Nová hrozba pro F1: Celní poplatky USA ohrožují globální dodavatelské řetězce

Lando Norris v čele závodu v Melbourně (2025).
Lando Norris v čele závodu v Melbourně (2025)., foto: McLaren
Josef Mráček 10. dubna 2025 10:45
Sdílej:

Formule 1 po překonání finanční krize a pandemie covid-19 čelí nové výzvě v podobě celních poplatků zavedených Spojenými státy. Tyto změny mohou ovlivnit mezinárodní logistiku a fungování týmů závislých na globálním dodavatelském řetězci.

Formule 1 se připravuje na možné dopady nově zavedených celních tarifů amerického prezidenta Donalda Trumpa, jak upozorňuje odborník na motorsport Mark Gallagher. I když Trump v posledních dnech oznámil 90denní pozastavení vyšších cel pro několik zemí, F1 již pocítila vliv těchto změn, zejména během japonské Grand Prix, která byla první po jejich vyhlášení. Zatím není jasné, jak přesně se tyto tarify dotknou série, ale některé oblasti budou jistě ovlivněny.

Automobilový průmysl bude pravděpodobně negativně ovlivněn novými celními poplatky, které byly zavedeny kvůli tomu, co Trump a jeho administrativní tým považovali za nespravedlivý systém v oblasti dovozu a vývozu automobilů a jejich součástí. Podle Gallaghera by tyto tarify mohly mít významný dopad na týmy ve Formuli 1, přičemž největší riziko čelí značky jako Mercedes, Ferrari a McLaren, které mají silné zastoupení na americkém trhu, píše Motorsport.com.

Gallagher uvedl, že například McLaren prodal 46 % všech svých vozů v Severní Americe, přičemž většina z nich šla do USA. Ferrari, které má Kalifornii jako jeden z největších trhů, prodává 25 % svých vozů právě v USA. Tento vliv celních tarifů na značky a jejich prodeje v Americe může mít dalekosáhlé důsledky pro ekonomiku F1.

Haas, jediný americký tým na startovním roštu, zatím nečeká přímý dopad na své operace. Nicméně Haas Automation, výrobce strojů spojený s týmem, vyjádřil obavy z možného poklesu poptávky a zastavení nových investic. Firma varuje, že výrazné snížení poptávky po jejich strojích by mohlo mít negativní dopad na americký strojírenský průmysl a národní bezpečnost.

Pokud celní opatření zasáhnou nejen týmy, ale i jejich sponzory a partnery, mohou nastat dlouhodobé finanční problémy. Mark Gallagher upozorňuje, že tento vývoj by mohl ovlivnit jednání o sezóně 2026, pokud ekonomická nejistota a celní otázky přetrvají až do léta nebo podzimu.

Liberty Media, vlastnící F1, mají před sebou složitý úkol vyrovnat se s těmito novými ekonomickými výzvami, i když Gallagher věří, že není důvod k panice. Formule 1 již čelila těžkým výzvám v minulosti, například v souvislosti s bankrotem několika významných automobilových značek během finanční krize v roce 2008.

Stalo se