Po zavedení nové specifikace motorů v roce 2026 by se mohla Formule 1 zaměřit na možnost návratu motorů V10, které zmizely z F1 po roce 2005. Tento návrh vyvolává mezi jezdci odlišné názory.
Po přechodu na novou specifikaci motorů V6 a hybridního pohonu v poměru 50/50 mezi spalovacím motorem a elektrickou energií v roce 2026 by mohla Formule 1 přistoupit k dalšímu zásadnímu kroku, jak naznačil prezident FIA Ben Sulayem a CEO F1 Stefano Domenicali již minulý rok. Tentokrát se mluví o návratu motorů V10, které zmizely po roce 2005. Fernando Alonso je posledním jezdcem současného pole, který s nimi zažil vítězství, když s V10 vybojoval svůj první titul mistra světa proti Kimimu Räikkönenovi. Ovšem návrat těchto motorů není příliš pravděpodobný, minimálně do let 2030–2039, informuje deník Marca.
Nikolas Tombazis, ředitel pro monoposty FIA, na tiskové konferenci v Šanghaji nevyloučil možnost návratu V10. "Měli bychom se zaměřit na otázku, zda chceme v budoucnu změnit typ motoru. To je klíčová otázka pro budoucnost sportu," uvedl.
Pokud by byla odpověď pozitivní, otevřela by se otázka, co se bude dít v přechodném období. Tombazis dodal, že zjednodušení motorů a snížení nákladů jsou v současnosti důležitými faktory, a že současné motory jsou příliš nákladné. "Progres v oblasti udržitelných paliv naznačuje, že motory by mohly být jednodušší. To je něco, co se diskutuje s výrobci pohonných jednotek," upřesnil Tombazis.
Alonso se k návrhu vrátil s určitou opatrností. "Je těžké se k tomu vyjádřit. Nejsem si jistý," přiznal. "Miluji éru motorů V10 a V8, ten zvuk, ale nyní žijeme v jiném světě, máme motor, který spotřebuje jen třetinu paliva ve srovnání s těmi minulými," řekl. Podle něj je těžké vracet se k něčemu, co patří do minulosti. "Nemůžeme ignorovat současnost. Máme skvělý motor, který je efektivní," dodal. "Je to rozhodnutí pro FIA a FOM. Jako piloti chceme ten nejrychlejší vůz, nezáleží na tom, jaký motor v něm je. Je těžké si představit, že bychom se vrátili k něčemu, co by nás vrátilo zpět," uzavřel Alonso.
Lewis Hamilton naopak vyjádřil více optimismu ohledně návratu motorů V10. "Není tajemstvím, že V6 nikdy nezněly skvěle. Když jsem poprvé přišel na závod F1 v roce 1996, vzpomínám si, jak jsem cítil vibrace při průjezdu Michaela Schumachera," řekl Hamilton. "Pokud bychom se mohli vrátit k těmto motorům se skvělým zvukem a zároveň udrželi udržitelnost, proč ne?" dodal. Hamilton se rovněž vyjádřil k přechodu z V10 na V6: "Byl to zajímavý krok. Pokud bychom se zaměřili více na udržitelná paliva, myslím, že by to bylo lepší," uzavřel.
Diskuze o návratu motorů V10 do F1 je tedy otevřená a jak vidno, rozdílné názory mezi jezdci ukazují, že toto téma není zdaleka uzavřeno.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.