Sezóna představování nových vozů pro rok 2025 pomalu začíná a McLaren se stal včera prvním týmem, který na slavném okruhu ve Silverstonu odhalil své nejnovější očekávání pro novou sezonu.
Neočekávané představení nového MCL39 nám poprvé umožňuje nahlédnout do strategií týmů, jak se hodlají vypořádat s tímto přechodným rokem, než se jejich pozornost plně zaměří na revoluční pravidla chystaná pro sezónu 2026.
Nový McLaren MCL39 nezklamal očekávání a ukázal, že tým dokázal navázat na dynamiku z předchozí sezóny.
Jako loňští šampioni Poháru konstruktérů se inženýři McLarenu zaměřili na několik významných změn, které by měly vůz posunout na vyšší úroveň. MCL39 se opírá o evoluci předešlého konceptu, přičemž určité klíčové oblasti prošly úpravami s cílem zlepšit výkon a efektivitu vozu.
Jednou z patrných oblastí vývoje je přední křídlo, které zůstalo stejné jako v roce 2024, kdy McLaren tento design představil při Velké ceně Spojených států. Přesto však proběhly úpravy v oblasti přídě, kde se zdá, že horní plocha kolem krytů palubních kamer byla více zapuštěna. Je však otázkou, zda jde o skutečnou změnu, nebo pouze vizuální efekt způsobený kamuflážním lakováním vozu.
Podstatnou inovací je také přepracované přední zavěšení. Ačkoli tým stále využívá uspořádání táhla, došlo k úpravě horního lichoběžníkového ramene. Tento prvek byl posunut ještě níže na podvozek ve srovnání s předchozím modelem MCL38, což by mělo přinést lepší mechanickou stabilitu a zlepšit aerodynamiku. Tato změna byla vizuálně zdůrazněna srovnávacími snímky, které ukazují posun ramene dolů na podvozku.
Výhody těchto úprav by se měly projevit nejen v lepších jízdních vlastnostech, ale také v celkové aerodynamické efektivitě. Nižší umístění ramene může zlepšit vlastnosti proti potápění vozu při brzdění, zatímco pečlivé nastavení aerodynamického proudění napovídá, že McLaren našel ideální kompromis mezi mechanickou stabilitou a aerodynamickým výkonem. Jak se MCL39 osvědčí na trati, ukážou až první závody sezóny.
McLaren MCL39 prošel několika důležitými změnami, které se dotkly nejen aerodynamiky, ale i chladicího systému a brzdového kanálu. Zdá se, že úprava tvaru a velikosti vstupu předního brzdového kanálu by mohla naznačovat i změny v samotných brzdových komponentách. Zda se jedná pouze o lepší řízení průtoku vzduchu, nebo o nový brzdový systém, bude jasnější až při důkladnější analýze během předsezónních testů.
Tým se také zaměřil na optimalizaci chlazení vozu, což se projevilo zejména na airboxu a bočních podech. Airbox nyní získal oválnější tvar, přičemž boční kanály vedle hlavního trojúhelníkového vstupu byly rozšířeny. Další viditelnou změnou jsou revidované vstupy bočnic, které mají nyní profil ve tvaru písmene P. Tento koncept, poprvé představený Ferrari v roce 2023, pomáhá snižovat aerodynamické ztráty a optimalizovat proudění vzduchu podél podvozku.
Další novinkou je přídavný výstup vzduchu v oblasti bočního mytí a před zadní částí vozu, což může naznačovat inspiraci McLarenu řešením Red Bullu RB20. Změna tvaru vstupu pro sidepod umožnila lepší podříznutí této části vozu, i když se zdá, že zbytek karoserie zůstal relativně beze změn. Kromě toho byl vylepšen držák vnějšího zrcátka, který nyní slouží i jako aerodynamický prvek, a vnitřní montáž byla přepracována do tvaru T, což zlepšuje proudění vzduchu.
McLaren rovněž přidal dvouprvkový vertikální winglet v oblasti Halo, podobně jako Ferrari a Aston Martin v minulé sezóně. Změny na krytu motoru umožnily užší tvar karoserie a přepracování uspořádání žraločí ploutve, což přispívá k lepší aerodynamické efektivitě. Zadní křídlo zůstává stejné jako při Velké ceně Brazílie 2024 a v této fázi nevykazuje žádné nové prvky.
I když podlaha vozu zatím nenabízí žádná revoluční řešení, je jasné, že jak soupeři, tak fanoušci budou McLaren MCL39 pečlivě sledovat během nadcházejících testů.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.