Formule 1 po překonání finanční krize a pandemie covid-19 čelí nové výzvě v podobě celních poplatků zavedených Spojenými státy. Tyto změny mohou ovlivnit mezinárodní logistiku a fungování týmů závislých na globálním dodavatelském řetězci.
Formule 1 se připravuje na možné dopady nově zavedených celních tarifů amerického prezidenta Donalda Trumpa, jak upozorňuje odborník na motorsport Mark Gallagher. I když Trump v posledních dnech oznámil 90denní pozastavení vyšších cel pro několik zemí, F1 již pocítila vliv těchto změn, zejména během japonské Grand Prix, která byla první po jejich vyhlášení. Zatím není jasné, jak přesně se tyto tarify dotknou série, ale některé oblasti budou jistě ovlivněny.
Automobilový průmysl bude pravděpodobně negativně ovlivněn novými celními poplatky, které byly zavedeny kvůli tomu, co Trump a jeho administrativní tým považovali za nespravedlivý systém v oblasti dovozu a vývozu automobilů a jejich součástí. Podle Gallaghera by tyto tarify mohly mít významný dopad na týmy ve Formuli 1, přičemž největší riziko čelí značky jako Mercedes, Ferrari a McLaren, které mají silné zastoupení na americkém trhu, píše Motorsport.com.
Gallagher uvedl, že například McLaren prodal 46 % všech svých vozů v Severní Americe, přičemž většina z nich šla do USA. Ferrari, které má Kalifornii jako jeden z největších trhů, prodává 25 % svých vozů právě v USA. Tento vliv celních tarifů na značky a jejich prodeje v Americe může mít dalekosáhlé důsledky pro ekonomiku F1.
Haas, jediný americký tým na startovním roštu, zatím nečeká přímý dopad na své operace. Nicméně Haas Automation, výrobce strojů spojený s týmem, vyjádřil obavy z možného poklesu poptávky a zastavení nových investic. Firma varuje, že výrazné snížení poptávky po jejich strojích by mohlo mít negativní dopad na americký strojírenský průmysl a národní bezpečnost.
Pokud celní opatření zasáhnou nejen týmy, ale i jejich sponzory a partnery, mohou nastat dlouhodobé finanční problémy. Mark Gallagher upozorňuje, že tento vývoj by mohl ovlivnit jednání o sezóně 2026, pokud ekonomická nejistota a celní otázky přetrvají až do léta nebo podzimu.
Liberty Media, vlastnící F1, mají před sebou složitý úkol vyrovnat se s těmito novými ekonomickými výzvami, i když Gallagher věří, že není důvod k panice. Formule 1 již čelila těžkým výzvám v minulosti, například v souvislosti s bankrotem několika významných automobilových značek během finanční krize v roce 2008.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.