Návrat ikonických motorů V10 do Formule 1? Možná už v roce 2030

Mohammed Ben Sulayem
Mohammed Ben Sulayem, foto: Profimedia.cz
Dominik Sysel VČERA 19:19
Sdílej:

Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.

Sezóna 2025 Formule 1 odstartuje 16. března Velkou cenou Austrálie, přičemž půjde o poslední rok současných technických pravidel. Týmy se už nyní připravují na revoluční změny v roce 2026, kdy dojde k masivnímu přepracování motorů i podvozků. FIA však hledí ještě dál a plánuje nové předpisy pro rok 2030.

Kvůli dlouhým vývojovým cyklům pohonných jednotek musí řídící orgán F1 už nyní přemýšlet nad tím, jaké technologie budou v budoucnosti využívány. Diskuze se vedou o dalším směřování hybridních systémů, ale také o možném návratu k atmosférickým motorům, které by změnily charakter závodů.

Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem nedávno naznačil, že Formule 1 by mohla zvážit návrat motorů V10 v roce 2030. Tento krok by mohl být způsobem, jak si FIA získat zpět fanoušky poté, co se ocitla pod kritikou kvůli zásahům do pravidel a omezení chování jezdců.

Podle webu The Race zvažuje FIA možnost návratu legendárního výrobce motorů Cosworth do Formule 1 prostřednictvím zavedení pohonných jednotek V10 od roku 2030. Řídící orgán F1 stále vyhodnocuje různé možnosti budoucích pravidel pro motory a vyloučena není ani varianta s atmosférickými motory.

Přechod na V10 by mohl výrazně snížit náklady spojené s vývojem a výrobou motorů, což by usnadnilo vstup novým či nezávislým výrobcům. Tento krok by mohl přinést konkurenceschopnější prostředí a zároveň přitáhnout zpět ikonické značky, které se v minulosti v F1 angažovaly.

Cosworth byl posledním nezávislým dodavatelem motorů v F1, když v šampionátu naposledy působil v roce 2013. Potenciální změna pravidel by tak mohla otevřít dveře jeho návratu a oživit atmosférickou éru závodění, kterou mnoho fanoušků stále nostalgicky vzpomíná.

Cosworth se stáhl z Formule 1 po roce 2013, když odmítl éru 1,6litrových V6 turbo-hybridních motorů, které byly zavedeny v roce 2014. Přesto uvažoval o návratu před sezónou 2021, kdy se měnila pravidla. Od té doby se k výrobě motorů pro F1 připojili pouze čtyři velcí výrobci – Mercedes, Ferrari, Renault a Honda – zatímco Audi se přidá v roce 2026.

Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem nyní otevřeně hovoří o možném návratu motorů V10 v roce 2030 jako o cestě, jak přilákat nezávislé výrobce jako Cosworth. Tento legendární konstruktér zaznamenal v minulosti řadu úspěchů, zejména s motorem DFV V8 ve spolupráci s Fordem, který mezi lety 1967 a 1983 pomohl vyhrát 10 titulů konstruktérů a 13 jezdeckých titulů.

FIA si uvědomuje riziko spoléhání se pouze na velké automobilky a chce zkoumat různé možnosti motorových pravidel pro budoucnost. Ben Sulayem zdůraznil, že Formule 1 by měla zvážit motory V10 poháněné udržitelným palivem, aby kombinovala ikonický zvuk s moderními ekologickými požadavky. Přesto se pravidla pro rok 2030 stále nacházejí v rané fázi vývoje.

Stalo se