Po smíšených výsledcích v Kanadě a Itálii čeká na Mercedes v Rakousku zásadní zkouška – vylepšené zadní zavěšení vozu W16 se postaví jedné z nejnáročnějších tratí kalendáře.
Po nejistém debutu v Imole a následném odložení nově vyvinutého zadního zavěšení se Mercedes rozhodl balíček znovu nasadit při Velké ceně Kanady. Cílem této úpravy, poprvé představené během víkendu v Imole, bylo vyřešit dlouhodobý problém s přehříváním povrchu zadních pneumatik modelu W16, což je slabina, která Mercedes sužovala napříč několika tratěmi letošní sezony.
Po neuspokojivém výkonu v Itálii tým komponentu vyřadil ze specifikace pro Monako a Barcelonu. Technici chtěli mít jistotu, že právě nový systém nezpůsoboval ztrátu výkonnosti, která se v Imole projevila.
"Vzali jsme ho zpět do Kanady, protože jsme doufali, že ten vývojový směr je správný," vysvětlil šéf týmu Toto Wolff, informuje Autosport. "Ale v těchto regulích nikdy nevíte, jestli se vám vývoj podaří, nebo ne. Korelace je obtížná, nejen pro nás, ale i pro spoustu dalších týmů."
Přestože během kanadského závodního víkendu panovaly extrémní teploty, které se na trati blížily k padesáti stupňům, specifická charakteristika okruhu Circuit Gilles Villeneuve Mercedesu nahrávala. Minimum zatáček s vysokým zatížením znamenalo, že tým zvládl měkkou sadu pneumatik spravovat mnohem lépe.
Jistotu, že právě upravené zavěšení přispělo k vítězství George Russella nebo k prvnímu pódiu pro Andreu Kimiho Antonelliho, zatím nemá ani vedení týmu.
„Zavedli jsme novou geometrii zadního zavěšení kvůli specifickému problému, kterým bylo přehřívání zadní části pneumatik,“ řekl Wolff. „A nebyli jsme si úplně jisti výsledky v Imole, protože byly horší, než jsme čekali. Sundat to pro Monako a Barcelonu bylo myslím správné rozhodnutí.“
Rakousko s dynamickým profilem tratě a vyššími teplotami bude pro nový systém skutečnou zatěžkávací zkouškou. Pokud Mercedes zachová stejnou specifikaci jako v Montrealu, bude čelit podmínkám, které v minulosti často odhalily slabiny monopostů z Brackley.
Předpovědi mluví o teplotách kolem 30 stupňů Celsia, což může znamenat výrazně rozpálený asfalt, podobně jako v roce 2023. Právě tehdy Mercedes trpěl na přehřívání zadních pneumatik, které vedlo ke grainingu, tedy mikroskopickému odlamování gumy, které snižuje přilnavost a zhoršuje ovladatelnost.
Dochází při tom k rozdílu mezi teplotou povrchu a jádrem pneumatiky, takzvanou carcass. Pokud nové zavěšení skutečně pomáhá rozkládat zatížení efektivněji, mohla by se situace zlepšit.
Rakouská trať sice postrádá dlouhé zatáčky s konstantním zatížením, výjimkami jsou například dvojité levotočivé zatáčky 6 a 7, zato však kombinuje rychlé změny směru a prudké brzdné body. Právě tyto podmínky by mohly ukázat, jak efektivně nové zavěšení udržuje pneumatiky ve správném teplotním okně.
Zásadní bude i fakt, že se znovu použije stejná směs pneumatik jako v Kanadě, tedy C3, C4 a C5. To Mercedesu umožní přímé srovnání v různých teplotních a traťových podmínkách.
„Myslím, že do hry vstupují i další faktory. Rozvržení trati je odlišné, asfalt je jiný. Není tu žádné kouzelné řešení, které udělá z vozu, jenž má potenciál na pódium, rázem dominantního vítěze. Ale čím víc dat máme, tím víc se učíme,“ uzavřel Wolff.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.