Russellovo DRS pod drobnohledem: Komisaři vysvětlili, proč nebyl penalizován

George Russell v Bahrajnu
George Russell v Bahrajnu, foto: Mercedes AMG F1 Team
Josef Mráček 14. dubna 2025 12:42
Sdílej:

George Russell si udržel druhé místo v Bahrajnu, přestože čelil vyšetřování kvůli možnému neoprávněnému použití DRS. Komisaři nakonec neshledali žádné pochybení.

FIA vysvětlila, proč George Russell z Mercedesu unikl trestu za chybnou aktivaci mechanismu DRS během Velké ceny Bahrajnu. Russell, který se nacházel na druhém místě a výrazně za vedoucím Oscarem Piastrim, začal během závodu čelit elektronickým problémům, včetně ztráty systému brake-by-wire a dalších problémů, které ho rozptylovaly.

Britský jezdec navíc měl problém s transponderem třetí strany, který ho na krátkou dobu posunul na dno výsledkové listiny. Tento problém způsobil, že systém automatické aktivace DRS, který je na voze Mercedes nastaven, se choval chaoticky. V souladu s běžnými postupy povolila FIA Mercedesu použít režim manuálního ovládání, přičemž Russellovi byla doporučena alternativa, tlačítko pro záložní rádio, které zároveň slouží k manuální aktivaci DRS, píše Motorsport.com.

Russell toto tlačítko použil k tomu, aby kontaktoval svého závodního inženýra, ale omylem aktivoval DRS mechanismus, přestože se nenacházel do sekundy za McLarenem Piastriho, což není povoleno. I přesto, že aktivoval DRS, okamžitě se stáhl, aby zpomalil a mechanismus uzavřel, což mu ve výsledku ubralo čas. FIA rozhodla, že vzhledem k tomu, že žádnou sportovní výhodu nezískal, nebude mu udělen trest, a Russell si udržel druhé místo na pódiu.

„V té době měl jezdec problém se systémem brake-by-wire a dalšími elektronickými problémy. Bylo mu doporučeno použít záložní tlačítko v kokpitu, které slouží jako tlačítko pro rádio, ale také jako manuální tlačítko pro aktivaci DRS,“ uvedli komisaři FIA ve svém rozhodnutí.

„Na rovině mezi zatáčkami 10 a 11 se pokusil kontaktovat tým pomocí tohoto tlačítka, ale omylem aktivoval DRS. DRS bylo aktivováno na vzdálenost 37 metrů na rovince dlouhé přibližně 700 metrů. Zatímco zisk činil 0,02 sekundy, ztratil 0,28 sekundy při dalším průjezdu zatáčkou, aby kompenzoval tento čas. To bylo potvrzeno telemetrií.“

FIA se rozhodla, že ačkoliv došlo k technickému porušení pravidel, nejednalo se o získání sportovní výhody, a proto nebyl udělen žádný trest. Russell si tak udržel své druhé místo na pódiu.

Podobné situace se v minulosti již staly, což vytvořilo precedens pro rozhodnutí FIA. Při Velké ceně Ázerbájdžánu v roce 2018, kde Racing Point, Williams a Haas čelily problémům s detekčními zónami, byli všichni jezdci po chybné aktivaci DRS rovněž očištěni od trestů.

Témata:
Stalo se