Už šest let patří role týmového kolegy Maxe Verstappena k nejnáročnějším ve Formuli 1, ale osud Liama Lawsona vzbudil ještě větší pozdvižení, než odsuny ostatních pilotů. Jeho nečekaná degradace po pouhých dvou závodech představuje extrémní rozhodnutí, které překvapilo i veliké osobnosti samotné královny motorsportu.
Yuki Tsunoda se stává nejnovějším jezdcem, který usedne do sedačky Red Bullu – pozice, která je dlouhodobě považována za nejtěžší ve Formuli 1. Mezitím se Liam Lawson vrací do Racing Bulls, kde by měl znovu nabrat sebevědomí po šokujícím vyřazení ze sestavy hlavního týmu.
Lawson byl během zimní přestávky vybrán jako nástupce Sergia Péreze, jehož výkonnostní výkyvy přispěly k tomu, že Red Bull v loňské sezóně neobhájil Pohár konstruktérů. Navzdory tomuto kroku však mladý Novozélanďan dostal pouze dvě šance, než se tým rozhodl pro změnu.
"Musíme mít na paměti i péči o naše jezdce," hájil rozhodnutí týmový šéf Christian Horner. „Chceme, aby měl Liam možnost se rozvíjet, a věříme, že Racing Bulls je pro něj v tuto chvíli správné místo," sdělil Horner pro Sky Sports.
V posledních šesti letech se ukázalo, že být parťákem Maxe Verstappena je nesmírně obtížné. Sergio Pérez se v týmu udržel čtyři sezóny, ale nikdy nedokázal být Verstappenovi stabilně rovnocenným soupeřem. Ještě méně úspěšní byli jeho předchůdci – Alex Albon vydržel jen 18 měsíců, Pierre Gasly pouhou polovinu sezóny.
Důvod? Red Bull staví své monoposty podle Verstappenova stylu, který je extrémně specifický. „Mám rád silnou přední část vozu. Nechci podjíždění, protože to úplně ničí pocit z řízení. Auto musí reagovat ostře, ale zadní část přitom musí být dostatečně stabilní, abych se na ni mohl spolehnout,“ vysvětlil Verstappen.
Tento přístup znamená, že Verstappen dokáže z auta dostat maximum, zatímco jeho týmoví kolegové často bojují s nevyzpytatelným chováním vozu. Albon dříve přirovnal řízení Red Bullu k extrémně citlivému nastavení myši v počítačové hře. „Je to jako když si v počítačové hře nastavíte maximální citlivost – jen lehce pohněte myší a kurzor letí přes celou obrazovku. Je to strašně ostré a neodpouští chyby."
Pérez sice v minulých sezónách začínal konkurenceschopně, ale jakmile se Verstappenův monopost dále vyvíjel podle jeho požadavků, Mexičan se čím dál více trápil. Podle Albona je to začarovaný kruh – čím více se auto přizpůsobuje Verstappenovi, tím hůř se s ním ostatním jezdí.
Zatímco někteří tvrdí, že Red Bull upřednostňuje Verstappena při vývoji auta, jiní poukazují na jeho mimořádný talent. Čtyřnásobný mistr světa pravidelně dokazuje, že dokáže podat špičkový výkon i v monopostu, který není stoprocentně ideální.
„Jeho schopnosti jsou fenomenální,“ uvedl Horner. „Vidíme to neustále. A myslím, že teprve teď si svět začíná naplno uvědomovat, jak výjimečný jezdec Max opravdu je.“
Tsunoda tak stojí před obrovskou výzvou – nejenže musí čelit tlaku v týmu, který si žádá vítězství, ale zároveň bude muset najít cestu, jak se adaptovat na Verstappenův svět. Zda se mu to podaří lépe než jeho předchůdcům, ukáže až čas.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.