Strategická inženýrka Red Bullu Hannah Schmitz využívá svou pozici k motivaci žen v motorsportu. Jako jedna z nejvýraznějších žen v paddocku ukazuje, že F1 není jen mužská záležitost. Svým působením otevírá dveře talentovaným a odhodlaným bez ohledu na pohlaví.
Hannah Schmitz patří mezi nejznámější ženy ve světě Formule 1 a jako hlavní strategická inženýrka Red Bullu hraje klíčovou roli na boxové zídce během závodních víkendů. Jako jedna z mála žen v této pozici bývá často středem pozornosti kamer, což ještě umocňuje tlak její profese. Schmitz si však na tento zájem zvykla a dnes ho vnímá jako součást své práce.
Když Hannah Schmitz vyrůstala, v paddocku Formule 1 chyběly ženské vzory na vedoucích inženýrských pozicích. Dnes si uvědomuje, že sama takovým vzorem je. Ačkoliv původně nechtěla svou práci spojovat s otázkou genderu, pomalý pokrok v oblasti diverzity ji přiměl změnit pohled na tuto problematiku.
„Když jsem začínala, nechtěla jsem, aby mě lidé vnímali jako ženu – ne že bych se snažila být jako muž, ale můj gender nijak neovlivňuje, jak svou práci zvládám,“ říká Schmitz pro Motorpsort.com. „Myslím si, že moje pohlaví by v práci nemělo hrát žádnou roli. Očekávala jsem, že se situace v oblasti diverzity zlepší rychleji, ale v tomto odvětví to trvá déle, než jsem čekala,“ doplnila.
„Uvědomila jsem si, že změna nepřijde sama od sebe. Proto je důležité, abychom byli vzory a ukazovali, jak skvělá tahle práce je. Já ji naprosto miluji a chci, aby lidé viděli, že ji může dělat kdokoli – nemusíte být běloch ze střední třídy, abyste v ní uspěli.“
Hannah Schmitz se aktivně zasazuje o větší diverzitu a rovnost v motorsportu. V rámci Red Bullu spolupředsedá síti na podporu genderové inkluze a vytváří prostor pro diskusi nejen mezi ženami, ale i muži, kteří chtějí změnu podpořit. Před Mezinárodním dnem žen navíc uspořádala webinář, který měl ukázat, že kariéra ve Formuli 1 nabízí příležitosti i tam, kde by je mnozí nečekali.
Je skutečně inspirativní osobností. Absolvovala Cambridgeskou univerzitu, kde získala titul v oboru strojního inženýrství, a jak sama říká, vždy věděla, že chce dělat něco, co bude pro ostatní překvapením.
Dnes, jako matka dvou malých dětí, musí skloubit náročnou práci, která zahrnuje cestování na polovinu závodů, s druhou částí, kdy pracuje z Milton Keynes. Pravidelně dostává zprávy od mladých dívek, které se ptají, jak se dostat do Formule 1. I když množství těchto žádostí už začíná být nepřehledné, vždy, když to čas dovolí, odpoví: „Nejdůležitější rada je nikdy se nevzdávat po prvním neúspěchu.“
„Nemyslet si, že nejsem dost dobrá, a proto jsem se nedostala. Je potřeba, aby se člověk snažil navíc, jako třeba budováním kontaktů, zjišťováním jmen lidí, takové věci. Nebo zavolat náboráři a zeptat se, jestli viděl můj životopis. To jsou věci, které slyšíte od lidí, kteří se nakonec dostali do odvětví. Je to o tom mít trochu extra povzbuzení nebo jít o krok dál, abyste se tam dostali, což byste samozřejmě neměli muset dělat, ale zdá se, že to tak je. A pořád tu není mnoho vzorů,“ sdělila strategička Red Bullu.
I když Schmitz během svého dospívání neměla žádné vzory, po založení rodiny je našla, včetně Allyson Felix, která se zúčastnila olympijských her v Tokiu 2020 jen krátce po narození dcery.
„Když jsem se rozhodla založit rodinu, začala jsem mít vzory lidí, kteří se vrátili do práce. To totiž přináší velký tlak a otázky, jako: 'Budeš i nadále dělat svou práci? Jsi si jistá?' Takové věci, které si myslím, že muži zažívají mnohem méně než ženy. To se pak stane velkou otázkou,“ říká Schmitz.
„Pak bylo několik vzorů žen, které se vrátily do práce. Pro mě byla Allyson Felix jedním z těch opravdu skvělých. Naprosto neuvěřitelné. Čtení takových příběhů mi dalo pocit, že jo, to zvládnu. A pro mě to bylo v době, kdy jsem byla těhotná, kdy se mi začali objevovat skuteční vzory,“ sdělila.
Red Bull nyní nabízí rodičům flexibilní podmínky, které podle Schmitz nebyly k dispozici, když měla své první dítě. I přesto se jí tým rozhodl vyjít vstříc. Tyto výhody nejsou určeny pouze pro matky – rodiče mají možnost odletět na závody o den později, a plány pro inženýry byly upraveny tak, aby začínali pracovat až v pátek, místo čtvrtka, jak tomu bylo dříve. Pro Schmitzovou to znamená, že na úvodní závod sezóny v Melbourne odletí v úterý, což jí dá cenný den navíc s rodinou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.