Lando Norris a Oscar Piastri dorazili do Španělska s tříbodovým rozdílem a potvrzují, že McLaren patří mezi nejvyrovnanější týmy sezony. Přestože se spekuluje o možných týmových příkazech, Piastri trvá na tom, že je zatím čas nechat oba jezdce závodit na rovinu.
Je pozoruhodné, že uprostřed velkého zájmu o zpřísnění pravidel pro takzvaná „flexi-křídla“ a při očekávání, že trať v Barceloně bude tentokrát vyhovovat Red Bullu, směřovaly hlavní otázky směřované na Oscara Piastriho před španělskou Grand Prix k jeho týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Čtyři vítězství v této sezóně, včetně tří v řadě mezi Verstappenovými triumfy na Suzuce a v Imole, umožnila Piastrimu dohnat a dokonce předstihnout Norrise v mistrovství jezdců poté, co v úvodním závodě kvůli smyku skončil devátý.
Norrisovo vítězství v Monaku však otočilo momentální situaci a Piastri nyní vede jen o tři body, 161 ku 158, přičemž Verstappen je jejich nejbližším pronásledovatelem s 136 body.
Minulou sezonu McLaren možná trochu váhal s plnou podporou britského jezdce, když se stal hlavním soupeřem Verstappena. To vedlo k nepříjemným momentům na Hungaroringu a Monze, zejména při druhém z nich, kdy Piastri předjel Norrise už v první zatáčce a dokončil před ním, což Norrisovi vzalo cenné body.
Podmínky v šampionátu jsou nyní trochu jiné, ale Piastri jasně uvedl, že tato situace byla předvídána a připravena a že ani jeden z jezdců nechce zbytečně promarnit výhodu a důvěru McLarenu.
„Myslím, že když jsme vstupovali do sezóny, věděli jsme, že je nemožné mít své osobní cíle dokonale v souladu s cíli týmu,“ řekl Piastri. „Jasně jsme si řekli, že ačkoliv oba chceme vyhrávat, víme, že týmové cíle a osobní cíle nemusí být vždy úplně stejné. Tým o tom ví a my jsme o tom otevřeně mluvili už na konci loňska, když jsme si uvědomili, že pokud budeme mít stejně silné auto jako na konci sezóny, může nastat situace, kdy budeme soupeřit přímo spolu. Ale nikdy neuděláme nic nesportovního nebo co by mohlo poškodit tým nebo nás samotné, sdělil PIastri.
„My, Lando i já, chceme každý závod porazit toho druhého, ale vždy s respektem a bez ničení vztahů nebo týmové atmosféry. Nejde nám jen o jednu šanci na titul, oba chceme v McLarenu zůstat dlouhodobě a každý rok bojovat o šampionát. Oba chápeme, že by bylo nerozumné snažit se vyhrát jediný titul za cenu toho, že tím všechno pokazíme."
Zde lze nalézt jasnou paralelu s dřívějším obdobím McLarenu, kdy dvojice tehdy největších jezdců vedla k sebedestruktivním rozepřím. Ayrton Senna a Alain Prost každý získal titul mistra světa s týmem z Wokingu v letech 1988 a 1989, ale na konci druhé sezóny byl jejich vzájemný vztah natolik špatný, že spolu komunikovali jen prostřednictvím prostředníka.
Senna přišel do McLarenu, aby si poměřil síly s jezdcem, kterého považoval za nejlepšího soupeře, a aby získal lepší auto než měl u Lotusu. Rozkol podle všeho začal spor o předzávodní dohodu, podle níž jezdec jedoucí za týmovým kolegou po startu neměl útočit na jeho pozici v první zatáčce.
Na Imole v roce 1988 cítil Prost, že Senna tuto dohodu porušil, avšak závod byl restartován, takže Senna považoval dohodu za neplatnou.
Diskuze o profesní etiketě se pak zvrhly v drobné spory na trati i mimo ni, včetně stížností, že tým preferuje jednoho jezdce lepší technikou.
Nebylo to ani poprvé, ani naposledy, kdy se týmoví kolegové v elitním týmu neměli v lásce nebo dokonce kolidovali na trati. Ačkoliv pohled na dva McLareny spojené v zatáčce na Suzuce v roce 1989 byl méně chaotický než kolize mezi Lewisem Hamiltonem a Nicem Rosbergem v Barceloně v roce 2016.
Nicméně takové spory někdy stály tým i jezdce cenné body a tituly, jako když Prost získal tituly v letech 1986 a 1987 zatímco kolegové ve Williamsu Nelson Piquet a Nigel Mansell si vzájemně brali body.
McLaren získal konstruktérský titul loni poprvé od roku 1998 a letos chce přidat i titul jezdců, který ve Wokingu chybí od roku 2008, kdy vyhrál Lewis Hamilton.
Tým nechce ohrozit tyto ambice ani se dostat do situace, kdy by musel řešit konflikty mezi svými jezdci, kteří jsou vázáni smlouvami i na příští sezóny.
Smlouva Landa Norrise platí minimálně do konce roku 2026 s možností prodloužení, zatímco Piastri má smlouvu prodlouženou na dobu neurčitou, která začíná po roce 2026.
McLaren proto pravděpodobně nebude vydávat týmové příkazy ve prospěch jednoho jezdce, pokud si někdo z nich nevytvoří jasný bodový náskok a tým bude stále v boji s rivaly z jiných stájí.
„Myslím, že jakmile to bude matematicky nemožné, asi ano,“ řekl Piastri na otázku, zda by mohly přijít týmové příkazy. „Ale teď oba chceme vyhrát, bojovat o titul a sbírat body sami za sebe. Samozřejmě pokud přijde chvíle, kdy to bude opravdu nemožné nebo velmi blízko, pak se to možná změní, ale zatím si to nedovedu představit.“
Zatímco hollywoodská premiéra filmu F1 lákala jezdce do New Yorku, Max Verstappen zvolil jinou cestu. Místo červeného koberce zamířil do Evropy.
V New Yorku se v pondělí večer uskutečnila slavnostní premiéra dlouho očekávaného filmu F1: The Movie. Na červený koberec dorazily desítky jezdců a osobností ze světa motorsportu – až na jednu výjimku. Trojnásobný šampion Max Verstappen se premiéry záměrně nezúčastnil. Místo světel reflektorů si zvolil klidné chvíle s novorozenou dcerou Lily.
Christian Horner vyjádřil spokojenost s bezchybným výkonem Maxe Verstappena během Velké ceny Kanady v Montrealu. Nizozemský jezdec z druhé pozice na startu dokázal vytěžit maximální možný výsledek a dojel těsně za vítězným Georgem Russellem, přestože se mu nepodařilo výrazněji zaútočit na vedení.
Nico Rosberg varoval, že nehoda Landa Norrise v Kanadě by mohla mít výrazný dopad na jeho psychiku. Podle bývalého šampiona F1 takové incidenty často ovlivňují sebevědomí i těch nejlepších jezdců.
Charles Leclerc po náročné Velké ceně Kanady přiznal, že jeho výkon nebyl ideální a kritizoval strategii Ferrari, která ho podle něj stála lepší výsledek. Zdůraznil ale, že necítí potřebu někomu něco dokazovat a raději se soustředí na další závody
Max Verstappen dojel v Kanadě druhý těsně za Georgem Russellem, přičemž závěr závodu přinesl napínavý a férový souboj. Oba piloti předvedli odvahu i vzájemný respekt, který dodal bitvě na dramatičnosti i lidském rozměru.
FIA zahájila šetření souboje mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim během závěru Velké ceny Kanady. Incident výrazně ovlivnil průběh závodu a může mít dopad na týmovou strategii McLarenu.
George Russell si udržel vítězství v Kanadě poté, co komisaři zamítli protest Red Bullu. Rozhodnutí potvrdilo čistotu jeho závodu a nezměnilo pořadí.
Během Velké ceny Kanady se střetli jezdci McLarenu Lando Norris a Oscar Piastri, což výrazně ovlivnilo průběh závodu. Incident vyvolal pozornost fanoušků i odborníků a otevřel debatu o týmové strategii a agresivitě.
Lewis Hamilton v úvodu závodu v Montrealu srazil sviště, který se objevil na trati. Kolize způsobila poškození jeho vozu a prakticky zmařila šanci na dobrý výsledek.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.