Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Fernando Alonso se po nedělní Velké ceně Velké Británie ostře ohradil proti jednomu z tradičních klišé Formule 1. Podle dvojnásobného mistra světa je představa, že v proměnlivých a deštivých podmínkách může jezdec „udělat rozdíl“ a překonat limity svého vozu, naprosto mylná. „Kdo tvrdí, že jezdec v takových podmínkách rozhoduje a vyhrává závody, mluví nesmysly,“ řekl Alonso bez obalu.
Španělský matador dojel na Silverstonu na devátém místě, zatímco jeho týmový kolega Lance Stroll chvíli bojoval o pódium, než nakonec klesl na sedmé místo. Závod patřil k těm nejchaotičtějším v sezoně, trať střídavě osychala a znovu klouzala, strategie se měnily během několika kol. Právě v takových závodech se často tvrdí, že zkušený jezdec může díky instinktu a citu pro adhezi rozhodnout ve svůj prospěch. Alonso však tento pohled odmítá jako „bullshit“.
„Mám zkušenosti, ale nemám přístup ke všem datům. Bez radaru, informací o teplotách pneumatik nebo přehledu o časech ostatních aut prostě nemohu udělat ideální rozhodnutí. Když mi tým řekne, že mám zajet do boxů, tak to udělám,“ vysvětlil Alonso, informuje RN365. Podle něj je role pilota v takových chvílích omezená. Může popisovat stav trati, ale klíčové je, co vyhodnotí inženýři na základě dat.
Alonso tím zároveň rozbíjí populární představu o pilotech jako samostatných hrdinech, kteří ve složitých podmínkách „cítí“ trať lépe než ostatní. V dnešní datově řízené Formuli 1 je podle něj rozhodující, jak efektivně tým pracuje s dostupnými informacemi. Jezdec je stále důležitý, ale jen jako součást celku, nikoliv jako ten, kdo sám vyhraje závod na vodě díky talentu nebo intuici.
Jeho otevřená slova jsou možná tvrdá, ale vycházejí z více než dvaceti let zkušeností a přes čtyř set odjetých závodů. V době, kdy F1 funguje na základě sofistikovaných simulací a datových modelů, se tak možná opravdu vytrácí prostor pro individuální genialitu, jakou si fanoušci s deštivými závody tradičně spojují.
Lewis Hamilton obdržel od komisařů trest za svou jízdu na cestě na startovní rošt při Velké ceně Nizozemska.
Oscar Piastri po dramatickém závodě v Zandvoortu zůstává nohama na zemi, přestože vede šampionát o 34 bodů. Australský jezdec upozorňuje, že sezóna je ještě dlouhá a jakékoli podcenění soupeřů by ho mohlo stát body i vítězství.
Charles Leclerc v Zandvoortu nedokončil závod kvůli kolizi s Kimim Antonellim. Pro Ferrari to byla další bolestná ztráta bodů a pro Leclerca frustrující vyústění víkendu, který začal slibně.
Lando Norris zažil velkou ránu, když musel v Zandvoortu odstoupit z Velké ceny Holandska. Přesto zůstává optimistický ohledně svých šancí na zisk titulu v letošní sezóně.
Pro Lewise Hamiltona se Velká cena Nizozemska změnila v noční můru, když narazil do zdi a musel závod předčasně ukončit. Incident znamenal další ztrátu bodů pro Ferrari.
Oscar Piastri měl v Zandvoortu navrch nad Landem Norrisem, ale vítězství si musel vybojovat při dvou restartech za Safety Carem. Jeho triumf stvrdil až šokující motorový výpadek týmového kolegy. Překvapením závodu se stal Isack Hadjar
Lewis Hamilton přiznal, že závěr před letní přestávkou byl pro něj noční můrou, ale kvalifikace na Zandvoortu mu vrátila optimismus.
Oliver Bearman z týmu Haas dokázal proměnit problémy v kvalifikaci na Velké ceně Nizozemska ve svůj prospěch. Britský nováček vyměnil novou motorovou jednotku od Ferrari, což mu dává větší volnost v nadcházejících závodech, ale bude startovat z pit lane.
Kimi Antonelli ukončil páteční trénink v Zandvoortu předčasně, když zaparkoval svůj Mercedes v kačírku. Pro nováčka to znamenalo ztrátu cenných kol a dat na náročné trati u Severního moře.
Isack Hadjar předvedl v Zandvoortu skvělý výkon a vybojoval čtvrté místo na startu. Pro francouzského mladíka je to zatím nejlepší kvalifikační výsledek v F1.
Red Bullu dochází trpělivost. Helmut Marko oznámil, že Yuki Tsunoda má čas do Grand Prix Mexika, aby prokázal, že si zaslouží místo v Red Bullu pro sezónu 2026 po boku Maxe Verstappena.
Oscar Piastri vybojoval překvapivě pole position na Velkou cenu Holandska, když překonal svého týmového kolegu Landa Norrise, jenž ovládl všechny páteční tréninky.