Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Red Bull je proslulý svou nekompromisní strategií při výběru jezdců a není neobvyklé, že v průběhu sezóny sáhne k výměně ve své sestavě. Nyní se zdá, že se historie opakuje – po pouhých dvou závodech sezóny 2025 se hovoří o tom, že Liam Lawson by mohl být nahrazen Júkim Cunodou. Ačkoli se to může zdát jako tvrdý zásah, není to pro rakouský tým nic nového.
Již od svého vstupu do F1 v roce 2005 Red Bull několikrát přeskupil jezdeckou sestavu kvůli výkonu, a to jak ve svém hlavním týmu, tak v sesterském Toro Rosso (nyní RB). Někdy se tento tah ukázal jako mistrovský tah, jindy však přinesl více otázek než odpovědí. Výrazným příkladem je třeba sezóna 2016, kdy Daniila Kvjata nahradil Max Verstappen. Mladý Nizozemec okamžitě vyhrál svůj první závod za Red Bull a stal se základem budoucí dominance týmu.
Ne všechny změny však měly takový dopad. Případ Pierre Gasly vs. Alex Albon v roce 2019 ukázal, že výměna jezdců nemusí vždy přinést okamžitý úspěch. Gasly měl problém držet krok s Verstappenem, ale Albon na tom nebyl o moc lépe a nakonec i on o místo přišel. Podobný osud potkal v roce 2023 Nycka de Vriese, který vydržel jen deset závodů, než byl nahrazen Danielem Ricciardem.
Red Bull často sází na mladé talenty ze své akademie, ale pokud se rychle neprokážou, bez váhání je vymění. To byl případ Jaimeho Alguersuariho a Sébastiena Buemiho v Toro Rosso, kteří sice dostali více času, ale nikdy nezískali šanci v hlavním týmu. I přesto, že Alguersuari patřil mezi nejmladší debutanty v historii F1, jeho kariéra ve Formuli 1 skončila brzy a nakonec se vydal jinou cestou.
Pokud se tedy Red Bull skutečně rozhodne po pouhých dvou závodech stáhnout Lawsona ve prospěch Cunody, bude to jen dalším potvrzením jejich nemilosrdného přístupu. Otázkou zůstává, zda je to dlouhodobě udržitelná strategie. Přestože tým díky této metodě objevil hvězdy jako Vettel nebo Verstappen, některé unáhlené změny vedly k destabilizaci a hledání náhradního řešení, píše Autospport.
Zda bude aktuální spekulovaná výměna přínosem, nebo jen dalším chaotickým přesunem v historii Red Bullu, ukáže až čas. Jedno je ale jisté – u tohoto týmu nemůže mít žádný jezdec jistotu, že ve svém kokpitu setrvá až do konce sezóny.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.