Lando Norris a Oscar Piastri dorazili do Španělska s tříbodovým rozdílem a potvrzují, že McLaren patří mezi nejvyrovnanější týmy sezony. Přestože se spekuluje o možných týmových příkazech, Piastri trvá na tom, že je zatím čas nechat oba jezdce závodit na rovinu.
Je pozoruhodné, že uprostřed velkého zájmu o zpřísnění pravidel pro takzvaná „flexi-křídla“ a při očekávání, že trať v Barceloně bude tentokrát vyhovovat Red Bullu, směřovaly hlavní otázky směřované na Oscara Piastriho před španělskou Grand Prix k jeho týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Čtyři vítězství v této sezóně, včetně tří v řadě mezi Verstappenovými triumfy na Suzuce a v Imole, umožnila Piastrimu dohnat a dokonce předstihnout Norrise v mistrovství jezdců poté, co v úvodním závodě kvůli smyku skončil devátý.
Norrisovo vítězství v Monaku však otočilo momentální situaci a Piastri nyní vede jen o tři body, 161 ku 158, přičemž Verstappen je jejich nejbližším pronásledovatelem s 136 body.
Minulou sezonu McLaren možná trochu váhal s plnou podporou britského jezdce, když se stal hlavním soupeřem Verstappena. To vedlo k nepříjemným momentům na Hungaroringu a Monze, zejména při druhém z nich, kdy Piastri předjel Norrise už v první zatáčce a dokončil před ním, což Norrisovi vzalo cenné body.
Podmínky v šampionátu jsou nyní trochu jiné, ale Piastri jasně uvedl, že tato situace byla předvídána a připravena a že ani jeden z jezdců nechce zbytečně promarnit výhodu a důvěru McLarenu.
„Myslím, že když jsme vstupovali do sezóny, věděli jsme, že je nemožné mít své osobní cíle dokonale v souladu s cíli týmu,“ řekl Piastri. „Jasně jsme si řekli, že ačkoliv oba chceme vyhrávat, víme, že týmové cíle a osobní cíle nemusí být vždy úplně stejné. Tým o tom ví a my jsme o tom otevřeně mluvili už na konci loňska, když jsme si uvědomili, že pokud budeme mít stejně silné auto jako na konci sezóny, může nastat situace, kdy budeme soupeřit přímo spolu. Ale nikdy neuděláme nic nesportovního nebo co by mohlo poškodit tým nebo nás samotné, sdělil PIastri.
„My, Lando i já, chceme každý závod porazit toho druhého, ale vždy s respektem a bez ničení vztahů nebo týmové atmosféry. Nejde nám jen o jednu šanci na titul, oba chceme v McLarenu zůstat dlouhodobě a každý rok bojovat o šampionát. Oba chápeme, že by bylo nerozumné snažit se vyhrát jediný titul za cenu toho, že tím všechno pokazíme."
Zde lze nalézt jasnou paralelu s dřívějším obdobím McLarenu, kdy dvojice tehdy největších jezdců vedla k sebedestruktivním rozepřím. Ayrton Senna a Alain Prost každý získal titul mistra světa s týmem z Wokingu v letech 1988 a 1989, ale na konci druhé sezóny byl jejich vzájemný vztah natolik špatný, že spolu komunikovali jen prostřednictvím prostředníka.
Senna přišel do McLarenu, aby si poměřil síly s jezdcem, kterého považoval za nejlepšího soupeře, a aby získal lepší auto než měl u Lotusu. Rozkol podle všeho začal spor o předzávodní dohodu, podle níž jezdec jedoucí za týmovým kolegou po startu neměl útočit na jeho pozici v první zatáčce.
Na Imole v roce 1988 cítil Prost, že Senna tuto dohodu porušil, avšak závod byl restartován, takže Senna považoval dohodu za neplatnou.
Diskuze o profesní etiketě se pak zvrhly v drobné spory na trati i mimo ni, včetně stížností, že tým preferuje jednoho jezdce lepší technikou.
Nebylo to ani poprvé, ani naposledy, kdy se týmoví kolegové v elitním týmu neměli v lásce nebo dokonce kolidovali na trati. Ačkoliv pohled na dva McLareny spojené v zatáčce na Suzuce v roce 1989 byl méně chaotický než kolize mezi Lewisem Hamiltonem a Nicem Rosbergem v Barceloně v roce 2016.
Nicméně takové spory někdy stály tým i jezdce cenné body a tituly, jako když Prost získal tituly v letech 1986 a 1987 zatímco kolegové ve Williamsu Nelson Piquet a Nigel Mansell si vzájemně brali body.
McLaren získal konstruktérský titul loni poprvé od roku 1998 a letos chce přidat i titul jezdců, který ve Wokingu chybí od roku 2008, kdy vyhrál Lewis Hamilton.
Tým nechce ohrozit tyto ambice ani se dostat do situace, kdy by musel řešit konflikty mezi svými jezdci, kteří jsou vázáni smlouvami i na příští sezóny.
Smlouva Landa Norrise platí minimálně do konce roku 2026 s možností prodloužení, zatímco Piastri má smlouvu prodlouženou na dobu neurčitou, která začíná po roce 2026.
McLaren proto pravděpodobně nebude vydávat týmové příkazy ve prospěch jednoho jezdce, pokud si někdo z nich nevytvoří jasný bodový náskok a tým bude stále v boji s rivaly z jiných stájí.
„Myslím, že jakmile to bude matematicky nemožné, asi ano,“ řekl Piastri na otázku, zda by mohly přijít týmové příkazy. „Ale teď oba chceme vyhrát, bojovat o titul a sbírat body sami za sebe. Samozřejmě pokud přijde chvíle, kdy to bude opravdu nemožné nebo velmi blízko, pak se to možná změní, ale zatím si to nedovedu představit.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.