Na začátku roku 2024 učinil Lewis Hamilton krok, který otřásl světem Formule 1, když oznámil, že přechází do Ferrari, čímž pravděpodobně přepsal historii přestupů v této disciplíně. Dost o tom vypovídá i nová série o F1 na službě Netflix.
Po více než dekádě strávené u Mercedesu, kde Lewis Hamilton přepsal historii F1 a stal se sedminásobným šampionem, přichází v roce 2024 jeho zásadní rozhodnutí. Na konci sezóny vypršela jeho smlouva a místo prodloužení volí přestup do Ferrari, kde nahradí Carlose Sainze. Tento krok pro něj znamená splnění celoživotního snu závodit za legendární tým z Maranella.
Toto Wolff, šéf Mercedesu, nebyl Hamiltonovým rozhodnutím překvapen – smlouva končila a Hamilton nikdy netajil svou touhu závodit za Ferrari. Britský pilot se těší na nový začátek a svůj první závod ve červených barvách absolvuje na Velké ceně Austrálie.
Mercedes se nyní musí vyrovnat s tím, že jejich ikona odchází k rivalovi, což představuje obrovskou výzvu pro celý tým. Ačkoliv pro Hamiltona jde o naplnění osobního cíle, Ferrari pod vedením Freda Vasseura získává novou sílu.
Tato situace přinesla i dost pnutí do dosud přátelského vztahu mezi Toto Wolffem a Fredem Vesseurem.
V roce 2023 se Ferrari stalo jediným týmem kromě Red Bullu, který vyhrál závod, když Carlos Sainz triumfoval v Singapuru. Tato vítězství naznačovala, že tým z Maranella by mohl v roce 2024 zaútočit na prvenství. Fred Vasseur, šéf Ferrari, v první epizodě sedmé série Drive to Survive vysvětlil, že podepsání smlouvy s Lewisem Hamiltonem bylo "záměrně načasováno", aby tým mohl na novou sezónu vstoupit s jasným cílem.
"Načasování jsem udělal záměrně," řekl Vasseur ve francouzštině. "Bylo důležité, abychom zaútočili na sezónu s tím, že tento krok máme za sebou. Myslím, že to bylo dobré rozhodnutí."
Hamiltonův přestup do Ferrari byl pro tým nepochybně velkou posilou, a to i po tom, co Ferrari v roce 2023 skončilo druhé v Poháru konstruktérů, pouze 14 bodů za McLarenem. "Tento seismický podpis povzbudil Ferrari," podotkl Vasseur, což ukazuje, jak zásadní krok pro tým to byl.
Na druhé straně, Carlos Sainz, který věděl, že ve Ferrari končí, ukázal na trati agresivnější a motivovanější přístup, což se projevilo v jeho nejlepší sezóně. "Je to pro něj těžké," uvedla Claire Williamsová, která cítila "zoufalou lítost" nad jeho odchodem. Sainz si přiznal, že by si odchod z týmu vzal "osobně," což ukazuje, jak moc pro něj Ferrari znamenalo.
Mercedes se rozhodl angažovat Kimiho Antonelliho, který nahradí Lewise Hamiltona, a povýšil George Russella na pozici šéfa týmu. Toto rozhodnutí, podle Toto Wolffa, souvisí s tím, že Hamiltonovo rozhodnutí přestoupit do Ferrari otevřelo cestu pro Antonelliho vzestup do F1. Wolff vidí mladého italského jezdce jako hvězdu budoucnosti a doufá, že se mu podaří zopakovat úspěchy svých předchůdců. I přesto však přiznal, že bude zvláštní nemít v týmu jednoho z největších jezdců všech dob. "Bylo to neobvyklé," řekl Wolff, když mluvil o absenci Hamiltona na shakedownu W16 v Bahrajnu.
Mercedes se v předsezónních testech ukázal jako silný konkurent, kdy zvládl více kol než jakýkoli jiný tým. Antonelli dokonce vedl časovou listinu na první den testů v dopolední části. Přesto bude mít Mercedes tvrdou konkurenci v podobě McLarenu, Red Bullu a Ferrari. Wolff také ocenil Hamiltonovu výkonnost během přípravy na sezónu a uvedl, že v roce 2025 bude cílem získat náskok před Britem.
Mercedes už naplno pracuje na nové éře Formule 1, která odstartuje v roce 2026 zásadní změnou technických pravidel. Podle Simoneho Restyho v ní vidí nejen obrovskou výzvu, ale i šanci vrátit se na vrchol, pokud tým správně odhadne vývojový směr.
Red Bull potvrdil, že má připravený nouzový plán pro případ jednozávodního zákazu startu Maxe Verstappena ve Formuli 1. I když je jeho absence nepravděpodobná, tým chce být připravený minimalizovat dopady na šampionát.
Velká cena Kanady je proslulá proměnlivým počasím, které často způsobuje chaos a mění závodní strategie. I letos panuje nejistota zda dorazí déšť, protože v Montréalu nikdy nevíte co přinese další oblak.
Situace Lewise Hamiltona ve Ferrari nabírá na vážnosti, protože sedminásobný mistr světa se zatím nedokázal plně sžít se svým novým vozem pro sezónu F1 2025.
Dvojnásobný mistr světa F1 a bývalý pilot McLarenu Mika Häkkinen vyjádřil překvapení nad tím, že Max Verstappen během Velké ceny Španělska nijak nezpochybnil rozhodnutí týmu Red Bull obout tvrdou směs pneumatik. Podle Fina bylo neobvyklé, že jezdec jeho kalibru nepokusil strategii více ovlivnit.
Přestup k Ferrari měl být pro Hamiltona vrcholem kariéry, ale zatím přináší spíše nejistotu než úspěchy. Sedminásobný mistr světa se stále adaptuje na nové prostředí, což vyvolává spekulace o jeho budoucnosti ve Formuli 1.
Flavio Briatore dal jasně najevo, že Alpine musí v roce 2026 pravidelně bojovat o stupně vítězů, jinak nemá šanci naplnit jeho ambice. Přechodné období končí a tým musí začít dokazovat svou konkurenceschopnost přímo na trati.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.