Formule 1 ve spolupráci s McLarenem, Deloitte a FIA představila nový dokument s názvem „Průvodce cirkularitou konstruktérů F1“. Tento materiál obdrží všechny týmy a jeho cílem je podpořit udržitelnější přístup při navrhování a výrobě vozů.
McLaren ve spolupráci s Deloitte a Mezinárodní automobilovou federací (FIA) představuje nový krok směrem k udržitelnější budoucnosti Formule 1. Společně vypracovali takzvaný "F1 Constructors’ Circularity Handbook", tedy příručku, která má týmům pomoci měřit a zlepšovat dopad jejich technických rozhodnutí na životní prostředí.
Příručka, kterou dostanou všechny týmy, se zatím zaměřuje hlavně na to, jak navrhují a staví šasi svých monopostů. Do budoucna by ale mohla pokrýt i další části auta, jako jsou motory nebo pneumatiky, které si týmy samy nevyrábějí.
Cílem je zavedení systematického způsobu měření takzvané „cirkularity“, tedy schopnosti jednotlivých dílů být znovu použity nebo recyklovány, místo aby po svém využití skončily jako odpad. Na základě shromážděných dat pak budou moci týmy optimalizovat své výrobní procesy a zároveň předávat informace FIA pro širší posouzení a další směřování šampionátu.
„Je to pro nás v McLarenu opravdu důležitý milník. Od roku 2022, kdy jsem nastoupila a založila tým pro udržitelnost, máme ambici vyvinout cirkulární vůz Formule 1,“ uvedla vedoucí udržitelnosti McLarenu Kim Wilson pro Motorsport.com.
Dále vysvětlila, že každému týmu zůstává prostor pro inovace v rámci pravidel, ale zároveň se hledají cesty, jak sjednotit udržitelnější přístupy napříč celým startovním polem:
„Myšlenka je, že si každý tým bude měřit svou cirkularitu individuálně a bude ji využívat k interním zlepšením. Zároveň ale můžeme společně s FIA hledat způsoby, jak vytvořit rovné podmínky, které nikomu neublíží, ale z nichž budou profitovat všichni.“
Podle šéfa FIA pro monoposty, Nikolase Tombazise, může mít nový přístup v budoucnu i regulační dopad. Naznačil, že by se mohly zavést změny pravidel, které by týmy „směřovaly“ k využívání konkrétních materiálů šetrnějších k životnímu prostředí.
„Chceme s týmy na těchto věcech spolupracovat. Může se stát, že v budoucnu zavedeme pravidla, která budou prosazovat používání určitých materiálů nebo udržitelných postupů,“ řekl Tombazis.
„Nechceme, aby byl někdo penalizován výkonnostně nebo finančně kvůli tomu, že se rozhodne chovat odpovědně. Cílem je, aby se udržitelnější přístup stal normou pro všechny.“
Jedním z praktických příkladů je používání recyklovaného karbonu, který má menší uhlíkovou stopu než nový materiál. McLaren jej poprvé testoval při loňské Velké ceně USA a později i doma v Silverstonu. Zatímco pevnost recyklovaných vláken je mírně snížena, průmysl intenzivně pracuje na zmírnění tohoto rozdílu.
Recyklovaný karbon se již stal součástí vozů Formule E třetí generace, a je pravděpodobné, že brzy najde širší uplatnění i ve Formuli 1.
Tento krok tak může představovat začátek širší proměny F1, od tradičního technologického vývoje směrem k odpovědnější a udržitelnější budoucnosti motorsportu.
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.
Lando Norris odstartuje do VC Bahrajnu 2025 až ze šesté příčky se ztrátou čtyř desetin na týmového kolegu Piastriho. Přiznal, že nerozumí tomu, proč z rychlého McLarenu MCL39 nedokáže dostat maximum.
George Russell a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizaci v podobě ztráty jednoho místa na startu za předčasný výjezd do boxů během červené vlajky v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu.
Zatímco Ferrari slavilo skvělý výkon Charlese Leclerca, Lewis Hamilton musel po kvalifikaci na okruhu v Bahrajnu spolknout hořkou pilulku – zajel až devátý nejrychlejší čas.
Max Verstappen odstartuje do Velké ceny Bahrajnu ze sedmé pozice. V kvalifikaci ho brzdily technické potíže, stěžoval si na špatný pocit z brzd a nedostatek přilnavosti, kvůli kterým nemohl zajet lepší čas.
Oscar Piastri si v dramatické kvalifikaci vyjel pole position pro Velkou cenu Bahrajnu, když ustál těsný tlak soupeřů v závěru. Přestože McLaren vypadal dominantně, finální souboj o čelo byl napínavější, než se čekalo.
Oscar Piastri dominoval třetímu tréninku na Grand Prix v Bahrajnu, když zajel čas 1:31.646. Tento výkon mu zajistil první místo, přičemž na druhého jezdce mimo tým McLaren měl náskok přes osm desetin sekundy.
Lando Norris vede před nedělní Velkou cenou Bahrajnu o 13 bodů před týmovým kolegou Oscarem Piastrim z McLarenu. Max Verstappen je jen o bod za Piastrim, což vytváří napjatý trojstranný souboj o titul, který začíná nabírat reálné kontury.