Nová pravidla omezující flexibilitu předních křídel od španělské Grand Prix mohou výrazně ovlivnit výkonnost týmů ve Formuli 1, protože ohýbání křídel pomáhá zlepšit aerodynamickou rovnováhu a stabilitu vozu.
Nová omezení flexibility předních křídel, která vstupují v platnost právě na španělskou Grand Prix, mohou významně zasáhnout do výkonnosti některých týmů. Otázkou zůstává, kdo na tom tratí a kdo naopak získá.
Hlavním důvodem, proč se týmy snaží, aby se přední křídlo co nejvíce ohýbalo, je lepší aerodynamická rovnováha při různých rychlostech. Když je křídlo v základní pozici, zvyšuje přítlak na přední nápravu při nižších rychlostech, což pomáhá lépe ovládat vůz v zatáčkách. Jak ale rychlost roste, úhel křídla se snižuje, tlak se posune dozadu a vůz tak získá větší stabilitu v rychlých zatáčkách.
Proč tedy nesnížit úhel křídla hned? „Ano, pomohlo by to v pomalých a středně rychlých zatáčkách, ale riskovali byste, že při vysoké rychlosti skončíte v bariéře,“ vysvětluje Gary, expert na techniku F1, pro The Race. Týmy proto hledají kompromis, který co nejvíce šetří čas na kolo, aniž by ohrozil stabilitu vozu.
Zajímavé je, že některé problémy s vyvážením vozu jsou způsobeny i konstrukcí samotné podlahy vozu. Pokud má podlaha vyšší přítlak více vpředu, zvyšuje to nervozitu vozu v rychlých zatáčkách. Tento rozdíl může být pouhých 5 až 10 centimetrů, ale jeho dopad je značný.
McLaren podle všeho využívá rozsáhlejší přední křídlo, které posouvá střed tlakové síly více dozadu a zajišťuje lepší aerodynamickou stabilitu v celém rozsahu rychlostí. „Nemyslím, že budou muset dělat velké úpravy,“ říká Gary. Malá změna tuhé konstrukce by měla mít jen minimální dopad.
Mercedes nasadil novou nosní část připojenou přímo k nejpřednějšímu prvku křídla. To podle odborníků může zhoršit proudění vzduchu pod vozem a snížit konzistenci přítlaku. „Pokud budou muset zpevnit křídlo, může to u nich mít větší negativní efekt, protože mají střed tlakové síly více vpředu,“ komentuje Gary.
Red Bull má tvar křídla navržený tak, že při ohybu se střed tlakové síly posouvá výrazně dozadu. To jim může pomoci stabilizovat vůz, ale zároveň je třeba sledovat možné negativní efekty na proudění vzduchu pod podlahou. „Předpokládám, že jim změna příliš nepomůže, spíše zkomplikuje vyvážení,“ dodává expert.
Ferrari stále hledá optimální přítlak na přední nápravě a používá na křídle tzv. Gurneyho hranu, která zvyšuje přítlak v pomalých zatáčkách. Jejich problém ale podle všeho spočívá spíše v podlaze vozu, která je na nízkých tratích, jako je Monaco, méně kritická. „Na běžnějších okruzích, jako Barcelona, kde je třeba nízká světlá výška, by mohli trpět víc,“ uvádí Gary. Zpevnění křídla by pak mohlo jejich situaci ještě zhoršit.
Závěrem je zajímavé, že některé týmy mohly již v Imole otestovat úpravy kvůli novým pravidlům. „To by mohlo vysvětlovat, proč Mercedes a Ferrari na tomto okruhu vypadali o něco slabší,“ dodává expert. Na druhou stranu může být flexibilní přední křídlo zrádné, pokud ho tým nedokáže správně nastavit, může to být na škodu.
Nadcházející Velká cena Španělska bude proto napínavým měřítkem toho, jak týmy zvládnou nové omezení flexibility křídel a jak se to projeví na jejich výkonnosti.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.