Formule 1 ve spolupráci s McLarenem, Deloitte a FIA představila nový dokument s názvem „Průvodce cirkularitou konstruktérů F1“. Tento materiál obdrží všechny týmy a jeho cílem je podpořit udržitelnější přístup při navrhování a výrobě vozů.
McLaren ve spolupráci s Deloitte a Mezinárodní automobilovou federací (FIA) představuje nový krok směrem k udržitelnější budoucnosti Formule 1. Společně vypracovali takzvaný "F1 Constructors’ Circularity Handbook", tedy příručku, která má týmům pomoci měřit a zlepšovat dopad jejich technických rozhodnutí na životní prostředí.
Příručka, kterou dostanou všechny týmy, se zatím zaměřuje hlavně na to, jak navrhují a staví šasi svých monopostů. Do budoucna by ale mohla pokrýt i další části auta, jako jsou motory nebo pneumatiky, které si týmy samy nevyrábějí.
Cílem je zavedení systematického způsobu měření takzvané „cirkularity“, tedy schopnosti jednotlivých dílů být znovu použity nebo recyklovány, místo aby po svém využití skončily jako odpad. Na základě shromážděných dat pak budou moci týmy optimalizovat své výrobní procesy a zároveň předávat informace FIA pro širší posouzení a další směřování šampionátu.
„Je to pro nás v McLarenu opravdu důležitý milník. Od roku 2022, kdy jsem nastoupila a založila tým pro udržitelnost, máme ambici vyvinout cirkulární vůz Formule 1,“ uvedla vedoucí udržitelnosti McLarenu Kim Wilson pro Motorsport.com.
Dále vysvětlila, že každému týmu zůstává prostor pro inovace v rámci pravidel, ale zároveň se hledají cesty, jak sjednotit udržitelnější přístupy napříč celým startovním polem:
„Myšlenka je, že si každý tým bude měřit svou cirkularitu individuálně a bude ji využívat k interním zlepšením. Zároveň ale můžeme společně s FIA hledat způsoby, jak vytvořit rovné podmínky, které nikomu neublíží, ale z nichž budou profitovat všichni.“
Podle šéfa FIA pro monoposty, Nikolase Tombazise, může mít nový přístup v budoucnu i regulační dopad. Naznačil, že by se mohly zavést změny pravidel, které by týmy „směřovaly“ k využívání konkrétních materiálů šetrnějších k životnímu prostředí.
„Chceme s týmy na těchto věcech spolupracovat. Může se stát, že v budoucnu zavedeme pravidla, která budou prosazovat používání určitých materiálů nebo udržitelných postupů,“ řekl Tombazis.
„Nechceme, aby byl někdo penalizován výkonnostně nebo finančně kvůli tomu, že se rozhodne chovat odpovědně. Cílem je, aby se udržitelnější přístup stal normou pro všechny.“
Jedním z praktických příkladů je používání recyklovaného karbonu, který má menší uhlíkovou stopu než nový materiál. McLaren jej poprvé testoval při loňské Velké ceně USA a později i doma v Silverstonu. Zatímco pevnost recyklovaných vláken je mírně snížena, průmysl intenzivně pracuje na zmírnění tohoto rozdílu.
Recyklovaný karbon se již stal součástí vozů Formule E třetí generace, a je pravděpodobné, že brzy najde širší uplatnění i ve Formuli 1.
Tento krok tak může představovat začátek širší proměny F1, od tradičního technologického vývoje směrem k odpovědnější a udržitelnější budoucnosti motorsportu.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.