Po zavedení nové specifikace motorů v roce 2026 by se mohla Formule 1 zaměřit na možnost návratu motorů V10, které zmizely z F1 po roce 2005. Tento návrh vyvolává mezi jezdci odlišné názory.
Po přechodu na novou specifikaci motorů V6 a hybridního pohonu v poměru 50/50 mezi spalovacím motorem a elektrickou energií v roce 2026 by mohla Formule 1 přistoupit k dalšímu zásadnímu kroku, jak naznačil prezident FIA Ben Sulayem a CEO F1 Stefano Domenicali již minulý rok. Tentokrát se mluví o návratu motorů V10, které zmizely po roce 2005. Fernando Alonso je posledním jezdcem současného pole, který s nimi zažil vítězství, když s V10 vybojoval svůj první titul mistra světa proti Kimimu Räikkönenovi. Ovšem návrat těchto motorů není příliš pravděpodobný, minimálně do let 2030–2039, informuje deník Marca.
Nikolas Tombazis, ředitel pro monoposty FIA, na tiskové konferenci v Šanghaji nevyloučil možnost návratu V10. "Měli bychom se zaměřit na otázku, zda chceme v budoucnu změnit typ motoru. To je klíčová otázka pro budoucnost sportu," uvedl.
Pokud by byla odpověď pozitivní, otevřela by se otázka, co se bude dít v přechodném období. Tombazis dodal, že zjednodušení motorů a snížení nákladů jsou v současnosti důležitými faktory, a že současné motory jsou příliš nákladné. "Progres v oblasti udržitelných paliv naznačuje, že motory by mohly být jednodušší. To je něco, co se diskutuje s výrobci pohonných jednotek," upřesnil Tombazis.
Alonso se k návrhu vrátil s určitou opatrností. "Je těžké se k tomu vyjádřit. Nejsem si jistý," přiznal. "Miluji éru motorů V10 a V8, ten zvuk, ale nyní žijeme v jiném světě, máme motor, který spotřebuje jen třetinu paliva ve srovnání s těmi minulými," řekl. Podle něj je těžké vracet se k něčemu, co patří do minulosti. "Nemůžeme ignorovat současnost. Máme skvělý motor, který je efektivní," dodal. "Je to rozhodnutí pro FIA a FOM. Jako piloti chceme ten nejrychlejší vůz, nezáleží na tom, jaký motor v něm je. Je těžké si představit, že bychom se vrátili k něčemu, co by nás vrátilo zpět," uzavřel Alonso.
Lewis Hamilton naopak vyjádřil více optimismu ohledně návratu motorů V10. "Není tajemstvím, že V6 nikdy nezněly skvěle. Když jsem poprvé přišel na závod F1 v roce 1996, vzpomínám si, jak jsem cítil vibrace při průjezdu Michaela Schumachera," řekl Hamilton. "Pokud bychom se mohli vrátit k těmto motorům se skvělým zvukem a zároveň udrželi udržitelnost, proč ne?" dodal. Hamilton se rovněž vyjádřil k přechodu z V10 na V6: "Byl to zajímavý krok. Pokud bychom se zaměřili více na udržitelná paliva, myslím, že by to bylo lepší," uzavřel.
Diskuze o návratu motorů V10 do F1 je tedy otevřená a jak vidno, rozdílné názory mezi jezdci ukazují, že toto téma není zdaleka uzavřeno.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.