Russellův risk v Monaku skončil tvrdým trestem: Komisaři vysvětlili důvody svého rozhodnutí

George Russell v Monaku
George Russell v Monaku, foto: Mercedes AMG F1 Team
Josef Mráček 25. května 2025 18:39
Sdílej:

Při Velké ceně Monaka neunikla pozornosti komisařů promyšlená snaha George Russella předjet Alexe Albona mimo trať. Rozhodčí okamžitě zasáhli a udělili mu trest průjezdem boxovou uličkou, čímž jasně signalizovali, že podobné taktiky nebudou tolerovány.

Ve Velké ceně Monaka FIA objasnila, proč dostal jezdec Mercedesu George Russell přísnější trest než obvykle za předjetí Alexe Albona mimo trať. V boji o poslední body byl Russell frustrován Williamsovým pilotem Albonem, který jel záměrně pomalu, aby vytvořil prostor pro svého týmového kolegu Carlose Sainze, který před ním zamířil do boxů.

Ve 50. kole Russell zkrátil trať v Nouvelle Chicane a předjel Albona. V rádiu vysvětloval, že musel zabránit kolizi kvůli podle něj nevyzpytatelnému stylu jízdy Albona. Místo aby pozici vrátil, rozhodl se raději přijmout standardní desetisekundový trest a pokusit se vybudovat náskok a zůstat před soupeřem.

FIA však jeho taktiku neakceptovalo. Z Russellovy komunikace v rádiu vyplývalo, že předjetí bylo záměrné, což vedlo ke značně přísnější penalizaci, trestu průjezdem boxovou uličkou. Tento krok měl zabránit tomu, aby britský jezdec pravidla zneužíval.

V odůvodnění komisařů se uvádí, že ředitel závodu Rui Marques předem varoval týmy, že v Monaku, kde je pozice na trati klíčová, mohou být uděleny tvrdší tresty než běžných deset sekund, pokud by někdo úmyslně využíval opuštění tratě k předjetí. „Vůz číslo 63 opustil trať v zatáčce číslo 10 a předjel vůz číslo 23. Pozici nevrátil a udržel si vedení,“ stojí v oficiálním prohlášení.

Komisaři dále vysvětlili, že podle Russellovy komunikace bylo jasné, že předjetí udělal záměrně, protože ho podle něj Albon zpomaloval. Před závodem byly všechny týmy varovány, že úmyslné opuštění tratě v této zatáčce kvůli předjetí bude přísně hlídáno a může být potrestáno tvrději než běžným desetisekundovým trestem.

Podobnou taktiku vyzkoušel i Russellův týmový kolega Andrea Kimi Antonelli o dvě kola později, avšak na rozdíl od Russella mu tým nařídil pozici Albona vrátit, protože právě jeho kolega dostal tvrdší trest.

Nakonec Russell dokončil závod jedenáctý, zatímco Antonelli dojel osmnáctý po pozdní druhé zastávce v boxech. Jejich víkend byl ztížený už od kvalifikace, kde oba skončili mimo nejlepší desítku – Antonelli kvůli havárii v Q1, Russell kvůli elektrickému problému v Q2.

Zpřísnění desetisekundového trestu za opuštění tratě a získání výhody bylo zavedeno po loňské Velké ceně Miami, kde Haasův Kevin Magnussen dostal hned tři takové penalizace. Přesto Magnussen dokázal udržet za sebou Mercedesa Lewisa Hamiltona, což sice zničilo jeho vlastní závod, ale pomohlo týmovému kolegovi Nico Hülkenbergovi získat body.

Stalo se