McLaren s monopostem MCL39 si získává pozornost výjimečně šetrným zacházením s pneumatikami, obzvlášť v průběhu závodů, což naplno potvrdil i výkon v Miami. Za tímto náskokem může stát chytrý systém chlazení brzd.
McLaren s monopostem MCL39 nadále poutá pozornost nejen rychlostí, ale především schopností šetrně zacházet s pneumatikami, zejména v náročných závodních podmínkách. Zatímco v kvalifikaci drží krok s Red Bullem, v závodě se jejich výkonnost zřetelně zvyšuje. Jasně to ukázal i podnik v Miami, kde Piastri s Norrisem dojeli s více než půlminutovým náskokem na zbytek startovního pole.
Zatímco konkurence zápasí s přehříváním pneumatik a ztrátou výkonu, McLaren si udržuje stabilitu. Podle inženýrů je klíčem k úspěchu efektivní správa tepla v brzdovém systému, zejména v chlazení zadních brzd. Týmy si všimly, že u MCL39 zůstávají zadní brzdy výrazně chladnější, což omezuje přenos tepla na kola a pneumatiky. Red Bull nasadil termální kamery a FIA po závodě v Miami provedla detailní kontrolu komponentů, která potvrdila, že vše je v souladu s předpisy.
V centru pozornosti je nyní technologie využívající fázově měnící se materiály, kterou poprvé nastínil bývalý inženýr Audi a Force Indie, Martin Buchan, jenž dříve spolupracoval i s McLaren Advanced Technologies. Ve své dizertaci se zaměřil na materiály, které při dosažení určité teploty mění skupenství, například z pevného na kapalné, čímž absorbují přebytečné teplo a brání dalšímu nárůstu teploty, informuje PlanetF1.
Buchan naznačuje, že tato technologie by mohla být součástí brzdového systému McLarenu. Pokud by se jeho teorie potvrdila, vysvětlovalo by to rozdíl mezi výkonem v kvalifikaci a závodě, kdy je dostatek času na aktivaci materiálu, který po ochlazení opět vrátí brzdy do původního stavu, aniž by zanechal stopy po neobvyklém řešení.
Zdroje z paddocku připouštějí, že McLaren v oblasti tepelného managementu výrazně vyčnívá. Pokud se potvrdí, že za tím stojí právě použití pokročilých materiálů, šlo by o jeden z nejchytřejších technických posunů posledních let na úrovni někdejšího DAS systému Mercedesu.
Zajímavou dohru má i loňský incident z Maďarska, kdy FIA upozornila McLaren na odkryté otvory v brzdových bubnech, tehdy šlo údajně o chybu. Dnes se ale nabízí jiný výklad: možná šlo o část vývoje právě těchto technologií.
A jak na to zareaguje konkurence? Pokud se fáze vývoje u McLarenu přehoupne do fáze výsledků, je pravděpodobné, že se ostatní týmy, včetně Red Bullu – pokusí něco podobného okopírovat. Ostatně, právě Red Bull v posledních závodech řeší zvláštní problémy s brzdami. Náhoda? Možná už zkoušejí vlastní cestu, která zatím není dotažená.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.