Strategická inženýrka Red Bullu Hannah Schmitz využívá svou pozici k motivaci žen v motorsportu. Jako jedna z nejvýraznějších žen v paddocku ukazuje, že F1 není jen mužská záležitost. Svým působením otevírá dveře talentovaným a odhodlaným bez ohledu na pohlaví.
Hannah Schmitz patří mezi nejznámější ženy ve světě Formule 1 a jako hlavní strategická inženýrka Red Bullu hraje klíčovou roli na boxové zídce během závodních víkendů. Jako jedna z mála žen v této pozici bývá často středem pozornosti kamer, což ještě umocňuje tlak její profese. Schmitz si však na tento zájem zvykla a dnes ho vnímá jako součást své práce.
Když Hannah Schmitz vyrůstala, v paddocku Formule 1 chyběly ženské vzory na vedoucích inženýrských pozicích. Dnes si uvědomuje, že sama takovým vzorem je. Ačkoliv původně nechtěla svou práci spojovat s otázkou genderu, pomalý pokrok v oblasti diverzity ji přiměl změnit pohled na tuto problematiku.
„Když jsem začínala, nechtěla jsem, aby mě lidé vnímali jako ženu – ne že bych se snažila být jako muž, ale můj gender nijak neovlivňuje, jak svou práci zvládám,“ říká Schmitz pro Motorpsort.com. „Myslím si, že moje pohlaví by v práci nemělo hrát žádnou roli. Očekávala jsem, že se situace v oblasti diverzity zlepší rychleji, ale v tomto odvětví to trvá déle, než jsem čekala,“ doplnila.
„Uvědomila jsem si, že změna nepřijde sama od sebe. Proto je důležité, abychom byli vzory a ukazovali, jak skvělá tahle práce je. Já ji naprosto miluji a chci, aby lidé viděli, že ji může dělat kdokoli – nemusíte být běloch ze střední třídy, abyste v ní uspěli.“
Hannah Schmitz se aktivně zasazuje o větší diverzitu a rovnost v motorsportu. V rámci Red Bullu spolupředsedá síti na podporu genderové inkluze a vytváří prostor pro diskusi nejen mezi ženami, ale i muži, kteří chtějí změnu podpořit. Před Mezinárodním dnem žen navíc uspořádala webinář, který měl ukázat, že kariéra ve Formuli 1 nabízí příležitosti i tam, kde by je mnozí nečekali.
Je skutečně inspirativní osobností. Absolvovala Cambridgeskou univerzitu, kde získala titul v oboru strojního inženýrství, a jak sama říká, vždy věděla, že chce dělat něco, co bude pro ostatní překvapením.
Dnes, jako matka dvou malých dětí, musí skloubit náročnou práci, která zahrnuje cestování na polovinu závodů, s druhou částí, kdy pracuje z Milton Keynes. Pravidelně dostává zprávy od mladých dívek, které se ptají, jak se dostat do Formule 1. I když množství těchto žádostí už začíná být nepřehledné, vždy, když to čas dovolí, odpoví: „Nejdůležitější rada je nikdy se nevzdávat po prvním neúspěchu.“
„Nemyslet si, že nejsem dost dobrá, a proto jsem se nedostala. Je potřeba, aby se člověk snažil navíc, jako třeba budováním kontaktů, zjišťováním jmen lidí, takové věci. Nebo zavolat náboráři a zeptat se, jestli viděl můj životopis. To jsou věci, které slyšíte od lidí, kteří se nakonec dostali do odvětví. Je to o tom mít trochu extra povzbuzení nebo jít o krok dál, abyste se tam dostali, což byste samozřejmě neměli muset dělat, ale zdá se, že to tak je. A pořád tu není mnoho vzorů,“ sdělila strategička Red Bullu.
I když Schmitz během svého dospívání neměla žádné vzory, po založení rodiny je našla, včetně Allyson Felix, která se zúčastnila olympijských her v Tokiu 2020 jen krátce po narození dcery.
„Když jsem se rozhodla založit rodinu, začala jsem mít vzory lidí, kteří se vrátili do práce. To totiž přináší velký tlak a otázky, jako: 'Budeš i nadále dělat svou práci? Jsi si jistá?' Takové věci, které si myslím, že muži zažívají mnohem méně než ženy. To se pak stane velkou otázkou,“ říká Schmitz.
„Pak bylo několik vzorů žen, které se vrátily do práce. Pro mě byla Allyson Felix jedním z těch opravdu skvělých. Naprosto neuvěřitelné. Čtení takových příběhů mi dalo pocit, že jo, to zvládnu. A pro mě to bylo v době, kdy jsem byla těhotná, kdy se mi začali objevovat skuteční vzory,“ sdělila.
Red Bull nyní nabízí rodičům flexibilní podmínky, které podle Schmitz nebyly k dispozici, když měla své první dítě. I přesto se jí tým rozhodl vyjít vstříc. Tyto výhody nejsou určeny pouze pro matky – rodiče mají možnost odletět na závody o den později, a plány pro inženýry byly upraveny tak, aby začínali pracovat až v pátek, místo čtvrtka, jak tomu bylo dříve. Pro Schmitzovou to znamená, že na úvodní závod sezóny v Melbourne odletí v úterý, což jí dá cenný den navíc s rodinou.
Před blížící se výjimečnou Velkou cenou Velké Británie se významná část komunity Formule 1 sešla s britským premiérem. Setkání poskytlo příležitost zdůraznit důležitost tohoto prestižního závodu a podpořit dlouhodobý vztah mezi F1 a Spojeným královstvím.
George Russellovi končí smlouva u Mercedesu na konci sezony. Stále silnější spekulace naznačují, že by ho mohl nahradit Max Verstappen, pokud opustí Red Bull.
Max Verstappen odstoupil z Velké ceny Rakouska už v prvním kole po kolizi s nováčkem Antonellim. Místo aby šel za novináři a k týmu, sledoval raději 24hodinovku ve Spa, kde jeho tým vyhrál třídu Gold Cup.
Yuki Tsunoda zaznamenal v Rakousku svůj nejhorší závod, kdy ho výrazně zpomalila degradace pneumatik a nedokázal najít příčinu propadu. Tým Red Bull i Christian Horner varují, že je potřeba rychle situaci řešit kvůli velkému rozdílu v tempu oproti Verstappenovi.
Ačkoliv má Max Verstappen platný kontrakt s Red Bullem až do roku 2028, jeho jméno se v souvislosti s Mercedesem objevuje stále častěji. Opakované náznaky i zákulisní debaty znovu rozdmýchaly otázku, zda by čtyřnásobný šampion mohl změnit barvy dříve, než by kdokoli čekal.
Lewis Hamilton usiluje o rekordní osmý titul mistra světa. Podle Bernieho Ecclestona však nemá v letošní sezóně příliš velké šance.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.