Úvodní závod sezóny 2025, Velká cena Austrálie, představoval pro šest nováčků náročnou výzvu, přičemž pouze jeden z nich dokázal projít celým závodem bez úhony.
Ačkoliv většina nováčků již měla zkušenosti s Formulí 1, na Velké ceně Austrálie 2025 jich odstartovalo šest, přičemž pouze jeden z nich si odnesl pozitivní dojmy, zatímco pro ostatní to byla náročná a poučná výzva.
Proměnlivé podmínky závodu způsobily čtyři havárie, jeden z nováčků měl těžký víkend a skončil poslední, zatímco Andrea Kimi Antonelli prokázal obrovský potenciál a skončil pátý v barvách Mercedesu.
Ať už ho považujete za přímého nástupce Lewise Hamiltona, nebo ne, Antonelli se od ostatních pěti nováčků jednoznačně odlišil. Startoval z 16. pozice, ale díky své vyspělosti se probojoval až na páté místo, přičemž předvedl několik výrazných předjížděcích manévrů, včetně dvou identických obratů, kdy po vlastní spinové chybě pustil zpět Nica Hülkenberga.
Šéf Mercedesu Toto Wolff výkon mladého jezdce ocenil slovy: „Byla to mega jízda.“ Antonelli, který se na chvíli dostal na čtvrté místo, byl nakonec penalizován za nebezpečné uvolnění do boxů a posunut na pátou příčku. „Podmínky byly pro první závod naprosto extrémní,“ zhodnotil závod Antonelli. „Byl to opravdu náročný závod, ale jsem spokojený s tím, jak jsem ho zvládl já i tým.“
Pro Olivera Bearmana bylo pozitivní, že vůbec dokončil závod za tým Haas, přičemž v trénincích havaroval a kvůli poškození auta vynechal druhé sezení. I v deštivých podmínkách měl problémy už loni v Brazílii, ale v Melbourne se přeci jen dostal až na cílovou čáru, i když jako poslední, informuje Motorsport.com.
„Je to úspěch, že jsem vůbec dokončil tak těžký závod,“ řekl britský závodník. „Chci se zaměřit na další závod a nechat minulost za sebou.“
Gabriel Bortoleto zaujmul tím, že v kvalifikaci porazil zkušenějšího týmového kolegu Nico Hülkenberga, což pro nováčka rozhodně nebylo špatné. Závod pro něj ale skončil havárií ve druhé polovině, přesto se z víkendu poučil a těšil se na další závody.
„Byl to dobrý víkend pro učení,“ řekl Bortoleto. „Neskončilo to podle našich očekávání, ale těším se na Čínu.“
Jack Doohan přišel na začátek sezóny pod velkým tlakem a ve své domácí Velké ceně havaroval už v úvodním kole. Tento výsledek jistě neprospěje spekulacím o jeho budoucnosti, ale on se rozhodl najít pozitiva. „Byl to nešťastný způsob, jak vypadnout, ale beru to jako lekci,“ řekl 22letý Australan. „Musím se poučit, abych to znovu neudělal.“
Isack Hadjar zaznamenal slušný výkon v kvalifikaci, když se umístil na 11. místě. Bohužel, během formace závodu ztratil kontrolu nad autem a havaroval, což znamenalo, že vůbec neodstartoval. Jeho smutek z této situace zmírnil otec Lewise Hamiltona, Anthony, který mu přišel vyjádřit podporu. „Jsem z toho opravdu zklamaný,“ řekl Hadjar. „Cítím se špatně, když něco takového způsobím.“
Liam Lawson, který byl povýšen do hlavního týmu Red Bull, se ocitl pod tlakem. Po kvalifikaci na 18. místě startoval z pit lane a závod pro něj skončil neúspěchem, když později havaroval. „Chtěli jsme riskovat, ale nakonec to nevyšlo,“ přiznal Lawson. „Doufám, že v Číně všechno napravíme.“
Druhý závod sezóny 2025, který se koná již tento víkend v Číně, bude pro nováčky příležitostí ukázat, jak se vypořádali s výzvami po náročné premiéře v Austrálii. Tento víkend bude mít speciální formát, protože se jedná o první sprintový víkend v roce, což znamená, že jezdci budou mít méně času na přípravu a každý moment bude rozhodující.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.