Norris odmítá spekulace: Zásah FIA proti flexibilním křídlům není útok na McLaren

Lando Norris
Lando Norris, foto: McLaren
Josef Mráček 20. března 2025 15:49
Sdílej:

Lando Norris ujistil, že McLaren nebude muset upravovat svůj výkonný vůz, aby vyhověl novým pravidlům FIA týkajícím se flexibilních křídel, která vstoupí v platnost od tohoto víkendu na Velké ceně Číny.

FIA oznámila, že od Velké ceny Číny se zpřísní toleranční limity pro flexibilitu zadních křídel monopostů. Po analýze, která probíhala po minulém víkendu na Velké ceně Austrálie, dospěla k závěru, že existují "dostatečné důvody" pro zavedení přísnějších testů. Nová technická směrnice se zaměřuje především na křídla, která se na trati nadměrně ohýbají, což může týmy posunout k výkonovým výhodám.

Lando Norris, jezdec McLarenu, který na začátku sezony potvrdil vysoký výkon svého vozu, se vyjádřil, že jeho tým nebude muset přizpůsobit konstrukci svého auta, aby splnil nová pravidla. "My nemusíme nic měnit, náš vůz je v pořádku," uvedl Norris během tiskové konference ve čtvrtek v Šanghaji.

"Ve skutečnosti, náš vůz byl pravděpodobně příliš dobrý a asi jsme ani nedosahovali limitů tak, jak bychom mohli. Takže pokud by tato technická směrnice byla aplikována už minulý víkend, byli bychom také v pohodě."

McLaren byl již dříve v roce 2022 pod tlakem po kritice svého designu zadního křídla, kdy po Velké ceně Ázerbájdžánu souhlasil s úpravami. Norris však tvrdí, že jejich tým nebude pod žádným zřetelným dohledem FIA v souvislosti s novými pravidly.

"Takže to není zaměřeno na nás," dodal Norris. "Vypadá to, že je to namířeno proti jiným týmům, což asi znamená, že bychom měli naši práci trochu zlepšit!"

Pojďme si tedy přiblížit, co flexibilní křídla vlastně znamenají a proč se stala tak diskutovaným tématem. Podle technických pravidel Formule 1 by neměla karosérie vozu vykazovat pohyblivost kromě zadního křídla, které je aktivováno jezdcem pomocí DRS (Drag Reduction System). S tím, jak vozy jezdí ve vysokých rychlostech, existují toleranční mezery pro pohyb křídel, což ovšem dává týmům prostor k experimentování a v některých případech i k nelegálnímu využívání flexibilních křídel.

Přestože jsou testy na statické zátěže křídel pravidelně prováděny, historie Formule 1 ukazuje, že některé týmy dokázaly projít těmito testy a přitom jejich křídla během závodů na trati pružily více, než bylo povoleno. Jakmile se tento problém začne zviditelňovat, FIA obvykle reaguje zpřísněním pravidel a zavedením přísnějších testů, což se děje právě nyní před čínským závodem.

Lando Norris zůstává opatrný v očekávání výkonu McLarenu v Šanghaji. "Jsme optimističtí, ale Čína je jiný víkend, takže bych neřekl, že budeme mít stejný náskok, jaký jsme měli v Austrálii," uvedl. "Očekávám větší konkurenci od Ferrari a Red Bull rozhodně není mimo hru. Když je všechno perfektní, máme výhodu, ale oni nejsou daleko za námi."

Témata:
Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Rakousku.

Lewis Hamilton po závodě v Rakousku s Ferrari znovu zklamaný: Musím přijít na to, proč jsem byl tak pomalý

Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

„Zatracení idioti!“ řval Max Verstappen po bouračce ve Spielbergu. Na trati ale šokoval chováním

Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.

Grand Prix
Lando Norris v Rakousku.

GP Rakouska: McLaren na prvním a druhém místě. Verstappen nedojel

Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho. 

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

Max Verstappen a čas změny? Bernie Ecclestone promluvil o roku 2026, kde by měl závodit

Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.