Na začátku roku 2024 učinil Lewis Hamilton krok, který otřásl světem Formule 1, když oznámil, že přechází do Ferrari, čímž pravděpodobně přepsal historii přestupů v této disciplíně. Dost o tom vypovídá i nová série o F1 na službě Netflix.
Po více než dekádě strávené u Mercedesu, kde Lewis Hamilton přepsal historii F1 a stal se sedminásobným šampionem, přichází v roce 2024 jeho zásadní rozhodnutí. Na konci sezóny vypršela jeho smlouva a místo prodloužení volí přestup do Ferrari, kde nahradí Carlose Sainze. Tento krok pro něj znamená splnění celoživotního snu závodit za legendární tým z Maranella.
Toto Wolff, šéf Mercedesu, nebyl Hamiltonovým rozhodnutím překvapen – smlouva končila a Hamilton nikdy netajil svou touhu závodit za Ferrari. Britský pilot se těší na nový začátek a svůj první závod ve červených barvách absolvuje na Velké ceně Austrálie.
Mercedes se nyní musí vyrovnat s tím, že jejich ikona odchází k rivalovi, což představuje obrovskou výzvu pro celý tým. Ačkoliv pro Hamiltona jde o naplnění osobního cíle, Ferrari pod vedením Freda Vasseura získává novou sílu.
Tato situace přinesla i dost pnutí do dosud přátelského vztahu mezi Toto Wolffem a Fredem Vesseurem.
V roce 2023 se Ferrari stalo jediným týmem kromě Red Bullu, který vyhrál závod, když Carlos Sainz triumfoval v Singapuru. Tato vítězství naznačovala, že tým z Maranella by mohl v roce 2024 zaútočit na prvenství. Fred Vasseur, šéf Ferrari, v první epizodě sedmé série Drive to Survive vysvětlil, že podepsání smlouvy s Lewisem Hamiltonem bylo "záměrně načasováno", aby tým mohl na novou sezónu vstoupit s jasným cílem.
"Načasování jsem udělal záměrně," řekl Vasseur ve francouzštině. "Bylo důležité, abychom zaútočili na sezónu s tím, že tento krok máme za sebou. Myslím, že to bylo dobré rozhodnutí."
Hamiltonův přestup do Ferrari byl pro tým nepochybně velkou posilou, a to i po tom, co Ferrari v roce 2023 skončilo druhé v Poháru konstruktérů, pouze 14 bodů za McLarenem. "Tento seismický podpis povzbudil Ferrari," podotkl Vasseur, což ukazuje, jak zásadní krok pro tým to byl.
Na druhé straně, Carlos Sainz, který věděl, že ve Ferrari končí, ukázal na trati agresivnější a motivovanější přístup, což se projevilo v jeho nejlepší sezóně. "Je to pro něj těžké," uvedla Claire Williamsová, která cítila "zoufalou lítost" nad jeho odchodem. Sainz si přiznal, že by si odchod z týmu vzal "osobně," což ukazuje, jak moc pro něj Ferrari znamenalo.
Mercedes se rozhodl angažovat Kimiho Antonelliho, který nahradí Lewise Hamiltona, a povýšil George Russella na pozici šéfa týmu. Toto rozhodnutí, podle Toto Wolffa, souvisí s tím, že Hamiltonovo rozhodnutí přestoupit do Ferrari otevřelo cestu pro Antonelliho vzestup do F1. Wolff vidí mladého italského jezdce jako hvězdu budoucnosti a doufá, že se mu podaří zopakovat úspěchy svých předchůdců. I přesto však přiznal, že bude zvláštní nemít v týmu jednoho z největších jezdců všech dob. "Bylo to neobvyklé," řekl Wolff, když mluvil o absenci Hamiltona na shakedownu W16 v Bahrajnu.
Mercedes se v předsezónních testech ukázal jako silný konkurent, kdy zvládl více kol než jakýkoli jiný tým. Antonelli dokonce vedl časovou listinu na první den testů v dopolední části. Přesto bude mít Mercedes tvrdou konkurenci v podobě McLarenu, Red Bullu a Ferrari. Wolff také ocenil Hamiltonovu výkonnost během přípravy na sezónu a uvedl, že v roce 2025 bude cílem získat náskok před Britem.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.
Fernando Alonso prožívá nepříjemný začátek sezóny 2025. Po závodě v saúdskoarabské Džiddě, kde skončil na jedenáctém místě – těsně mimo bodovanou desítku – realisticky přiznal, že tým Aston Martin se bude muset smířit s tím, že body letos nebudou samozřejmostí.
Helmut Marko naznačil, že by si přál, aby jeho nástupcem v Red Bullu byl Sebastian Vettel, který podle něj ideálně spojuje zkušenosti, respekt i cit pro práci s mladými talenty. Čtyřnásobný mistr světa by tak mohl sehrát klíčovou roli v náročném období týmu spojeném s velkými změnami ve Formuli 1.
Christian Horner měl podle zákulisních informací jednat s jedním z nejvýraznějších jmen ve světě formule 1 o možné budoucnosti v týmu Red Bull – a to dokonce jako o potenciální náhradě za Maxe Verstappena.