stejně jako v roce 2014. Proto je třeba nastavit jasná pravidla a zajistit, aby měly smysl i pro běžnou výrobu.“
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.