Formule 1 ve spolupráci s McLarenem, Deloitte a FIA představila nový dokument s názvem „Průvodce cirkularitou konstruktérů F1“. Tento materiál obdrží všechny týmy a jeho cílem je podpořit udržitelnější přístup při navrhování a výrobě vozů.
McLaren ve spolupráci s Deloitte a Mezinárodní automobilovou federací (FIA) představuje nový krok směrem k udržitelnější budoucnosti Formule 1. Společně vypracovali takzvaný "F1 Constructors’ Circularity Handbook", tedy příručku, která má týmům pomoci měřit a zlepšovat dopad jejich technických rozhodnutí na životní prostředí.
Příručka, kterou dostanou všechny týmy, se zatím zaměřuje hlavně na to, jak navrhují a staví šasi svých monopostů. Do budoucna by ale mohla pokrýt i další části auta, jako jsou motory nebo pneumatiky, které si týmy samy nevyrábějí.
Cílem je zavedení systematického způsobu měření takzvané „cirkularity“, tedy schopnosti jednotlivých dílů být znovu použity nebo recyklovány, místo aby po svém využití skončily jako odpad. Na základě shromážděných dat pak budou moci týmy optimalizovat své výrobní procesy a zároveň předávat informace FIA pro širší posouzení a další směřování šampionátu.
„Je to pro nás v McLarenu opravdu důležitý milník. Od roku 2022, kdy jsem nastoupila a založila tým pro udržitelnost, máme ambici vyvinout cirkulární vůz Formule 1,“ uvedla vedoucí udržitelnosti McLarenu Kim Wilson pro Motorsport.com.
Dále vysvětlila, že každému týmu zůstává prostor pro inovace v rámci pravidel, ale zároveň se hledají cesty, jak sjednotit udržitelnější přístupy napříč celým startovním polem:
„Myšlenka je, že si každý tým bude měřit svou cirkularitu individuálně a bude ji využívat k interním zlepšením. Zároveň ale můžeme společně s FIA hledat způsoby, jak vytvořit rovné podmínky, které nikomu neublíží, ale z nichž budou profitovat všichni.“
Podle šéfa FIA pro monoposty, Nikolase Tombazise, může mít nový přístup v budoucnu i regulační dopad. Naznačil, že by se mohly zavést změny pravidel, které by týmy „směřovaly“ k využívání konkrétních materiálů šetrnějších k životnímu prostředí.
„Chceme s týmy na těchto věcech spolupracovat. Může se stát, že v budoucnu zavedeme pravidla, která budou prosazovat používání určitých materiálů nebo udržitelných postupů,“ řekl Tombazis.
„Nechceme, aby byl někdo penalizován výkonnostně nebo finančně kvůli tomu, že se rozhodne chovat odpovědně. Cílem je, aby se udržitelnější přístup stal normou pro všechny.“
Jedním z praktických příkladů je používání recyklovaného karbonu, který má menší uhlíkovou stopu než nový materiál. McLaren jej poprvé testoval při loňské Velké ceně USA a později i doma v Silverstonu. Zatímco pevnost recyklovaných vláken je mírně snížena, průmysl intenzivně pracuje na zmírnění tohoto rozdílu.
Recyklovaný karbon se již stal součástí vozů Formule E třetí generace, a je pravděpodobné, že brzy najde širší uplatnění i ve Formuli 1.
Tento krok tak může představovat začátek širší proměny F1, od tradičního technologického vývoje směrem k odpovědnější a udržitelnější budoucnosti motorsportu.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.