Formule 1 po překonání finanční krize a pandemie covid-19 čelí nové výzvě v podobě celních poplatků zavedených Spojenými státy. Tyto změny mohou ovlivnit mezinárodní logistiku a fungování týmů závislých na globálním dodavatelském řetězci.
Formule 1 se připravuje na možné dopady nově zavedených celních tarifů amerického prezidenta Donalda Trumpa, jak upozorňuje odborník na motorsport Mark Gallagher. I když Trump v posledních dnech oznámil 90denní pozastavení vyšších cel pro několik zemí, F1 již pocítila vliv těchto změn, zejména během japonské Grand Prix, která byla první po jejich vyhlášení. Zatím není jasné, jak přesně se tyto tarify dotknou série, ale některé oblasti budou jistě ovlivněny.
Automobilový průmysl bude pravděpodobně negativně ovlivněn novými celními poplatky, které byly zavedeny kvůli tomu, co Trump a jeho administrativní tým považovali za nespravedlivý systém v oblasti dovozu a vývozu automobilů a jejich součástí. Podle Gallaghera by tyto tarify mohly mít významný dopad na týmy ve Formuli 1, přičemž největší riziko čelí značky jako Mercedes, Ferrari a McLaren, které mají silné zastoupení na americkém trhu, píše Motorsport.com.
Gallagher uvedl, že například McLaren prodal 46 % všech svých vozů v Severní Americe, přičemž většina z nich šla do USA. Ferrari, které má Kalifornii jako jeden z největších trhů, prodává 25 % svých vozů právě v USA. Tento vliv celních tarifů na značky a jejich prodeje v Americe může mít dalekosáhlé důsledky pro ekonomiku F1.
Haas, jediný americký tým na startovním roštu, zatím nečeká přímý dopad na své operace. Nicméně Haas Automation, výrobce strojů spojený s týmem, vyjádřil obavy z možného poklesu poptávky a zastavení nových investic. Firma varuje, že výrazné snížení poptávky po jejich strojích by mohlo mít negativní dopad na americký strojírenský průmysl a národní bezpečnost.
Pokud celní opatření zasáhnou nejen týmy, ale i jejich sponzory a partnery, mohou nastat dlouhodobé finanční problémy. Mark Gallagher upozorňuje, že tento vývoj by mohl ovlivnit jednání o sezóně 2026, pokud ekonomická nejistota a celní otázky přetrvají až do léta nebo podzimu.
Liberty Media, vlastnící F1, mají před sebou složitý úkol vyrovnat se s těmito novými ekonomickými výzvami, i když Gallagher věří, že není důvod k panice. Formule 1 již čelila těžkým výzvám v minulosti, například v souvislosti s bankrotem několika významných automobilových značek během finanční krize v roce 2008.
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.