Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Sezóna 2025 Formule 1 odstartuje 16. března Velkou cenou Austrálie, přičemž půjde o poslední rok současných technických pravidel. Týmy se už nyní připravují na revoluční změny v roce 2026, kdy dojde k masivnímu přepracování motorů i podvozků. FIA však hledí ještě dál a plánuje nové předpisy pro rok 2030.
Kvůli dlouhým vývojovým cyklům pohonných jednotek musí řídící orgán F1 už nyní přemýšlet nad tím, jaké technologie budou v budoucnosti využívány. Diskuze se vedou o dalším směřování hybridních systémů, ale také o možném návratu k atmosférickým motorům, které by změnily charakter závodů.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem nedávno naznačil, že Formule 1 by mohla zvážit návrat motorů V10 v roce 2030. Tento krok by mohl být způsobem, jak si FIA získat zpět fanoušky poté, co se ocitla pod kritikou kvůli zásahům do pravidel a omezení chování jezdců.
Podle webu The Race zvažuje FIA možnost návratu legendárního výrobce motorů Cosworth do Formule 1 prostřednictvím zavedení pohonných jednotek V10 od roku 2030. Řídící orgán F1 stále vyhodnocuje různé možnosti budoucích pravidel pro motory a vyloučena není ani varianta s atmosférickými motory.
Přechod na V10 by mohl výrazně snížit náklady spojené s vývojem a výrobou motorů, což by usnadnilo vstup novým či nezávislým výrobcům. Tento krok by mohl přinést konkurenceschopnější prostředí a zároveň přitáhnout zpět ikonické značky, které se v minulosti v F1 angažovaly.
Cosworth byl posledním nezávislým dodavatelem motorů v F1, když v šampionátu naposledy působil v roce 2013. Potenciální změna pravidel by tak mohla otevřít dveře jeho návratu a oživit atmosférickou éru závodění, kterou mnoho fanoušků stále nostalgicky vzpomíná.
Cosworth se stáhl z Formule 1 po roce 2013, když odmítl éru 1,6litrových V6 turbo-hybridních motorů, které byly zavedeny v roce 2014. Přesto uvažoval o návratu před sezónou 2021, kdy se měnila pravidla. Od té doby se k výrobě motorů pro F1 připojili pouze čtyři velcí výrobci – Mercedes, Ferrari, Renault a Honda – zatímco Audi se přidá v roce 2026.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem nyní otevřeně hovoří o možném návratu motorů V10 v roce 2030 jako o cestě, jak přilákat nezávislé výrobce jako Cosworth. Tento legendární konstruktér zaznamenal v minulosti řadu úspěchů, zejména s motorem DFV V8 ve spolupráci s Fordem, který mezi lety 1967 a 1983 pomohl vyhrát 10 titulů konstruktérů a 13 jezdeckých titulů.
FIA si uvědomuje riziko spoléhání se pouze na velké automobilky a chce zkoumat různé možnosti motorových pravidel pro budoucnost. Ben Sulayem zdůraznil, že Formule 1 by měla zvážit motory V10 poháněné udržitelným palivem, aby kombinovala ikonický zvuk s moderními ekologickými požadavky. Přesto se pravidla pro rok 2030 stále nacházejí v rané fázi vývoje.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.