Formule 1 po překonání finanční krize a pandemie covid-19 čelí nové výzvě v podobě celních poplatků zavedených Spojenými státy. Tyto změny mohou ovlivnit mezinárodní logistiku a fungování týmů závislých na globálním dodavatelském řetězci.
Formule 1 se připravuje na možné dopady nově zavedených celních tarifů amerického prezidenta Donalda Trumpa, jak upozorňuje odborník na motorsport Mark Gallagher. I když Trump v posledních dnech oznámil 90denní pozastavení vyšších cel pro několik zemí, F1 již pocítila vliv těchto změn, zejména během japonské Grand Prix, která byla první po jejich vyhlášení. Zatím není jasné, jak přesně se tyto tarify dotknou série, ale některé oblasti budou jistě ovlivněny.
Automobilový průmysl bude pravděpodobně negativně ovlivněn novými celními poplatky, které byly zavedeny kvůli tomu, co Trump a jeho administrativní tým považovali za nespravedlivý systém v oblasti dovozu a vývozu automobilů a jejich součástí. Podle Gallaghera by tyto tarify mohly mít významný dopad na týmy ve Formuli 1, přičemž největší riziko čelí značky jako Mercedes, Ferrari a McLaren, které mají silné zastoupení na americkém trhu, píše Motorsport.com.
Gallagher uvedl, že například McLaren prodal 46 % všech svých vozů v Severní Americe, přičemž většina z nich šla do USA. Ferrari, které má Kalifornii jako jeden z největších trhů, prodává 25 % svých vozů právě v USA. Tento vliv celních tarifů na značky a jejich prodeje v Americe může mít dalekosáhlé důsledky pro ekonomiku F1.
Haas, jediný americký tým na startovním roštu, zatím nečeká přímý dopad na své operace. Nicméně Haas Automation, výrobce strojů spojený s týmem, vyjádřil obavy z možného poklesu poptávky a zastavení nových investic. Firma varuje, že výrazné snížení poptávky po jejich strojích by mohlo mít negativní dopad na americký strojírenský průmysl a národní bezpečnost.
Pokud celní opatření zasáhnou nejen týmy, ale i jejich sponzory a partnery, mohou nastat dlouhodobé finanční problémy. Mark Gallagher upozorňuje, že tento vývoj by mohl ovlivnit jednání o sezóně 2026, pokud ekonomická nejistota a celní otázky přetrvají až do léta nebo podzimu.
Liberty Media, vlastnící F1, mají před sebou složitý úkol vyrovnat se s těmito novými ekonomickými výzvami, i když Gallagher věří, že není důvod k panice. Formule 1 již čelila těžkým výzvám v minulosti, například v souvislosti s bankrotem několika významných automobilových značek během finanční krize v roce 2008.
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.
Lando Norris odstartuje do VC Bahrajnu 2025 až ze šesté příčky se ztrátou čtyř desetin na týmového kolegu Piastriho. Přiznal, že nerozumí tomu, proč z rychlého McLarenu MCL39 nedokáže dostat maximum.
George Russell a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizaci v podobě ztráty jednoho místa na startu za předčasný výjezd do boxů během červené vlajky v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu.
Zatímco Ferrari slavilo skvělý výkon Charlese Leclerca, Lewis Hamilton musel po kvalifikaci na okruhu v Bahrajnu spolknout hořkou pilulku – zajel až devátý nejrychlejší čas.
Max Verstappen odstartuje do Velké ceny Bahrajnu ze sedmé pozice. V kvalifikaci ho brzdily technické potíže, stěžoval si na špatný pocit z brzd a nedostatek přilnavosti, kvůli kterým nemohl zajet lepší čas.
Oscar Piastri si v dramatické kvalifikaci vyjel pole position pro Velkou cenu Bahrajnu, když ustál těsný tlak soupeřů v závěru. Přestože McLaren vypadal dominantně, finální souboj o čelo byl napínavější, než se čekalo.
Oscar Piastri dominoval třetímu tréninku na Grand Prix v Bahrajnu, když zajel čas 1:31.646. Tento výkon mu zajistil první místo, přičemž na druhého jezdce mimo tým McLaren měl náskok přes osm desetin sekundy.
Lando Norris vede před nedělní Velkou cenou Bahrajnu o 13 bodů před týmovým kolegou Oscarem Piastrim z McLarenu. Max Verstappen je jen o bod za Piastrim, což vytváří napjatý trojstranný souboj o titul, který začíná nabírat reálné kontury.