Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Sezóna 2025 Formule 1 odstartuje 16. března Velkou cenou Austrálie, přičemž půjde o poslední rok současných technických pravidel. Týmy se už nyní připravují na revoluční změny v roce 2026, kdy dojde k masivnímu přepracování motorů i podvozků. FIA však hledí ještě dál a plánuje nové předpisy pro rok 2030.
Kvůli dlouhým vývojovým cyklům pohonných jednotek musí řídící orgán F1 už nyní přemýšlet nad tím, jaké technologie budou v budoucnosti využívány. Diskuze se vedou o dalším směřování hybridních systémů, ale také o možném návratu k atmosférickým motorům, které by změnily charakter závodů.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem nedávno naznačil, že Formule 1 by mohla zvážit návrat motorů V10 v roce 2030. Tento krok by mohl být způsobem, jak si FIA získat zpět fanoušky poté, co se ocitla pod kritikou kvůli zásahům do pravidel a omezení chování jezdců.
Podle webu The Race zvažuje FIA možnost návratu legendárního výrobce motorů Cosworth do Formule 1 prostřednictvím zavedení pohonných jednotek V10 od roku 2030. Řídící orgán F1 stále vyhodnocuje různé možnosti budoucích pravidel pro motory a vyloučena není ani varianta s atmosférickými motory.
Přechod na V10 by mohl výrazně snížit náklady spojené s vývojem a výrobou motorů, což by usnadnilo vstup novým či nezávislým výrobcům. Tento krok by mohl přinést konkurenceschopnější prostředí a zároveň přitáhnout zpět ikonické značky, které se v minulosti v F1 angažovaly.
Cosworth byl posledním nezávislým dodavatelem motorů v F1, když v šampionátu naposledy působil v roce 2013. Potenciální změna pravidel by tak mohla otevřít dveře jeho návratu a oživit atmosférickou éru závodění, kterou mnoho fanoušků stále nostalgicky vzpomíná.
Cosworth se stáhl z Formule 1 po roce 2013, když odmítl éru 1,6litrových V6 turbo-hybridních motorů, které byly zavedeny v roce 2014. Přesto uvažoval o návratu před sezónou 2021, kdy se měnila pravidla. Od té doby se k výrobě motorů pro F1 připojili pouze čtyři velcí výrobci – Mercedes, Ferrari, Renault a Honda – zatímco Audi se přidá v roce 2026.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem nyní otevřeně hovoří o možném návratu motorů V10 v roce 2030 jako o cestě, jak přilákat nezávislé výrobce jako Cosworth. Tento legendární konstruktér zaznamenal v minulosti řadu úspěchů, zejména s motorem DFV V8 ve spolupráci s Fordem, který mezi lety 1967 a 1983 pomohl vyhrát 10 titulů konstruktérů a 13 jezdeckých titulů.
FIA si uvědomuje riziko spoléhání se pouze na velké automobilky a chce zkoumat různé možnosti motorových pravidel pro budoucnost. Ben Sulayem zdůraznil, že Formule 1 by měla zvážit motory V10 poháněné udržitelným palivem, aby kombinovala ikonický zvuk s moderními ekologickými požadavky. Přesto se pravidla pro rok 2030 stále nacházejí v rané fázi vývoje.
Lando Norris prozradil, co mu dodává sebedůvěru v závěru sezóny 2025. Zdůraznil, že klíčová je pro něj vlastní forma a konzistence během závodních víkendů.
Max Verstappen komentuje aktuální dění v šampionátu a sdílí svůj pohled na situaci mezi jezdci Mclarenu.
Lando Norris mluvil o významu nadcházejícího závodu a jeho osobním pohledu na určité okruhy. Diskutoval také o historických vazbách týmu a tradici spojené s Brazílií.
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.