Mercedes v nejistotě: Toto Wolff přiznává, že novinka vzbuzuje obavy

George Russell v Imole
George Russell v Imole, foto: Mercedes AMG F1 Team
Josef Mráček 24. června 2025 19:25
Sdílej:

Po smíšených výsledcích v Kanadě a Itálii čeká na Mercedes v Rakousku zásadní zkouška – vylepšené zadní zavěšení vozu W16 se postaví jedné z nejnáročnějších tratí kalendáře.

Po nejistém debutu v Imole a následném odložení nově vyvinutého zadního zavěšení se Mercedes rozhodl balíček znovu nasadit při Velké ceně Kanady. Cílem této úpravy, poprvé představené během víkendu v Imole, bylo vyřešit dlouhodobý problém s přehříváním povrchu zadních pneumatik modelu W16, což je slabina, která Mercedes sužovala napříč několika tratěmi letošní sezony.

Po neuspokojivém výkonu v Itálii tým komponentu vyřadil ze specifikace pro Monako a Barcelonu. Technici chtěli mít jistotu, že právě nový systém nezpůsoboval ztrátu výkonnosti, která se v Imole projevila.

"Vzali jsme ho zpět do Kanady, protože jsme doufali, že ten vývojový směr je správný," vysvětlil šéf týmu Toto Wolff, informuje Autosport. "Ale v těchto regulích nikdy nevíte, jestli se vám vývoj podaří, nebo ne. Korelace je obtížná, nejen pro nás, ale i pro spoustu dalších týmů."

Přestože během kanadského závodního víkendu panovaly extrémní teploty, které se na trati blížily k padesáti stupňům, specifická charakteristika okruhu Circuit Gilles Villeneuve Mercedesu nahrávala. Minimum zatáček s vysokým zatížením znamenalo, že tým zvládl měkkou sadu pneumatik spravovat mnohem lépe.

Jistotu, že právě upravené zavěšení přispělo k vítězství George Russella nebo k prvnímu pódiu pro Andreu Kimiho Antonelliho, zatím nemá ani vedení týmu.

„Zavedli jsme novou geometrii zadního zavěšení kvůli specifickému problému, kterým bylo přehřívání zadní části pneumatik,“ řekl Wolff. „A nebyli jsme si úplně jisti výsledky v Imole, protože byly horší, než jsme čekali. Sundat to pro Monako a Barcelonu bylo myslím správné rozhodnutí.“

Rakousko s dynamickým profilem tratě a vyššími teplotami bude pro nový systém skutečnou zatěžkávací zkouškou. Pokud Mercedes zachová stejnou specifikaci jako v Montrealu, bude čelit podmínkám, které v minulosti často odhalily slabiny monopostů z Brackley.

Předpovědi mluví o teplotách kolem 30 stupňů Celsia, což může znamenat výrazně rozpálený asfalt, podobně jako v roce 2023. Právě tehdy Mercedes trpěl na přehřívání zadních pneumatik, které vedlo ke grainingu, tedy mikroskopickému odlamování gumy, které snižuje přilnavost a zhoršuje ovladatelnost.

Dochází při tom k rozdílu mezi teplotou povrchu a jádrem pneumatiky, takzvanou carcass. Pokud nové zavěšení skutečně pomáhá rozkládat zatížení efektivněji, mohla by se situace zlepšit.

Rakouská trať sice postrádá dlouhé zatáčky s konstantním zatížením, výjimkami jsou například dvojité levotočivé zatáčky 6 a 7, zato však kombinuje rychlé změny směru a prudké brzdné body. Právě tyto podmínky by mohly ukázat, jak efektivně nové zavěšení udržuje pneumatiky ve správném teplotním okně.

Zásadní bude i fakt, že se znovu použije stejná směs pneumatik jako v Kanadě, tedy C3, C4 a C5. To Mercedesu umožní přímé srovnání v různých teplotních a traťových podmínkách.

„Myslím, že do hry vstupují i další faktory. Rozvržení trati je odlišné, asfalt je jiný. Není tu žádné kouzelné řešení, které udělá z vozu, jenž má potenciál na pódium, rázem dominantního vítěze. Ale čím víc dat máme, tím víc se učíme,“ uzavřel Wolff.

Stalo se