Strategická inženýrka Red Bullu Hannah Schmitz využívá svou pozici k motivaci žen v motorsportu. Jako jedna z nejvýraznějších žen v paddocku ukazuje, že F1 není jen mužská záležitost. Svým působením otevírá dveře talentovaným a odhodlaným bez ohledu na pohlaví.
Hannah Schmitz patří mezi nejznámější ženy ve světě Formule 1 a jako hlavní strategická inženýrka Red Bullu hraje klíčovou roli na boxové zídce během závodních víkendů. Jako jedna z mála žen v této pozici bývá často středem pozornosti kamer, což ještě umocňuje tlak její profese. Schmitz si však na tento zájem zvykla a dnes ho vnímá jako součást své práce.
Když Hannah Schmitz vyrůstala, v paddocku Formule 1 chyběly ženské vzory na vedoucích inženýrských pozicích. Dnes si uvědomuje, že sama takovým vzorem je. Ačkoliv původně nechtěla svou práci spojovat s otázkou genderu, pomalý pokrok v oblasti diverzity ji přiměl změnit pohled na tuto problematiku.
„Když jsem začínala, nechtěla jsem, aby mě lidé vnímali jako ženu – ne že bych se snažila být jako muž, ale můj gender nijak neovlivňuje, jak svou práci zvládám,“ říká Schmitz pro Motorpsort.com. „Myslím si, že moje pohlaví by v práci nemělo hrát žádnou roli. Očekávala jsem, že se situace v oblasti diverzity zlepší rychleji, ale v tomto odvětví to trvá déle, než jsem čekala,“ doplnila.
„Uvědomila jsem si, že změna nepřijde sama od sebe. Proto je důležité, abychom byli vzory a ukazovali, jak skvělá tahle práce je. Já ji naprosto miluji a chci, aby lidé viděli, že ji může dělat kdokoli – nemusíte být běloch ze střední třídy, abyste v ní uspěli.“
Hannah Schmitz se aktivně zasazuje o větší diverzitu a rovnost v motorsportu. V rámci Red Bullu spolupředsedá síti na podporu genderové inkluze a vytváří prostor pro diskusi nejen mezi ženami, ale i muži, kteří chtějí změnu podpořit. Před Mezinárodním dnem žen navíc uspořádala webinář, který měl ukázat, že kariéra ve Formuli 1 nabízí příležitosti i tam, kde by je mnozí nečekali.
Je skutečně inspirativní osobností. Absolvovala Cambridgeskou univerzitu, kde získala titul v oboru strojního inženýrství, a jak sama říká, vždy věděla, že chce dělat něco, co bude pro ostatní překvapením.
Dnes, jako matka dvou malých dětí, musí skloubit náročnou práci, která zahrnuje cestování na polovinu závodů, s druhou částí, kdy pracuje z Milton Keynes. Pravidelně dostává zprávy od mladých dívek, které se ptají, jak se dostat do Formule 1. I když množství těchto žádostí už začíná být nepřehledné, vždy, když to čas dovolí, odpoví: „Nejdůležitější rada je nikdy se nevzdávat po prvním neúspěchu.“
„Nemyslet si, že nejsem dost dobrá, a proto jsem se nedostala. Je potřeba, aby se člověk snažil navíc, jako třeba budováním kontaktů, zjišťováním jmen lidí, takové věci. Nebo zavolat náboráři a zeptat se, jestli viděl můj životopis. To jsou věci, které slyšíte od lidí, kteří se nakonec dostali do odvětví. Je to o tom mít trochu extra povzbuzení nebo jít o krok dál, abyste se tam dostali, což byste samozřejmě neměli muset dělat, ale zdá se, že to tak je. A pořád tu není mnoho vzorů,“ sdělila strategička Red Bullu.
I když Schmitz během svého dospívání neměla žádné vzory, po založení rodiny je našla, včetně Allyson Felix, která se zúčastnila olympijských her v Tokiu 2020 jen krátce po narození dcery.
„Když jsem se rozhodla založit rodinu, začala jsem mít vzory lidí, kteří se vrátili do práce. To totiž přináší velký tlak a otázky, jako: 'Budeš i nadále dělat svou práci? Jsi si jistá?' Takové věci, které si myslím, že muži zažívají mnohem méně než ženy. To se pak stane velkou otázkou,“ říká Schmitz.
„Pak bylo několik vzorů žen, které se vrátily do práce. Pro mě byla Allyson Felix jedním z těch opravdu skvělých. Naprosto neuvěřitelné. Čtení takových příběhů mi dalo pocit, že jo, to zvládnu. A pro mě to bylo v době, kdy jsem byla těhotná, kdy se mi začali objevovat skuteční vzory,“ sdělila.
Red Bull nyní nabízí rodičům flexibilní podmínky, které podle Schmitz nebyly k dispozici, když měla své první dítě. I přesto se jí tým rozhodl vyjít vstříc. Tyto výhody nejsou určeny pouze pro matky – rodiče mají možnost odletět na závody o den později, a plány pro inženýry byly upraveny tak, aby začínali pracovat až v pátek, místo čtvrtka, jak tomu bylo dříve. Pro Schmitzovou to znamená, že na úvodní závod sezóny v Melbourne odletí v úterý, což jí dá cenný den navíc s rodinou.
Red Bull zažil zklamání na Velké ceně Číny, kde se popáté za posledních sedm závodů neprobojoval na stupně vítězů.
Ferrari se po Velké Číny ceně ocitlo v nepříjemné situaci, když byli oba jeho jezdci diskvalifikováni kvůli technickým nesrovnalostem. Ferrari však na vzniklou situaci reagovalo rychle a svým fanouškům poskytlo oficiální vysvětlení.
Liam Lawson ví, že jeho výkony rozhodují o jeho budoucnosti v Red Bullu, ale nemá čas se na auto dostatečně přizpůsobit. V Číně skončil dvanáctý.
Obě Ferrari s Pierrem Gaslym byli po závodě Velké ceny Číny diskvalifikováni, což znamená, že přicházejí o cenné body. Vozy neprošly technickou kontrolou po závodě.
V závěru Velké ceny Číny čelil Lando Norris problémům s brzdovým pedálem, což málem změnilo výsledek jeho závodu.
Oscar Piastri dominantně zvítězil ve Velké ceně Číny, když od startu až do cíle udržoval bezpečný náskok před týmovým kolegou Landem Norrisem.
Lewis Hamilton dosáhl historického vítězství ve Formuli 1, když poprvé v kariéře vyhrál závod bez podpory motoru Mercedes. Ve všech svých dosavadních vítězstvích od roku 2012 vždy závodil s motorem Stříbrných šípů.
Júki Cunoda zazářil i při Velké ceně Číny, kde ve sprintu obsadil šesté místo a následně si vybojoval místo v první desítce na startovním roštu.
Liam Lawson čelí nejisté budoucnosti v Red Bullu. Přestože má před sebou teprve druhý závod za tým, jeho slabé výkony už vyvolaly obavy a spekulace o jeho dalším působení.
Tým Racing Bulls byl potrestán za nebezpečné vypuštění Isacka Hadjara během třetí části kvalifikace na Velkou cenu Číny, kdy se dostal do dráhy Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton, po historickém vítězství ve sprintu pro Ferrari, plánuje "mistrovský plán" na vítězství v hlavním závodě. Přes páté místo v kvalifikaci věří, že úpravy auta a správná strategie mu pomohou bojovat s konkurencí o první místo.
Charles Leclerc označil výkon Ferrari v kvalifikaci na Velkou cenu Číny za realistický obraz aktuální formy týmu. Oba piloti se do závodu postaví z páté a šesté pozice.